Christian Braw: Hur blir man biskop ? Ur Svensk Pastoraltidskrift nr 4/2007 Det var hösten 2006 val till tre svenskspråkiga biskopssäten: Borgå,
Lund och Växjö. Efter valet skedde högtidliga biskopsvigningar. De valda blev
insatta i en tradition ända tillbaka till Jesu Kristi apostlar. Men vad är
egentligen en biskop? Svaret på den frågan finns i ursprunget. Redan i apostlabreven finns
tydliga linjer: biskoparna för vidare apostlarnas uppdrag. Ännu tydligare
blir det hos De apostoliska fäderna. I ett brev från Clemens, omkr. år
96, heter det bl.a.: »I land efter land och i stad efter stad predikade
apostlarna och döpte dem, som lydde Guds vilja. Sina förstlingar insatte de,
efter Andens prövning, till biskopar och diakoner åt dem som skulle komma
till tro.» Här ser vi, att biskoparna insattes av apostlarna och att de hade
två huvuduppgifter: att förkunna och att döpa. Clemens fortsätter: »...våra
apostlar insatte ...de redan nämnda och förordnade sedan, att när dessa
avsomnat, skulle andra, beprövade män insättas i deras tjänst.»
Biskopsämbetet var inte ett tillfälligt arrangemang utan avsett att föras
vidare. Hur såg man då på biskopen? Det kommer fram i breven från Ignatius,
martyr och biskop i Antiokia i Syrien. I ett av breven (omkr. år 100) heter
det: »Följ alla biskopen, liksom Kristus följer Fadern ... Ingen må utan
biskopen göra något som rör kyrkan...Där biskopen visar sig, där skall
mängden vara, liksom den allmänneliga kyrkan finns, där Kristus är.» Ignatius
menar, att biskopen är ett uttryck för Guds närvaro. Går det att överföra den unga Kyrkans syn på biskopen till senare
tider? Kan man säga detsamma om ärkebiskop Gustav Trolle, 1500-talets store
landsförrädare, drivkraften bakom Stockholms blodbad? Hur skall vi se på
stiftsadministratörerna i vår egen tids folkkyrkor? Biskop
och martyr Martyriet är en nyckel till att förstå saken. Den kristna Kyrkan var
illegal i det romerska riket. Periodvis drabbades den av förföljelser, och
hela tiden levde den i samhällets marginal. Ignatius hade själv en brinnande
längtan efter martyriet, inte efter lidandet i sig utan efter att genom
lidande vittna om Kristus. När förföljelsen kom, var biskoparna de första som
drabbades. Att bli biskop var att bli invigd till martyrium. Ofta
tillspetsade sig frågan kring offret till kejsarens genius eller ande. Det
var en skyldighet för alla rikets invånare som ett uttryck för lojaliteten
mot staten. Offret kunde anses som en ren formalitet. Martyrerna såg det som
ett avguderi. Den romerska staten byggde på denna personliga lojalitetsförklaring
till kejsaren som den helt överordnade auktoriteten. På grekiska hette det: Kyrios
kaisaros - Kejsaren är Herren. Det kom i total konflikt med den kristna
tron, att Kristus är den helt överordnade auktoriteten: Kyrios Christos -
Kristus är Herren. Detta var och är den kristna grundbekännelsen. Det var
detta biskoparna vittnade om genom sitt martyrium. De vittnade inte bara med
ord utan genom villighet att ta konsekvenserna av orden, att lida för ordens
innehåll. Denna beredskap till martyrium är bakgrunden till den unga Kyrkans
syn på biskopen. Det är den karismatiske martyrbiskopen, som är ett uttryck
för Guds närvaro. I berättelsen om Cyprianus martyrium framhålls detta. Det
står där om församlingen i Karthago: »I den mån de då, på maning av ett Guds
förborgade förebud, på detta sätt ropade efter sökte de inte allenast en
biskop utan ett blivande blodsvittne.» Under
och helig iver Ett annat viktigt drag, som gav den unga Kyrkans biskopar
auktoritet, var undren. De uppfattades som en Guds bekräftelse på att han
sänt ut sina tjänare. På detta sätt uppfattades redan Jesu och apostlarnas
under, som Guds bekräftelse på hans sändning: »Den (frälsningen) blev ju
först förkunnad av Herren och sen bekräftad för oss av dem som hört honom, och
Gud själv bestyrkte den ytterligare genom tecken och under och alla slags
kraftgärningar och genom att dela ut helig Ande, allt efter sin vilja.»
(Hebr.2:3bf) Särskilt tydligt blir detta i Apostlagärningarna. Undren sågs i den unga Kyrkan just på detta sätt. I
martyrberättelsen från Karka de Bet Selok (nuv. Kirkuk i Irak) berättas om
Aqbalaha: »På grund av sina mäktiga gärningar och sina prisade underverk blev
han vald att leda kyrkan i Karka.» Ett tredje drag, som hör samman med den undergörande tron, är den
heliga ivern. Det berättas om en av Aqbalahas efterföljare: »Den salige
Maron, Karkas biskop, byggde med hjälp av den Guds nåd som fanns i honom ett
kloster på den plats där de segerrika led martyrdöden. Varje år firade han
deras minne med den heta iver som fanns i hans tro.» Formell
och karismatlsk auktoritet Synen på biskopen är en aspekt av synen på den kyrkliga auktoriteten
överhuvudtaget. Den är aldrig i den unga Kyrkan enbart juridisk eller
formell. I modernt rättstänkande finns en intressant parallell. Lagar måste
ha både legalitet och legitimitet för att bli hållbara. Med legalitet
avses att lagen kommit till på ett formellt riktigt sätt. Med legitimitet
avses att lagen är samstämmig med det allmänna rättsmedvetandet vid tillfället.
Man kan också utsträcka begreppet till att gälla historisk legitimitet -
samstämmighet med den traditionella hållningen - samt internationell
legitimitet - samstämmighet med internationell rätt/folkrätt/naturrätt. Det
handlar alltså om att en formellt riktigt tillkommen lag måste få reception
på många olika plan för att fungera. Det finns i den unga Kyrkan en parallell vad avser auktoritet. Georges
Florovsky har belyst detta i sin uppsats The Authority of the Ancient
Councils And the Tradition of the Fathers. Ett koncilium i den unga Kyrkan fick auktoritet inte bara genom sin
formella gång utan än mer genom receptionen. Konciliet uppfattades som
en karismatisk händelse, inte främst som ett juridiskt-formellt
beslutsfattande. Därför hade ingen femtioenprocentsmajoritet auktoritet utan
endast det stora samförståndet, magnus consensus. Ett legitimt
kyrkomötes beslut mottogs med glädje i den allra största delen av
kristenheten, därför att trons folk kände igen sin egen tro. Detta
igenkännande är det centrala i receptionen. Det är när trons folk med
glädje känner igen sin tro, som ett kyrkomötesbeslut får auktoritet i den
unga Kyrkan. Därför kan man ur den unga Kyrkans perspektiv inte säga:
»Kyrkomötet har fastslagit att...» Det är i stället när trons folk med glädje
känner igen sin tro, som kyrkomötets beslut får auktoritet. Den unga Kyrkan
kände också till att ett kyrkomöte kan bli en rövarsynod, liksom att en
biskop kan bli en rövare i stället för en herde. Jesus hade själv talat om
det. Igenkännandet av den gemensamma tron i kyrkomötets beslut belyser
också biskopens auktoritet. Man känner igen den gemensamma tron i hans ord
och liv. Jesus beskriver igenkännandet som det avgörande tecknet på den rätte
herden: »... den som går in genom dörren, han är herde för fåren. För honom
öppnar dörrvakten, och fåren lyssnar till hans röst. Han nämner sina får vid
namn och leder dem ut. När han hämtat ut alla sina får, går han före dem, och
fåren följer honom, eftersom de känner igen hans röst.» (Joh.l0:2-4) Juridik
och organism Det romerska rikets styrka och svaghet låg i dess välorganiserade
struktur, i dess juridiska tänkande. Religiöst, kulturellt och filosofiskt
var det underlägset de små grekiska stadsstaternas korta blomstring. Så
småningom skulle de juridiska strukturerna kväva all kreativitet i
Diocletianus stramt organiserade rike. Juridiken kom också att bli en viktig del av den västerländska
kristenhetens sätt att tänka efter Konstantin: några beslutar, andra lyder,
som bestämmelserna är, så måste man handla. Därmed gick viktiga delar av det
karismatiska, organiska tänkandet förlorat. Kyrkan som en levande kropp
utvecklades till att bli ett ledningsskikt med makt över de ledda. Att beslut
skall vara karismatiska, att magnus consensus i konciliet och i hela
Kyrkan som organism är avgörande, att man får auktoritet genom receptionen
av trons folk - allt detta har blivit underordnat juridiken. Ytterst har
emellertid därmed också den verkliga auktoriteten gått förlorad, den som tog
gestalt i t.ex. Clemens syn på biskopen. Frågan om heligheten Det är inte hela sanningen att den unga Kyrkans
biskopar alla var beredda att bli martyrer. Många var beredda att avfalla. De
som föll undan för kravet att offra till kejsaren, kallades sacrificati
och betraktades som grova syndare. Andra försökte komma undan genom att muta
sig till ett intyg – libelli pacis - att de hade offrat, vilket
de inte hade gjort. Även dessa libellatici ålades botgöring men av
mildare grad. Myndigheterna kunde också kräva att biskoparna skulle lämna ut de
heliga skrifterna till bränning. De, som föll undan för detta krav kallades traditores
- överlämnare. En del lämnade verkligen ut de heliga skrifterna, andra
använde list och lämnade ut andra skrifter, som de uppgav vara heliga. I
synnerhet efter förföljelsen kom det fram många varianter. Gemensamt för alla
dessa biskopar var att de ansågs som fallna - lapsi. Hur skulle man då behandla dem efteråt? Skulle de få bli kvar som
biskopar? Hade de kvar den Andens kraft de blivit betrodda med i sin vigning?
Kunde den fallne vända tillbaka och i så fall hur? Nästa fråga gällde hur de,
som vigts av en traditor, skulle bedömas. Det var uppenbart att traditores
genom sitt svek förlorat den karismatiske martyrbiskopens auktoritet. Kunde
det finnas en annan auktoritet, som inte påverkades av sveket? Dessa frågeställningar ledde fram till en våldsam konfrontation i
Nordafrika. Den kom att avgöras genom ett ingripande av staten, som trädde
in på »storkyrkans» sida mot dem som underkände traditores som
biskopar. Dessa senare - bland vilka många martyrer fanns - kom att kallas
donatister efter sin ledare, Donatus. De pressades med statligt våld tillbaka
och utplånades så småningom, samtidigt som hela Nordafrika gick förlorat
till de arianska vandalerna. Donatisternas fråga till kristenheten lever emellertid kvar. Det är
nämligen frågan om Kyrkans helighet. Augustinus sökte lösa den frågan så, att
det heliga i Kyrkan identifierades med hennes heliga ordningar. Det har under
historiens gång visat sig att hans svar på frågan inte räcker. Frågan om
Kyrkans helighet kräver ett större svar. Ur en synpunkt är det donatisternas
obesvarade fråga, som kommer tillbaka i pietismens insikt att det inte räcker
med den rätta läran. Rätt lära utan heligt liv blir en karikatyr, en
osanning. Det är den rätta läran och det heliga livet, som är den sanna
kristendomen. Auktoritet
i folksuveränitet När den nya kyrkoordningen infördes i Svenska kyrkan talade man om
den dubbla ansvarslinjen. Den innebar att det finns två auktoriteter i
kyrkolivet: dels den folksuveräna, parlamentariska med sina val,
fullmäktigeförsamlingar och styrelser, dels den hierarkiska, ämbetsburna med
sin auktoritet från uppenbarelsen och Kristus själv. Utvecklingen har visat
att ämbetslinjen inte kunnat hålla stånd mot folksuveräniteten. Denna betyder
nämligen att folket inte är bundet av några andra lagar än de, som det själv
stiftar. Detta är innebörden i begreppet suveränitet: total obundenhet. I
själva den beslutande processen har detta fått sitt tydliga uttryck genom att
biskoparna i kyrkomötet saknar rösträtt. Lärofrågor avgörs ytterst av
kyrkomötets överklagandenämnd, en juridisk instans med mandat endast och
allenast från det kyrkomöte, där biskoparna inte kan rösta. Vad finns det då för möjlighet för ämbetsbärarna - biskopar och
präster - att överhuvudtaget hävda någon auktoritet? Ytterst handlar
auktoritetsfrågan om Kristi fullmakt att leda människor till livsförvandling,
uppståndelse och evigt liv på det sätt, som Kristus anvisat. I den nya
situationen kan det vara skäl att se tillbaka på den unga Kyrkans biskopar.
Deras auktoritet var karismatisk i den meningen att deras vigning inte i
första hand innebar att de fick en administrativ tjänst utan att de vigdes till
martyrium. Att vara biskop var att vara redo att bli martyr. De tecken och
under biskoparna blev redskap för, var en Guds bekräftelse av deras
sändning. Deras heliga iver var den Helige Andes verk i dem. Det var bakgrunden till att den unga Kyrkans biskopar kunde ha en för vår tids folkkyrkor enastående auktoritet. Detta är också den väg fram, som finns för den demokratiska folkkyrkans biskopar. Genom beredskap att vittna om att Jesus är Herren - och att ta den smärta det innebär - får de den auktoritet, som är oundgänglig, om de vill vara mer än byråchefer på stiftskansliet. Obetydlighet eller
martyrium Vad är alternativet? Olfert Ricard - en av Danmarks främsta
förkunnare under 1900-talet - blev inte biskop, trots att han var aktuell för
tillsättning. Hans egen kommentar var: »Så obetydelig var jeg ikke.» Det är
alternativet till det vittnesbörd om Jesus, som måste väcka motsägelse i det
efterkristna samhället. Alternativet heter obetydlighet i stället för
karismatisk auktoritet. Det är med andra ord tragedi i stället för
förblivande insats. Det är inte bara Kyrkans beslutsstrukturer, som har förändrats över
tiden. 2000-talets biskopar lever inte i Gustav Trolles Sverige-Finland. De
lever i ett samhälle, där 10% identifierar sig som kristna och 20% som
ateister - åtminstone i Sverige. Därmed är de nära den situation, som den
unga Kyrkans biskopar hade. Det innebär, att de kan återge biskopsämbetet
något av dess ursprungliga kraft, genom att frimodigt förkunna att Jesus
är Herren - och genom att ta den oundvikliga konflikten med ett samhälle,
som kräver en annan lojalitet. Då har de mer än biskopstiteln. Då blir
de biskopar. |