Sture Hallbjörner:

 

Svenska kyrkans mission (SKM) in memoriam

(Publicerad i Svensk Pastoraltidskrift nr 2/2008)

 

En ny påminnelse om vår dödlighet lämnas oss idag, då härmed tillkännages att Svenska kyrkans mission (SKM) har avlidit i en ålder av 134 år.

 

Den som den 6 januari 2008 deltog i Svenska kyrkans huvudgudstjänst i församlingarna runt om i vårt land kunde vid pålysningarna om det sedvanliga offret – kollekten – bli åhöra vittne till den gamla damens slutgiltiga frånfälle, draperad i den eleganta svepningen Svenska kyrkans internationella arbete. En talande tystnad uppstod i det helgade rummet. Den varade vid pass två minuter. De närmast sörjande, som satt utspridda litet här och där, var väl förberedda på det som länge tyckts ofrånkomligt. De som förstod vad de lyssnade till utgjorde en sådan obetydlig minoritet, att den för kyrkans ledning var försumbar. Det berättas att den gamla damen vid uppnådda 100 år började visa tecken på en vacklande hälsa. Hon gick en långsam död till mötes.

 

Missionen ifrågasatt

 

När missionens berättigande för 40 år sedan debatterades, gällde det inte Kristi Kyrkas mission. Alla var överens om att till Kyrkans eget väsen (esse) hör mission. Både enskilda Jesusord och hela NT med utvecklingen efter Kristi uppståndelse höll dem borta, som kunde tänkas karva på kroppen, Kristi Kyrka.

 

Kritiken gällde västerländska (inkl australiensiska) missioner som nationalkyrkors från Sverige eller kyrkosamfund och missionssällskap som hade verksamhet i Afrika, Latinamerika, Indien och Bortre Asien. Litet högljudda var de upplysta 1968. Missionen var ett kulturimperialistiskt företag, missionärerna kolonialmakternas lakejer.

 

Den välinformerade kände till den missionsstrategi, som gick ut på att göra sig själv överflödig. Genom de »unga kyrkornas» tillväxt i inhemsk spiritualitet och vittnesbörd, uppstod automatiskt frågan vad skulle man göra av den mission som lämnat sitt pionjärstadium. »Missionary, go home!» var en för många adekvat titel på ett lämpligt program. Det visade sig inte vara enkelt, då den fattiga, unga kyrkan inte kunde göra sig av med det ekonomiska stödet som bundenheten till Uppsala, Stavanger, Berlin eller Missouri garanterade.

 

Samtidigt kom kallelsen till den unga kyrkan att nu var det hennes tur att gå utanför sina gränser med evangelium. Uppgiften verkade gigantisk. Skulle man inte kunna sjösätta ett Joint Venture med de gamla missionerna?

 

Ett inte helt oväntat socio-politiskt problem gjorde livet än krångligare. Den där positiva samhällsutvecklingen som skulle bli en frukt av kyrka-skola-sjukhus kom aldrig. Fattigdomen, arbetslösheten, farsoterna blev de kristnas tunga vardag. Till den hörde också förtryck både från nationens härskarelit och den gamla pånyttfödda religiositeten.

 

Under den här perioden var det viktigt för den unga kyrkan att värna om sin nyvunna identitet och självständighet. Hon fick upp ögonen för det negativa att vara beroende av en partner och det på några hundra mils avstånd. Bilaterala förbindelser blev fula. Multilaterala bar framtiden med sig. Och i vårt perspektiv kom därmed det Lutherska Världsförbundet att spela en avgörande roll. Till dess lockande multilaterala struktur hörde också att flera afrikanska kyrkoledare kom att bekläda ledande poster i Genévè.

 

Mission på reträtt

 

I stället för att besinna sig på sin kallelse och med Andens hjälp företa en genomlysning av missionsproblematiken, tar de gamla missionsorganisationerna time-out. De yttre skälen kunde se olika ut i Indien och i Zimbabwe. Den avgörande orsaken var att hemmakyrkorna i Norden, Tyskland eller Amerika började fokusera på sina egna problem på hemmaplan. Det gällde inte endast kyrkopolitiska frågor. Själva basen för folkkyrkans engagemang i mission krympte med krympande församlingar. Kräftgången hade startat. Käcka tillrop hördes. Nu är det dags att missionera på hemmaplan! De unga kyrkorna kommer att sända missionärer till Sverige och hjälpa oss att återfå förlorad mark! Och några kom men vände hem besvikna. De fann inget Andens verk till mission.

 

Teologisk hjälp att komma undan sitt ansvar.

 

Plötsligt stod det klart att mission inte är ett »eget» företag, inte en specifik kyrkas mission. Slagordet »Missio Dei» gav hjälp till att kunna dra sig tillbaka utan att få svansen mellan benen. Om vi inte längre är på slagfältet, så träder andra trupper in. (Och det gjorde det med besked. De senaste decennierna har fått uppleva en global missionsväckelse som gått Svenska kyrkan totalt förbi, sorry!).

 

En annan hjälp kom från den mångkulturella scenen. Kristendomen började plötsligt att kännas liten i jämförelse med de stora världsreligionerna. Innan man gav upp för gott, fanns det nu en möjlighet att starta dialog med de andra och hitta en väg till kulturförståelse. Deras erfarenheter av Gud, deras spiritualitet och verklighetstolkningar blev angelägnare än troheten mot Kristi sändning ut till hela världen. Evangeliet om den ende Frälsaren fick ställas in i garderoben. En omvändelse till Jesus kunde ju vara diskriminering av annans tro.

 

När evangeliet avaktualiseras träder givetvis många ersättningar in. En alldeles utmärkt gångbar är kampen för de mänskliga rättigheterna. De är missionens mål. Genom dem förverkligas den sanna människan. Detta är för många helt invändningsfritt, precis som att på en missionsdag som den 6 januari låta synliggöra kampen mot HIV, aids. Det är ju sådan hjälp mänskligheten behöver. Behoven måste få styra. Först mat, sedan Jesus. (Konstigt nog tappades Jesus bort).

 

Förvirring och osämja under återtåget

 

Under missionens reträtt har den svenska debatten om vem som skall göra vad skapat irritation och förvirring. Lutherhjälpen/LWF sade till missionen/SKM: Vi sköter det diakonala världen över. Ni skall hålla er till predikan om Jesus och själen. Missionen/SKM svarade: Den frälsning vi predikar i Jesu namn riktar sig till hela människan, både kropp och själ. Vi verkställer ingen dikotomi.

 

Lutherhjälpens kollekter ökade och missionens minskade. Det är lättare att få 100 SEK till rent vatten i flyktinglägrets brunn än 10 till predikan om Jesus. Så predikan lades in i arkivet och missionen måste ta på sig en överlevnadsdräkt. Den låg nära till hands: diakonien! Det är dags att skrota missionens ombudsorganisation ute i stiften och låta krafterna som finns kvar slussas in i internationellt arbete. Församling och stift engageras i vänförsamlingsutbyten, missionstidningen heter Världens tidning (sic!) och missionens reträtt landar vid den bakre muren.

 

Missionen i marginalen

 

Svenska kyrkan kom att överraska i sin senaste kyrkoordning. När den skall definiera grundstommens, församlingens, huvuduppgifter heter det: gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Hur kom det sig att mission fick denna betydelsefulla plats? Hur skall den utövas? Ingen har ännu sett något program. Kyrkoordningen gäller från år 2000!

 

Detta är Svenska kyrkans dilemma att för skam skull måste ordet mission då och då dyka upp i marginalen, men vad det betyder eller vad det förpliktar till vet ingen. Ett litet långsökt skäl är Svenska kyrkans möjlighet att inte tappa ansiktet i internationella sammanhang. Hos en del stora och mindre stora kyrkor ligger inte missionen i själatåg. I samtal med dem kan Svenska kyrkan sanningsenligt hävda: visst, vi har också mission, tyvärr just nu oprioriterad, i marginalen.

 

Ansvaret för Svenska kyrkans missions (SKM) död

 

Ansvar kommer att utkrävas för missionens (SKM) död av de skyldiga. Vem kan svära sig fri att hon inte har del i skulden?

 

* * *

 

I sorgen efter den mission som vänt mångas hjärtan till Gud i tro och lovsång, kan det kännas skönt med en vänlig kram. Vid bok- och biblioteksmässan i Göteborg 2007 tillfrågades Desmond Tutu vad som gav sydafrikanen mod under de långa, mörka åren. Ögonen glittrade till och repliken kom blixtsnabbt: Vi är så tacksamma för Svenska kyrkans mission!