Wilgot
Fritzon: Nu permanentas den nya missionsuppfattningen inom Svenska kyrkan. År 2005 kunde vi i Kyrkans
Tidning läsa att: ”…ett paradigmskifte har skett i kyrkans liv – från
att se sig själv som bärare av sanningen till andra, till att mer se
sig som medvandrare”. Uttalandet
av kyrkokansliets, i Uppsala, handläggare för missionsteologi backades
upp av en av SKM:s missionärer som menade: ”…att människors grundläggande
rättigheter tillgodoses är oändligt mycket viktigare än att de blir
kristna”. I
samband med att de välkända begreppen SKM och Lutherhjälpen nu försvinner
så förändras också hela missionstänkandet. Det vertikala perspektivet,
förkunnelsen om frälsningen i Jesus Kristus försvinner. Det blir enbart
utvecklingsinsatser och katastrofhjälp. En
huvudorsak antyds klart av ordföranden i Internationella nämnden för
mission och diakoni, Anders Åkerlund, i Kyrkans Tidning Nr 3 2008: ”Mission
i betydelsen proklamation har försvagats i vårt eget land. Också kyrkor
och samfund här i Sverige är smittade av materialism och sekularisering”. Att smittan nu verkligen har fått fäste i Kyrkans hus kunde var och en se som läste den
fyrbladiga informationsbroschyren ”Världens tidning” nr 1, 2008 – om
Svenska kyrkans internationella engagemang. En redogörelse för bra sociala
projekt. Men inte ett ord om människans och världens behov av korsets
vertikala linje och kyrkans genom tiderna unika och livsviktiga uppdrag
att berätta om Guds försoning till en fallen mänsklighet. I stället
har sekulariseringen gått så djupt att t.ex. Bibelns begrepp ”Livets
vatten” i broschyren enbart fått innebörden vanligt nödvändigt dricksvatten!
Kan det bli mer urvattnat? Förändringen av missionsbegreppet har varit så drastisk att sex f.d. biskopar skrev
en insändare i Kyrkans Tidning nr 3 i år. Det är mig veterligen något
helt unikt. De
menar att ”det kan inte bli någon verklig mission utan att Kristusmötet
blir tydligt i bön, gudstjänst och vittnesbörd…och mission är en fortsättning
på Guds egen sändning av sin Son i världen.” Biskoparna
menar att internationellt bistånd är viktigt, ”men SKM är något mer
och något större…Mission har sin utgångspunkt i vad vi hört och sett
– och därför tror och gör”. De
betonar också vikten av att Svenska kyrkans församlingar måste ha en
bjudande vision till alla dem som hemmavid tappat bort sin tro på Jesus
som allas frälsning och befrielse”. Tänk
att det nu bara är före detta biskopar som säger dessa självklara saker!
Dagens herdar tiger och anpassar sig i takt med sekulariseringen. Var står då Ljus i Öster när det gäller mission? Vi vill understryka helheten.
I vårt måldokument står bl.a. följande: ”Missionsuppdragets målsättning är att förmedla evangeliet, så att Guds
namn blir upphöjt bland alla folk och hela människan (ande, själ och
kropp) förvandlas till en ny skapelse. Evangelisation, församlingsplantering
och social hjälp utgör de naturliga beståndsdelarna i helhetssynen,
där vittnesbörd och tjänst går hand i hand”. Jag skulle ha önskat att alla som blygs för ordet mission eller omvändelse hade varit med
på dopgudstjänster den senaste tiden i den kyrka jag tillhör. Att få
se fem-sex stycken afghaner döpas till Kristus är en fantastisk upplevelse.
Och att höra deras vittnesbörd, om hur och varför de kom till tro på
Jesus – det går inte spårlöst förbi. Att se deras glädje över befrielse
är det mest övertygande bevis för att den klassiska missionssynen är
lika aktuell idag. De hade mött kärlek genom social omsorg och
fått höra det glada evangeliet om omvändelse och förlåtelse. Det borde
ju vara kriminellt att tiga om denna befrielse för människor, eller
hur? Och missionsbefallningen får ju inte bytas ut mot något slags globalt
dåligt samvete som blir grunden för mission. Vi ska uppmuntras att dela
med oss av vårt materiella goda. Men Jesus gav både dricksvatten och
andligt ”levande vatten” till kvinnan vid brunnen i Sykar. Och i
sin förbön för lärjungarna sa han: ”Liksom du har sänt mig till världen,
har jag sänt dem till världen”. När Paulus i Korinth blev tveksam om
han skulle ligga lite lågt med förkunnelsen så uppenbarade sig en ängel
och sa:"Var inte rädd utan fortsätt att predika
och låt dig inte tystas”. En
uppmaning som vi i dag också måste ta till oss. Ledaren
i "Ljus i Öster", nr 2/2008. |