Anders
Brogren
Med
hundraårskliv mot framtiden
Några
glimtar från år som slutar på –09
Publicerad i Växjö stifts hembygdskalender, jubileumsårgång 2009
Tillåt
en gammal julboksredaktör i ett grannstift att gratulera Hembygdskalendern
till de hundra åren 1909–2009!
Vid
ett jubileum finns det anledning att inte bara se bakåt utan också framåt.
Redaktören för Hembygdskalendern har bett mig att göra några nedslag i
historien, särskilt i de år som slutar på –09, för att sedan berätta om
vad vi har att vänta framöver. Men det blir inte som hos Elin Wägner några
Tusen år i Småland. Vi skall nöja oss med ett halvt årtusende,
med hundraårsintervaller från 1609 till 2109. Vi kommer då att finna att
09-åren varit verkliga krisår.
1609
Först
skriver vi 1609. Småland hade ett utsatt läge, längst åt söder i Sverige,
närmast dansken. Dessutom litade inte Karl IX på smålänningarna. Hans
fader Gustav Vasa hade varit illa ute under Dackefejden. Det var därför
viktigt att hålla gränsbefästningarna i stånd och förse dem med pålitliga
försvarare från Mälardalen.
En
sådan gränsfästning var Kronobergs slott. Där residerade kronans befallningsman
med uppdrag att driva in skatt av motspänstiga Värendsbönder. Just år
1609 försökte befallningsmannen lägga vantarna på Arnö i Innaren i Gårdsby
socken. Men det skulle han ha låtit bli. Kyrkoherde i Gårdsby var nämligen
Ericus Dryander, en av mina förfäder. Han var en av historiens många smålandspräster
som inte låtit sig hunsas av överheten. I stället för att ge upp inför
fogdens krav hävdade han sin rätt och gick till kungs. Den 18 augusti
år 1609 fick han kungligt konfirmationsbrev på Arnö. Ön är än idag kyrklig
egendom och numera även kyrkoreservat.
Kristian
IV ville gå i krig för att underkuva Sverige och återupprätta unionen.
1611 anföll danskarna Kalmar där en annan av mina förfäder, Johannes Ungius,
då var superintendent, en sorts biskop för det nybildade Kalmarstiftet.
Min förfader deltog i stadens försvar och "övertog på det ställe
av vallen, där han fattat stånd, under det vilt rasande angreppet ledningen
av striden och fullgjorde detta med en härförares kraft och insikt, utdelande
med klar och myndig stämma kortfattade befallningar i kärnfulla kommandoord",
enligt Kalmar stifts herdaminne.
Svenskarna
blev emellertid tvungna att överlämna slottet till fienden. Ungius flydde
då till de norra delarna av stiftet och fick sitt uppehälle i Rumskulla,
som vid den tiden hörde till Kalmar stift. Under fem år styrde han fastlandsdelen
av stiftet från Rumskulla, medan Öland sköttes av kyrkoherde Birgerus
Theodori i Gärdslösa. Men också i Rumskulla blev han utsatt för angrepp
av danskarna. 1612 skriver han till Axel Oxenstierna "att jag därigenom
utblottad blev och nödgades i några dagar med hustru och barn till att
ligga borta i villande skogen". Under exilen höll han också prästmöte
i Lönneberga.
Även
Växjö råkade illa ut. Danskarna brände staden inklusive domkyrkan och
Kronobergs slott samt byar och gårdar runt om i Värend. Biskopen och psalmförfattaren
Petrus Jonae Angermannus måste fly från stiftsstaden.
Kristiden
kulminerade med freden i Knäred 1613, där Sverige tvingades betala Älvsborgs
lösen. Beloppet beräknas ha motsvarat värdet av den svenska skörden under
fyra år. I detta bottenläge kunde man inte ana att Sverige under den nye
kungen Gustav Adolfs ledning höll på att ta de första stegen mot att bli
en av Europas stormakter.
1709
Vi
tar ett hundraårskliv fram till 1709 och hamnar åter i kristid. Efter
en maktpolitiskt lysande period började det visa sig att Sverige med endast
en miljon invånare var alldeles för litet för att kunna bära upp ett stormaktsvälde.
När riksbyggaren Karl XI avled 1697 övergick enväldet till den tonårige
Karl XII. Danmark, Ryssland och Sachsen såg chansen att flytta fram sina
positioner. De ingick förbund och anföll sedan Sverige.
Nu
blev det inte så enkelt som de tänkt sig. Den unge enväldeskungen blev
snart en fältherre i särklass. Han var den siste europeiske kungen som
personligen ledde sina styrkor på slagfälten. När han 1706 upprättat sitt
vinterkvarter i Altranstädt i Sachsen, på fiendens mark, stod hans stjärna
i zenit. Diplomater reste dit i strid ström. Nyfikna från hela Europa
samlades för att få en glimt av den oövervinnerlige karolinske krigaren.
Men 1709 kom katastrofen. Mitt i sommaren gick den starkt reducerade och
utmattade svenska hären till anfall mot ryssarna utanför Poltava, med
känt resultat. Den svenska stormaktstiden var därmed förpassad till historien.
Även
om Karl XII hade försökt hålla kriget utanför själva Sveriges gränser
led landet nöd. Utskrivningarna av krigsfolk innebar åderlåtning av den
ringa befolkningen. Eftersom alla beslut skulle undertecknas av den enväldige
kungen, som ständigt låg i fält, blev statsförvaltningen eftersatt. Såväl
Kalmar som Växjö stift stod utan ledning. På nyårsafton 1707 avled Henning
Schütte, som vid det laget varit Kalmarbiskop i inte mindre än 47 år.
Det dröjde ända till 1711 – på grund av de krigiska förhållandena – innan
kyrkoherden i Madesjö Nicolaus Braun utnämndes till efterträdare.
I
juni 1708 blev Zacharias Esberg utnämnd till biskop i Växjö av Karl XII,
som då råkade befinna sig i Litauen. Esberg hann inte ens bli underrättad
om sin utnämning eftersom han avled i samma månad. Biskopsstolen stod
vakant ända till 1711. Då utnämnde kungen – som satt i Bender – David
Lund, som tidigare varit biskop i Viborg men tvingats fly på grund av
den ryska invasionen.
Till
råga på alla vedermödor slog pesten till. Den medfördes av soldater som
överskeppades från Riga till Karlskrona. Särskilt hårt drabbades därför
sydöstra Sverige, området närmast Karlskrona. Hundratals människor dog
i socknarna. I Kalmar stift blev nio kyrkoherdar och fem komministrar
pestens offer. Till minne av den svåra tiden lät kyrkoherde Magnus Megalinus
i Älmeboda göra en inskription. Intill klockstapeln på Älmeboda gamla
kyrkogård kan man på peststenen läsa att A:O 1711 PESTE INTERIERUNT MULTI
IN HAC ECCLESIA. PASTORE M: MAGNO A: MEGALINO [År 1711 dog många av pest
i denna församling. Magister Magnus A. Megalinus var kyrkoherde.]
Efter
Poltava såg danskarna åter sin chans. I november 1709 landsatte de 15 000
man vid Råå söder om Helsingborg. Svenskarna hade inget att sätta emot.
De fåtaliga styrkorna fick retirera till Småland. Även Lundabiskopen Matthias
Steuchius, blivande ärkebiskop, såg sig tvingad att fly norrut. I sin
sista bok, Källkritisk hembygdsforskning (1988), bekräftar professor
Hilding Pleijel traditionen att Steuchius slog sig ner i Vislanda gamla
prästgård, i den gamla loftbod som ännu in på 1940-talet kallades för
biskopsstugan. I Vislanda gamla kyrka prästvigde han 1709 tio nya präster.
Nödåret
1709 kom att få en avgörande betydelse för andelivet i vår kyrka. Efter
slaget vid Poltava och kapitulationen vid Perevolotjna blev större delen
av den svenska hären krigsfångar i Ryssland, omkring 20 000 man,
varav 1 600 officerare samt kvinnor och barn. Man beräknar att 30 000
personer på detta sätt befann sig i Ryssland, många långt borta i Sibirien,
framför allt i Tobolsk. Svenskarna levde nästan som i en egen stat och
i ett eget stift. I Tobolsk fanns ett kyrkligt konsistorium som var underordnat
konsistoriet i Moskva.
I
den materiella och andliga nöden uppstod en pietistisk väckelse av det
slag som myndigheterna motarbetade hemma i Sverige. Men eftersom kontakterna
med hemlandet var sporadiska och eftersom de ryska myndigheterna inte
lade sig i svenskarnas religionsutövning kunde man vid sidan av gudstjänsterna
samlas flera kvällar i veckan. Då hade man bibelstudier samt läste ur
Arndts och Franckes skrifter.
Sommaren
1713 avsände nio officerare ett brev till Francke i Halle där de tackade
för hans tröstande skrifter och bad om hans förbön. I sitt uppmuntrande
svarsbrev tröstade Francke dem med att de blivit bortförda i fångenskap
och fått utstå sina lidanden för att därigenom kunna nå fram till det
rätta fäderneslandet. De svenska fångarnas tro blev mera innerlig jämfört
med den kärva lutherska ortodoxin. Fångenskapen liknades vid en korsets
skola. Större än längtan till Sverige blev längtan till det himmelska
fäderneslandet.
De
som lyckades överleva fångenskapens strapatser och sibiriska vintrar återvände
under åren 1722–24. Även om de var materiellt utblottade förde de med
sig väckelsens eld, som nu började sprida sig i Sverige. Man kan säga
att 1700-talets pietistiska väckelse var resultatet av den utblottelse
som följde på 1709 års nederlag och fångenskapen i Sibirien.
Väckelsepredikanter
som Peter Murbeck och Anders Elfving fick den allra största betydelse
för levande tro i Växjö och Kalmar stift. Till och med i själva Växjödomen
fick väckelsen en framstående representant i domprosten Sven Bælter, som
i vårdad form kunde förena den rena läran och den varma fromheten med
sådant som rörde sig i tiden. Hans inflytande nådde ända in i huvudstadens
bildade kretsar med postillan ”Nåden i Christo”.
En
länk till väckelsen i Tobolsk är Slätthögs kyrkas nattvardskalk, vars
märkliga historia dåvarande komministern i Slätthög Jan Frithiof redogjorde
för i 1976 års Hembygdskalender. Kalken tillverkades i Wismar år 1700
för Kronobergs regemente. Den följde regementet under Karl XII:s fälttåg
i Polen, Sachsen och Ryssland. Efter Poltava tog bataljonspastorn Johan
Fornell med den till Tobolsk. Där fick den ”skänka tröst åt invalidiserade
och svältande karolinska krigsfångar”. Fastän andra regementen tvingades
sälja sitt nattvardssilver för att klara uppehället lyckades Fornell bevara
regementets kalk. Han skall bl.a. vid något tillfälle ha grävt ner den
och medförde den sedan då han återvände till Sverige.
Regementet,
som var förlagt till Kronobergs hed i närheten av Slätthög, fick nytt
nattvardssilver 1806. Så småningom sålde man det gamla till Slätthögs
kyrka, där sakramentet än idag erbjuds från den kalk och patén som givit
tröst och kraft att överleva i den sibiriska vintern.
1809
Vi tar ännu ett hundraårskliv – det var åter kristid. Sverige hade än
en gång hamnat i krigets elände och nu också förlorat Finland. Kungen
hade blivit avsatt. Man visste inte om nationen skulle kunna resa sig.
Tappert
motstånd mot ryssarna gjorde visserligen pastor Henrik Johan Gummerus
på Åland. Han tog befälet över ålänningarna, övermannade och tillfångatog
de ryska ockupanterna. Men kriget förlorades, många familjer flydde till
Sverige och Gummerus blev i stället kyrkoherde i Högby på Öland.
Krismedvetandet
tog sig också kyrkliga uttryck. Man antog ny gudstjänstordning och katekes.
Men detta ansågs inte vara tillräckligt. Hela teologin måste förnyas.
Spridning av tidsenlig teologisk litteratur borde komma till stånd. En
modernare orienterad förkunnelse måste ljuda från predikstolarna. Emil
Liedgren lyfter i Svenska kyrkans historia (1946) fram en från
tyska översatt bok som nu lät tala om sig, nämligen Tillfredsställelse
Grunder i anseende till de nya förändringarna i Protestantiska Kyrkans
Lärobegrepp. Enligt denna måste bibelns läror renas från temporära
och lokala föreställningselement och överensstämma med förnuftets krav.
Läran om Kristi gudom kan inte direkt påvisas i bibeln, där mycket är
att fatta poetiskt, figurligt och allegoriskt. I stället måste man ge
människans begär efter lycksalighet en rätt inriktning. Med hjälp av sitt
förnuft kan människan besegra synden och bli from och dygdig.
Predikanten
på modet var den nyss avlidne Linköpingsbiskopen Magnus Lehnberg, en gång
gymnasist i Kalmar, vars predikosamling postumt utkom just 1809. Hans
neologiska predikningar nådde nu den bildade allmänheten och kunde plagieras
av mindre inspirerade predikanter, såvida man inte helt enkelt bara läste
upp dem. Men någon själaföda gav de knappast.
Den
andliga och materiella krisen ledde till ett nationellt uppvaknande. I
stället för krigiska bedrifter kunde man ägna sig åt att ”inom Sveriges
gräns erövra Finland åter”, som Esaias Tegnér, sedermera biskop i Växjö,
skrev i den retuscherade versionen av sin prisbelönta dikt ”Svea”. Industrier
och infrastruktur byggdes ut. Inom konst och litteratur trängdes den själlösa
rationalismen undan av romantikens vårflod, en process som kan följas
i de olika psalmboksförslag som till sist utmynnade i 1819 års psalmbok.
Många
av upplysningstidens präster hade abdikerat som andliga ledare och framträdde
snarare som ”folklärare” på herrskapernas villkor. Dessa herrskapers gycklande
med bibel och präster gav en ökad misstro mot kyrkans tjänare i deras
egenskap av den politiska maktens trogna tjänare. Inte minst prästernas
löneförmåner kritiserades, framför allt av riksdagens bondestånd.
Växjö
stift ”leddes” av biskop Ludvig Mörner. Sällan rörde han sig utanför Östrabo,
inte mer än när han skulle till domkyrkan eller till riksdagen. Han utmärktes
av ”en nästan gåtfull indolens” (Liedgren). Trots kyrkolagens bestämmelser
om prästmöte vart sjätte år lyckades Mörner bara genomföra ett enda under
sina 23 år på Östrabo. Hans alkoholiserade hustru förvarade skinkor i
konsistorierummet, något som medförde en olidlig odör under domkapitlets
sammanträden. Enligt efterträdaren Tegnér var Mörner ”en i öfrigt
ovanligt rättskaffens och vältänkande man, hade likväl hvarken kunskaper
eller håg eller energie svarande mot sitt kall”. Att denne man kunde anförtros
höga poster berodde på att han tillhörde sin tids politiska frälse, nämligen
adeln. Hans överraskande höga röstetal i biskopsvalet anses ha berott
på att hans broder var en synnerligen populär och dugande landshövding
i Kronobergs län.
Den
kyrkliga försoffningen gjorde att man inte längre hade något automatiskt
förtroende för prästerna. I de fall där präster framträdde som väckelsepredikanter,
ofta i opposition mot de kyrkliga myndigheterna, blev det dock väckelse
i församlingarna. I Småland fanns väckelsepräster som Peter Lorens Sellergren,
Per Nyman och Jonas Sandell. I Västbo härad spred sig den karismatiska
roparrörelsen, som sedan kom att stabiliseras under inflytande från hoofianer
och schartaulärjungar.
Det
stora krisåret 1809 följdes alltså av ett uppvaknande. I läsarkretsar
växte det fram en kyrka underifrån, en folkets kyrka, i opposition mot
herrskapens och överhetens kyrka. Efter en dyster inledning blev 1800-talet
det stora väckelseårhundrandet framför andra. Det kan vända, också när
det ser som mörkast ut.
1909
Vi
kliver ytterligare hundra år framåt i tiden. Början av 1900-talet var
en kritisk tid för kyrkan, som inte lyckats finna sin plats i det framväxande
industrisamhället. Kyrkan sågs, ofta med all rätt, som ett redskap för
jordägare, ämbetsmän och kapitalister. Typiskt för tiden är vad den blivande
landsfadern Per Albin Hansson skrev till fästmön Sigrid då hon ville ingå
äktenskap. Per Albin för sin del ville däremot inte leva i en gemenskap
som ”smutsats och orenats av prästers pladder och ritualer. --- Vi skola
bli lyckliga och i vår helgedom skall ingen svart prästsatan komma och
ohelga”.
Från
andra hållet pressades kyrkan av de frikyrkliga. I Växjö stift förväntade
sig somliga att den duglige biskopen Herman Lindström skulle ta i med
hårdhandskarna. I sitt herdabrev 1894 hade han skrivit att kolportörernas
predikan ”stannade vid en väckelseappell”, den hade ”inte salt nog” och
var ”ytlig och löslig” utan ”den lutherska andens djup”. Men Lindström
hade också skrivit att kyrkan inte bör gå bröstgänges till väga utan i
stället svara med en klarare och mera undervisande predikan och över huvud
taget mera undervisning i den kristna tron. Minnestecknaren vid 1922 års
prästmöte skriver att Lindström ”var vidsynt nog att se, att kyrkan själv
hade sin rätt dryga andel i skulden till den frikyrkliga rörelsen”.
Unionsupplösningen
1905 upplevdes av många som ett nederlag, jämförbart med förlusten av
Finland 1809. Tidigare hade man brukat träffa danskar och norrmän vid
nordiska kristliga studentmöten, men de blev nu inställda. Svenskarna
beslöt därför att hålla ett eget studentmöte 1907, i Huskvarna, i skuggan
av vapenfabriken, med utsikt över den vida vattenspegel som några år tidigare
skildrats av Viktor Rydberg i Vapensmeden, där Margit förde
händerna över harpan och sjöng ”Gläns över sjö och strand” i takt med
årbladen.
Studenterna
inbjöds till Huskvarna av den socialt engagerade brukspatronen Wilhelm
Tham, som bl.a. gjort insatser för bättre bostäder åt arbetarna och var
en föregångare vad gällde arbetarskydd. Han ordnade konserter för arbetarna
samt donerade pengar till idrottshus och kyrka (se artikel om Huskvarna
kyrka av kyrkoherde Ann-Christine Borg i Växjö stifts hembygdskalender
2008).
Från
denna strategiskt valda plats skulle signalerna om en offensiv satsning
i en uppgiven kyrka utgå. Huvudtalare vid mötet var den tidigare domprosten
i Kalmar J. A. Eklund, som just tillträtt som biskop i Karlstad. Eklund
ville tala om kyrkan, ett ämne som arrangörerna upplevde som förlegat.
Men Eklund stod på sig och lyckades entusiasmera studenterna för kyrkotanken.
Vid
nästa Huskvarnamöte, 1909, storstrejkens år, rösträttsreformens år, hade
tanken slagit rot. Ungkyrkorörelsen med ”studentkorstågen” tog sin början
under flitigt sjungande av Eklunds nyskrivna kampsång ”Fädernas kyrka
i Sveriges land”, till hurtig melodi av kalmarstiftaren Gustaf Aulén.
Från Huskvarna 1909 kan man följa kraftlinjerna genom församlingsrörelsen,
den nya kyrkosynen, högkyrkligheten, småkyrkorörelsen. Det är ingen tillfällighet
att Växjö stifts hembygdskalender kom med sin första årgång just 1909.
Men
1909 startade också en process som gick i helt annan riktning. Den 10
januari 1909 prästvigdes nämligen Harald Hallén av J. A. Eklund i Karlstads
domkyrka. Vad den idag nästan bortglömde Hallén betytt för vår kyrka har
på senare tid lyfts fram av historikern Urban Claesson.
Hallén
hade som student deltagit i Huskvarnamötet 1907 och där lyssnat till Eklund,
men större intryck tog han av en annan talare, professorn och domprosten
Magnus Pfannenstill. Denne menade för sin del att folket redan var kristet
och därmed kunde styra kyrkan. Han ville se en etiskt grundad folklig
kristendom. I kyrkomötet motionerade Pfannenstill om ett mer demokratiskt
kyrkomöte. Han ville alltså förändra kyrkans ursprungliga ordning, som
bygger på att Jesus gav apostlarna i uppdrag att leda kyrkan och att förkunna
och uttolka läran på sin Herres vägnar. Enligt Pfannenstill, och sedan
Hallén, behövde evangeliet inte längre föras ut till folket. Det fanns
där redan.
Eklund
kände till Halléns radikala åsikter, som denne bl.a. hämtat från Viktor
Rydbergs Bibelns lära om Kristus. Det var därför med stor tvekan
han prästvigde honom. För säkerhets skull missiverades Hallén till det
avsides belägna Torrskog där han inte ansågs kunna ställa till någon större
skada. Men samma år, 1909, gick Hallén in i det socialdemokratiska partiet
och blev redan 1912 riksdagsman. Med ett kort avbrott kom han att sitta
i riksdagen ända till 1960.
Hans
främste motståndare inom det socialdemokratiska partiet blev till en början
den inflytelserike redaktören Artur Engberg, som själv kallade sig ”hedning”.
Engberg ville avskaffa statskyrkan. Redan 1920 motionerade Engberg i riksdagen
om att avskaffa kyrkomötets vetorätt. Eklunds korstågsrörelse sågs av
Engberg som ett försök av överklassen att tämja arbetarklassen. Under
Halléns påverkan kom Engberg dock att ändra uppfattning och insåg att
det var bättre att behålla kontrollen över kyrkan, i synnerhet över dess
utbildning, så att man efter hand fick präster med politiskt lämpliga
åsikter. På så sätt skulle man kunna avväpna kyrkan och göra den ofarlig.
Riksdagen
kom att gå in för Halléns reformlinje. Vid riksdagen 1928 motionerade
Hallén om en demokratisk synodalkyrka. Den reformistiska utvecklingen
gick stegvis vidare. Kyrkostämman i större församlingar ersattes 1930
med kyrkofullmäktige. Den nye ecklesiastikministern Artur Engberg utsåg
1934 Hallén till ledamot i en kommitté vars arbete resulterade i att domkapitlen
fick en annan sammansättning där bl.a. två av ledamöterna tillsattes av
regeringen. Hallén deltog också i det kyrkomöte som 1948 antog ett förslag
om lekmannamajoritet i kyrkomötet. I utredningar 1923 och 1950 pläderade
Hallén för kvinnliga präster. 1960 togs punkten om statskyrkans avskaffande
bort ur det socialdemokratiska partiprogrammet. Hedeniusdebatten och Helanderaffären
spädde på den antiklerikala atmosfären, något som beredde vägen för den
biskopsvalslag som infördes 1965 enligt vilken även lekmännen fick vara
med om att välja biskop. Hallén avled 1967, men hans verk lever och har
fullbordats i Kyrkoordningen 2000.
2009
Att säga något om sin samtid är vanskligt. Det är mänskligt att tro att
som det är just nu, ungefär så kommer det också att vara i framtiden.
Så trodde man säkert såväl 1609, 1709, 1809 som 1909. Något stillastående
blev det dock aldrig. Med nya generationer kom nya tänkesätt. Tendenser
fortsatte att utvecklas en tid, men ännu mer präglades de följande seklerna
av det oväntade.
2109
Vi tar ett rejält kliv framåt i tiden. Det är februari 2109. Mirakulöst
nog har Växjö stifts hembygdskalender lyckats överleva ännu ett sekel.
Redaktören funderar över innehållet i jubileumsårgången och tänker tillbaka
på de senaste hundra åren.
Det
hade börjat med man inför kyrkovalet 2009 på många håll haft svårigheter
med att få ihop folk till listorna. Det var inte längre så roligt att
sitta i beslutande organ när det mesta handlade om sammanslagningar, besparingar
och allt sämre kyrkostatistik. Svenska kyrkan var visserligen fortfarande
rikstäckande, men det började glesna mellan maskorna i nätet. Efter hand
spred sig krismedvetandet även till stifts- och riksnivån. När den ena
samfälligheten efter den andra fick problem med att betala sina fakturor
kände sig ingen längre riktigt säker.
Sedan kyrkomötet beslutat slopa kravet att församlingen skulle fira gudstjänst
hade dock läget stabiliserat sig en tid. På 2020-talet släppte man även
kravet på egen präst i varje samfällighet. Samfälligheterna började få
budgeten i balans. Det blev billigare att betala stiftets prästpool för
de tjänster man behövde. Fortfarande döptes nämligen en hel del barn.
Även bröllop förekom medan begravningarna blev allt färre. Många föredrog
”direktare”, utan några ceremonier. Det blev billigare och ökade därmed
behållningen i dödsboet. Varför kasta ut pengar på en som redan var död?
Fortfarande fanns det dock samfälligheter som hade gudstjänst varje söndag.
Somliga hade till och med egna präster. Men det var underhållet av kyrkobyggnaderna
som var det stora problemet. Räddningen kom när staten tvingade kommunerna
att ta över begravningsväsendet. Då fick kommunen också ta hand om alla
kyrkobyggnader som låg på begravningsplatserna, det vill säga de flesta
kyrkor på landet och även många i stan. Liksom begravningsväsendet varit
till för alla samfund och religioner så blev det nu likadant med kyrkorna.
Det var ju folket som en gång byggt dem och då var det ju logiskt att
folket fick dem tillbaka. Men kyrkan fick av traditionsskäl fortsätta
att disponera dem.
Ibland
uppläts kyrkorna till artister, ofta sådana som hade karriären bakom sig
och behövde en billig lokal att framträda i. Ute i bygderna fanns det
fortfarande folk som kom ihåg dem. Man hade också framgångar med Death
Metal-mässor. Dit kom många besökare, som i sin ungdom hade hört banden
i Hultsfred. ”Black Sabbath”, ”Morbid Angel” och ”Bad Religion” tog upp
viktiga existentiella frågor på ett relevant sätt. Att rockbanden allt
mer tog över kyrkorna medförde dock att lusten att utbilda sig till kyrkomusiker
med orgelspelning och liknande minskade till den grad att kyrkomusikerutbildningarna
fick slå igen på grund av elevbrist. För övrigt behövdes kyrkomusiker
endast i undantagsfall, eftersom gudstjänster i traditionell mening var
sällsynta. Vid de få begravningsgudstjänster som ännu förekom satte man
på den dödes favoritlåtar och då skötte vaktmästaren apparaten.
I
stiftsledningen började man förstå att det behövdes något mer, ett alternativ
till Death Metal-mässorna. Det kanske var dags att återerövra förlorad
mark. Vi måste satsa på kvalitet, sa biskopen. I Växjö stift beslöt man
att förse sig med en teologisk coach, en stiftsadjunkt för visionsarbete.
Man
anställde den lovande teologen Börje Neander. Denne hade doktorerat i
Uppsala på en undersökning om ”Narrationens inkontinens i en kontextualiserad
korrelationell teologi som kommunikationsdynamiskt diskursiv aktör gentemot
den Andre” och accepterade gärna erbjudandet om en tjänst i Växjö. De
där smålänningarna behövde säkert lära sig ett och annat om teologi, tänkte
han. Dessutom hade stiftet fortfarande en hyfsad tillhörighetsprocent,
41, medan genomsnittet i riket låg på 36.
Neander
hade rivstartat. Han grundade det teologiska sällskapet Æolus, uppkallat
efter vindarnas gud i den grekiska mytologin. Neander var övertygad om
att kyrkans enda chans var att följa med vindarna. Allt gammalt måste
blåsas bort, det fungerar inte, sa han. Neander inbjöd till konferenser.
Som expert på livsåskådningsfrågor satt han i TV-soffor och kunde med
sin karismatiska utstrålning tala hur länge som helst om ingenting. Medierna
ställde gärna upp. Kyrkan blev synlig. Stiftsledningen var belåten.
Naturligtvis
fanns det irritationsmoment. Det fanns till exempel en liten grupp präster
som inte förstått vad tiden krävde men som på något sätt ändå lyckats
hålla sig kvar inne i de djupa skogarna. Pastor Ohlson i Skogshult var
en av dem. Enligt statistiken var det ganska många som samlades vid deras
gudstjänster. Detta oroade Neander. Hans studier i Uppsala hade nämligen
inte gett honom några redskap för att analysera en sådan situation. Där
hade han levt i tron att man för länge sedan lyckats skaka bort de religiösa
lössen ur kyrkans gulröda fana.
Jobbigt
var det också med biskopen. Han hade lagt av, som en sentida biskop Mörner.
Åtta år tidigare hade han blivit vald som ”en stark ledare, entusiasmerande,
kommunikativ, god teolog med förmåga att ta svåra beslut och se till att
de blir verkställda”. Ny på biskopsstolen hade han insett att man måste
sätta av resurser till varumärkesbyggande. Han hade genomfört en omorganisation
av stiftskansliet, även om där inte fanns mycket att organisera eftersom
man under en följd av år tvingats dra ner på personalen. Till sist hade
man bara råd med sju anställda, trots att man slopat pastoratens andelstal
och låtit hela behållningen från skogarna och värdepappersförvaltning
gå till stiftet. Dessutom fanns stiftets prästpool. Den låg i ett särskilt
bolag som biskopen inte hade något inflytande över.
Biskopen
hade också sänt ut ett rådslagsdokument som skulle behandlas i stiftets
samfälligheter. Det tog upp frågor som ”Varför kyrka?”, ”Vad vill vi?”
och ”Full fart framåt – till vad?”. Men den nytändning som dokumentet
förväntades åstadkomma hade uteblivit. Då var det som att biskopen tappat
farten. När sedan kyrkomötet ändrade hans tjänstetitel till ”vigningschef”
tyckte han inte längre att det var roligt, även om de flesta fortsatte
att säga ”biskop” av gammal vana. Förr om åren hade det nämligen stått
strid om något man kallat ”ämbetsfrågan”, men nu var det ”slutsnackat”
som en biskop i ett grannstift hade uttryckt det. Om man avskaffade det
s.k. ämbetet kunde det ju inte längre finnas någon ämbetsfråga.
Biskopen
var trött. Med tanke på att även apostlarna varit fiskare satt han mest
med sitt metspö ute på Innaren i det gamla biskopsprebendet Gårdsby. ”Lägg
ut på djupet”, hade ju Tegnér sagt när han invigde Gårdsby kyrka. Men
ibland behövde Neander rådgöra med honom. Han ringde på biskopens mobil
och stämde möte vid Kråkenäs med ”de underbart sköna linjer varmed vattnet
och stranden möttes här”, som Elin Wägner skriver i Tusen år i Småland.
I
biskopens eka for de ut till Arnö, ackompanjerade av det diskreta surret
från den lilla elmotorn. De slog sig ner på blomsterängen i kyrkoreservatet
där hembygdsföreningens liar ännu inte gått fram och delade innehållet
i biskopens kaffekorg. Om superintendenten Ungius kunde ha prästmöte ute
i skogen så kan väl vi ha arbetskonferens här på ängen, sa biskopen. Förresten
har ju självaste Tegnér varit härute.
Neander
la fram sin syn på lägets allvar. ”De där kinesiska missionärerna har
börjat liera sig med Ohlson. Vad gör vi åt det?” – ”Vad då för missionärer?”
Biskopen tyckte det hela lät jobbigt och sa: ”Det låter som något som
du får sköta, Börje!” Han började gäspa, hade jetlag eftersom han i förrgår
kommit hem från USA, där han deltagit i episkopalkyrkans General Convention,
en av de få kyrkor man fortfarande hade ekumeniska kontakter med. Neander
berättade om vad som hänt i Kina. Landet hade ända sedan 1970-talet präglats
av kristenhetens genom tiderna största väckelse. I en av megaförsamlingarna
i Wenzhou i provinsen Zhejiang sade sig några missionärer ha fått ett
tilltal av Gud att resa till ”Gal-Mal” och missionera i det avkristnade
Sverige. En svärm av missionärer reste till Kalmar. De köpte upp Fanerdun
och förvandlade den illa åtgångna byggnaden till kyrka. Samtidigt köpte
de ett antal företag i bygden, bland annat några glasbruk. De köpte även
övergivna hästgårdar, golfbanor och köpgallerior med tillhörande parkeringsplatser
och konverterade dem till risodlingar, något som passade bra i det nya
klimatet.
Kineserna
kunde även hjälpa till med det allt överskuggande samhällsproblemet –
bristen på personal. Företag och kommuner ropade efter arbetskraft, eftersom
Sverige inte längre var något attraktivt land för invandrare och asylsökande.
Särskilt stora var problemen inom vården. I det läget erbjöd sig de kinesiska
missionärerna att lösa vårdkrisen. Några tusen sjuksköterskor och undersköterskor
kunde de alltid ställa upp med. Men då var villkoret att Region Småland
tog bort förbudet för sjukvårdspersonalen att ha förbön med patienterna.
Sjukvårdspolitikerna var pragmatiska och gick med på villkoret. Innerst
inne hoppades de att sjuksköterskornas förböner skulle medföra att många
patienter tillfrisknade. På så sätt skulle vårdkostnaderna sänkas och
det skulle bli lättare att få budgeten i balans.
I en direktsänd debatt om arbetskraftsituationen råkade tungan slinta
hos en debattör. Han väckte en storm av upprördhet med den olyckliga formuleringen
att ”nu saknar vi alla dem som blivit aborterade”. Nätt och jämnt hade
känslorna lagt sig så kom Nils Lennartssons film ”Ett barn blir inte till”,
där Lennartsson med hjälp av ny teknik lyckats filma en abort ur barnets
perspektiv. Filmen visades i stats-TV, som fortfarande hade sina trogna
tittare. Den väckte våldsam debatt.
Då var som att fördämningarna släppte. Det hölls krissamtal och bildades
stödgrupper. Man började anklaga politikerna för en alltför tillåtande
abortlagstiftning. Även Svenska kyrkan fick sin del av kritiken. Någon
sade att det var precis som på 1900-talet när ingen hade reagerat mot
steriliseringarna.
Neander
underrättade biskopen om att de kinesiska missionärerna fått kontakt med
pastor Ohlson från Skogshult, han som inte tycktes tro att människan ändrat
sig sedan Sellergrens och Nymans tid. Ohlson kom ofta och predikade på
deras kvällsmöten i Fanerdun. Många som sett Lennartssons film kom dit
för att få tröst. De tog tacksamt emot Ohlsons budskap om Guds kärlek,
om försoning, nåd, förlåtelse och omvändelse.
Synen
på människovärdet förändrades. Dödshjälpen, som aldrig blivit någon riktig
succé, avskaffades. Antalet aborter sjönk kraftigt. Regelverket ändrades
av en enig riksdag. ”Aldrig mer”, sades det i debatten som föregick beslutet.
Det
andliga klimatet hade förändrats. En grupp dalitiska (kastlösa) kristna
från Indien köpte stiftsgården på Öland. De tyckte om att sitta på Stora
Alvaret och meditera. Många ungdomar reste dit och satte sig hos dem.
Jesus uppenbarade sig för muslimer på Råslätt i Jönköping. En moské konverterades
till kyrka. Den kände ateisten Sturesson sade sig äntligen ha fått bevis
för Guds existens. Han kunde inte riktigt förklara hur, men sa något om
att han ”träffat Jesus”. Sedan försvann han in i ett katolskt kloster
på Österlen och var därmed förlorad för folkkyrkan. Även en del präster
och andra kyrkligt anställda, som inte brukade komma till kyrkan annat
än när de själva skulle tjänstgöra, började komma till gudstjänster, alldeles
frivilligt, utan att ens få reseersättning. Den obehagliga sanningen gick
upp för Neander att det måste vara fråga om någon sorts religiös väckelse
av ett slag som han inte begrep sig på. Han började fundera på om det
kanske var dags att göra något annat i livet, bara han slapp ifrån de
där jobbiga religiösa människorna. Men biskopen brydde sig inte. För honom
fick de gärna hålla på, bara de inte störde honom.
Väckelsen
spred sig över stora delar av Sverige. Nya kyrkor byggdes. Man började
även fira gudstjänster i kyrkor där inget Guds ord hade hörts på många
år. På andra håll i Europa hade kineserna etablerat sig med liknande resultat.
Inom EU-byråkratin började man åter tala om världsdelens kristna arv.
I
slutet av 2080-talet började dock nya problem att dyka upp. De troende
splittrades i olika fraktioner. Man gick på tomgång. Gudstjänsterna i
Fanerdun samlade ofta inte mer än 1 000–2 000 deltagare. Under
de följande tjugo åren gick det mesta utför. Något måste göras. I Växjö
stift hoppades man att sommarmötet ”Huskvarna 2109” skulle kasta ny glans
över sjö och strand. Just nu såg det mest ut som Natt över Judaland.
”Erwerben,
erben, verderben [förvärva, ärva, fördärva]”, suckade redaktören och kände
tungt sitt ansvar inför Hembygdskalenderns årgång tvåhundra. Nu var det
verkligen kris! Redaktören blickade bakåt i historien för att se om den
upprepade sig. Kunde han urskilja någon rät linje? En sådan var inte lätt
att upptäcka. Möjligen tyckte han sig skönja en vågrörelse.
Anders
Brogren
prost, kyrkoherde emeritus,
redaktör för Julboken till församlingarna i Göteborgs stift 1978–84,
Falkenberg
|