Guds
ord bär inte bojor. - öppet brev till biskopen i Göteborg,
TD professor Carl-Axel Aurelius, ordförande i Domkapitlet i Göteborg Göteborg 2006-07-12 Biskop Carl-Axel! Med förundran har jag tagit del av det beslut som Du och
Domkapitlet med anledning av mitt arbete för Missionsprovinsen fattat,
när Ni 2006-03-16 beslutade att frånta mig rätten att utöva prästämbetet
i Svenska kyrkan. Både sättet att behandla mitt ärende och det beslut,
som tagits förundrar, även om det inte överraskar. Av tre skäl skriver jag
detta öppna brev till Dig. Istället för att överklaga Domkapitlets
beslut hos Svenska kyrkans Överklagandenämnd, hos vilken det är meningslöst
att klaga (se nedan), så vill jag offentliggöra min reaktion på det
domkapitelsbeslut, vid vilket du har hållit i klubban. Du har, för
det andra, som biskop avvisat samtal med mig, därför väljer jag att
offentliggöra några tankar och synpunkter. Det finns, för det tredje,
några principiellt viktiga perspektiv och frågeställningar, som Ditt
och Domkapitlets beslut aktualiserar. Domkapitlets
behandling och beslut Tillsammans med en rad präster och lekmän i Svenska kyrka
har jag deltagit i arbetet för Missionsprovinsen. I början av december
fick jag del av Domkapitlets beslut om att pröva min rätt att vara
präst i Svenska kyrkan. Jag gavs tillfälle att försvara mitt handlande,
vilket jag utförligt har gjort. Jag har öppet och noggrant redogjort
för skälen till mitt deltagande i detta arbete. Jag har redovisat den
grundläggande nöd jag upplever för den situation, som idag råder i Svenska
kyrkan. Den som läser mitt svar kan se, att hela min innersta drivkraft
handlar om att nå människor i vårt land med det sanna evangeliet,
vars återupptäckt är reformationens stora gåva till vår kyrka. Behandlingen
av mitt svar kan jag inte uppfatta som annat än uttryck för okunnighet
eller för likgiltig nonchalans. Domkapitlet bemöter inget av de argument
eller de skäl jag anför till försvar för mitt handlande och det förklarar
inte varför det skulle vara ett felaktigt handlande. Det finns ett uttryck
i Domkapitlets beslut, som förundrar mig: ”Oavsett vad Bengt Birgersson
har anfört …” Hur kan Domkapitlet, som skall tillämpa kyrkorätt bland
stiftets präster och församlingar, handha ett ärende på detta sätt?
Varför avvisar inte Domkapitlet min argumentation på sakliga grunder
innan man fattar ett så drastiskt beslut med så vittgående konsekvenser
– principiellt, personligen och praktiskt för den som man utövar tillsyn
över? På
vilken grund kan ett så avgörande beslut fattas? Domkapitlet anför som grundläggande skäl till att frånta
mig rätten att utöva vigningstjänsten i Svenska kyrkan mitt ”djupa
engagemang för Missionsprovinsen”. Här finns några frågor. Först kan
man ju undra över hur Domkapitlet haft möjlighet att mäta ”djupet” av
mitt engagemang i förhållande till alla de andra som deltagit i samma
arbete!? Vilken sorts ”mätsticka” har Domkapitlet använt för att särskilja
mitt särskilt ”djupa engagemang” från andra prästers, som står under
Göteborgs domkapitel? Jag har
redovisat varför jag med utgångspunkt i Guds ord och vår kyrkas bekännelse
kan ha ett gott samvete för det jag tänker och gjort. Det är svårt att
veta om Domkapitlet har några invändningar mot detta eller inte. Däremot
hävdar Domkapitlet att jag har brutit mot Kyrkoordningen genom att jag
har brutit mot mitt prästvigningslöfte – och att jag då djupast sett
har handlat mot Kyrkans Herre. Men menar Du att Kyrkans Herre på domens
dag kommer att sitta med Kyrkoordningen i knä och döma oss efter den,
även när den inte har Guds ord på sin sida? Inser Du inte, att Kyrkoordningen
har kommit i strid med Guds Ord och vår kyrkas bekännelse? Dessa frågor
är oerhört viktiga, eftersom den, som fälls på den yttersta dagen,
förkastas! Missionsprovinsen
- en annan kyrka? Domkapitlet hänvisar i sitt svar till mig att Svenska kyrkans
Överklagandenämnd fastställt att Missionsprovinsen är att betrakta
som ett annat trossamfund. Alla företrädare för Missionsprovinsen
har med all kraft hävdat att man önskar vara en del i Svenska kyrkan.
Missionsprovinsen avviker inte vad gäller lärogrund från det som är
fastställt i § 1 i Kyrkoordning 2000. Överklagandenämnden
har grundat sin ståndpunkt på – efter hörande av Biskopsmötet – att
biskopsvigningen i Missionsprovinsen har gjort Missionsprovinsen till
ett trossamfund utanför Svenska kyrkan. Men min fråga till Dig, som
är väl bevandrad i reformatorisk teologi och bekännelse, är: Inte
är väl biskopen ett kyrkotecken och inte är väl en biskopsvigning kyrkoskapande
enligt vår kyrkas bekännelse? Är det inte Guds ords förkunnelse och
sakramentens förvaltande som skapar kyrka? Men det som skapar kyrka
skapar väl inte fördenskull nödvändigtvis en annan kyrka? En lång
rad fria organisationer i Svenska kyrkan ordnar ”egna” gudstjänster
med Guds ords förkunnelse och sakramentens förvaltande och insätter
även Ordets tjänare (predikanter). Hur kan dessa få fortsätta med detta,
medan det mot företrädare för Missionsprovinsen vidtas så drastiska
åtgärder? F.ö. finns
det i Sverige några klara regler för vad som gäller som ett trossamfund.
Och dessa uppfyller vi inte. Missionsprovinsen – en nödvändig nödlösning Om det i Svenska kyrkans ledning hade funnits en vilja till
lösning av den svåra konflikt, ur vilken Missionsprovinsen sökt en
väg, så hade det säkert funnits flera olika möjligheter. En hade varit
att söka sig fram på den s.k. EFS-modellens väg. Prästvigning för
tjänst i de olika traditionernas organisationer och gudstjänstgemenskaper
hade biskopar, kyrkostyrelse och kyrkomöte utan allt för stora svårigheter
kunnat ordna. Men ingenstans märker vi någon vilja hos kyrkans ledning
att försöka lösa den samvetsproblematik, som ligger som ett stort öppet
sår i Svenska kyrkan idag. Inte heller de s.k. samtalsgrupperna ledde
till någon konstruktiv lösning. Om några
biskopar hade gått i bräschen för en lösning och tagit sitt uppdrag
på allvar att värna kyrkans enhet, så hade kanske Missionsprovinsens
nödlösning fått en annan utformning. Svenska kyrkan har en tradition
av att kunna lösa uppgifter, som fordrar extraordinära lösningar.
Ett exempel är hur missionärskandidater för Evangeliska Fosterlandsstiftelsen
och Missionssällskapet Bibeltrogna Vänner (numera Evangelisk Luthersk
Mission – Bibeltrogna Vänner) blev prästvigda för tjänst på missionsfälten
utan att bli behöriga för församlingstjänst i Svenska kyrkans församlingar.
Enligt
vår kyrkas bekännelseskrifter skall Guds folk – om biskoparna inte viger
de präster församlingarna önskar – ta hand om den saken själva. Detta
är inte bara en tillåtelse i bekännelseskrifterna utan en klar anvisning.
I Schmalkaldiska artiklarna (Om vigningen och kallelsen) stadgas, att
när biskoparna inte fullgör sin tjänst ”utan i stället förföljer dem
som, därtill kallade, fullgöra sådan tjänst, så får inte för deras skull
kyrkan lämnas utan tjänare. Såsom vi se av gamla exempel i kyrkan och
hos fäderna, böra vi därför själva inviga till detta ämbete därtill
skickade män.” I ”Om påvens makt och överhöghet” stadgas under ”Om
biskoparnas makt och domsrätt” bl.a. följande: ”Därför då de, som är
förordnade att vara biskopar bli fiender till evangeliet och vägra meddela
vigning, behålla församlingarna sin rätt därtill. Ty där kyrkan är,
där är också rätten att förvalta evangeliet. Därför behåller kyrkan
nödvändigtvis sin rätt att kalla, välja och viga sina tjänare.” I samma
kapitel heter det också: ”Därför då biskoparna antingen omfatta falsk
lära eller vägra att meddela vigning, äro församlingarna nödgade på
grund av gudomlig rätt att genom sina i tjänst varande präster viga
och förordna åt sig nya.” Det som
Missionsprovinsen gjort är i enlighet med klara uppmaningar i vår kyrkas
bekännelseskrifter! Överklagandenämnden
– en politisk instans Det avgörande skälet till varför jag inte har överklagat
Domkapitlets beslut att frånta mig rätten att utöva kyrkans vigningstjänst
är att jag menar att Överklagandenämnden är ett politiskt valt organ.
Det innebär att den inte bedriver kyrkorätt utifrån Kyrkans grund, dvs.
Guds ord och vår evangelisk-lutherska bekännelse, utan väljer ett slags
”kyrkoordningsfundamentalism” som rättesnöre. Kanske
blir det samtidigt lättare för Dig att på nytt föra upp mitt ärende
på Domkapitlets bord för omprövning av beslutet, om inte Överklagandenämnden
fastställt Domkapitlets obehörigförklaring. Under
biskoplig tillsyn Som biskop är Ditt uppdrag att vara pastor pastorum. Jag
har från Ditt tillträde som biskop i Göteborg stått under Din tillsyn.
Men nog är det underligt, att jag aldrig fått ett ord från Dig om att
mitt handlande bekymrat Dig, ingen varning för de konsekvenser det
kunde få. Genom pressen fick vi under hösten 2005 veta, att Domkapitlet
beslutat att ingen fick delta i Missionsprovinsens vigningar utan biskopens
tillåtelse. (Mig veterligt gick det aldrig ut något cirkulär i saken.)
Men i anslutning till detta ville jag få tala med Dig om detta både
för min egen del och för andras och ringde upp Din sekreterare. Efter
kanske tre veckor, då jag inget hört, ringde jag upp henne igen och
fick följande svar. ”Han vill inte tala med dig!” Carl-Axel,
Du och jag har känt till varandra i många år. Det har snart gått trettiofem
år sedan vi spelade bordtennis i pausen på Eric Petréns själavårdskurs
på Flämslätts stiftsgård. Just när Du var vald till biskop i Göteborg
möttes vi på tåget mellan Stockholm och Göteborg och vi kom i samtal.
Då sade Du angående den problematik, som Missionsprovinsen är ett
försök till lösning på: ”Nu skall vi samtala!”, varefter vi skiljdes.
Kanske att Du då tänkte på de samtal, som Du tillsammans med ärkebiskopen
och biskop em. Bertil Gärtner förberedde. I så fall kan man ju bara
konstatera att företrädare för Missionsprovinsen inte fick vara med
och samtala. Jag har i mer än fjorton år deltagit i ledningsarbetet
för L M Engströms Gymnasium och Församlingsfakulteten. Vi har inbjudit
Dig att besöka Församlingsfakulteten för att Du skulle kunna bilda
Dig en egen uppfattning om det arbete som bedrivs där. Men Du hade
”inte tid”. Du är stiftets
pastor pastorum. Om en herde ser ett av sina får springa iväg, vad gör
han då? I mer än tre år har
jag öppet och offentligt deltagit i arbetet för Missionsprovinsen.
Inte en rad har jag fått, inte ett telefonsamtal till information, varning
eller än mindre samtal om hur detta svåra, som är mitt och mångas
bekymmer, skall kunna lösas. Om Du bedömde mitt arbete med Missionsprovinsen
som så mot vår kyrkas bekännelse och ordning stridande, hur kan det
då komma sig, att Du inte en enda gång gett Dig till känna? Denna Din
tystnad är lika obegriplig som Svenska kyrkans lednings totala ovilja
till någon form av samtal med representanter för Missionsprovinsen,
fastän vi flera gånger vädjat om det. Gott
samvete Jag redogjorde i mitt svar till domkapitlet (2006-01-09)
på vilka grunder jag kan ha ett gott samvete inför den stora räkenskapsdagen.
Kan Du ha det? Du låter mig – utan ett enda samtal – förlora rätten
att utöva ämbetet i Svenska kyrkan fastän Du vet, att jag inte vill
något annat än det som den evangelisk-lutherska kyrkan i alla tider
har kämpat för. Men denna underlåtenhet är ändå en liten sak mot det
som Du gjorde, när Du satte Ditt namn under Läronämndens yttrande angående
förslaget till välsignelseakt av partnerskap. Du har Guds ord emot
Dig och lever farligare än jag. Kommer den dagen, då Du
träder fram som en herde för Guds folk och försvarare av den sanna
läran (och för den saken ber jag), då tror jag att Du kommer att inbjuda
mig och andra företrädare för Missionsprovinsen till samtal om hur vi
tillsammans skall arbeta för Guds rikes sak i vårt land. Till dess
fortsätter jag att verka som präst. Visserligen har Domkapitlet fråntagit
mig rätten att utöva detta uppdrag inom Svenska kyrkans struktur. Men
Guds rike i vårt land är större än så. ”Guds ord bär inte bojor.” Med vänliga hälsning Bengt Birgersson TK, DD h.c., VDM Missionssekreterare PS. Det är intressant att notera, att samma sak som föranledde
Domkapitlet i Göteborg att frånta mig rätten att utöva prästämbetet
i Svenska kyrkan – nämligen mitt djupa engagemang för Missionsprovinsen
– var just det som gav det ansedda lutherska seminariet Concordia
Theological Seminary i Ft. Wayne, Ill., USA, anledning att tilldela
mig ett hedersdoktorat (Doctor of Divinity, honoris
causa). Medan Domkapitlet arbetade i en riktning, arbetade seminariets
professorskollegium i en helt annan riktning. Jag bifogar därför
en sammanfattning av motiveringen till detta hedersdoktorat, som även
tilldelades den kenyanske biskopen Walter Obare Omwanza, som vigde
Arne Olsson till biskop i Missionsprovinsen. D.s. Kopia till Domkapitlet
i Göteborg, övriga
Svenska kyrkans biskopar Kyrkostyrelsen Svenska kyrkans Överklagandenämnd |