Svenska kyrkan – en isolerad kyrka Den ekumeniska Jesusmanifestationen i Kungsträdgården i Stockholm lördagen den 3 maj samlade 12-15 000 deltagare. De kom från många olika samfund, från frikyrkor, från katolska, ortodoxa och syrianska kyrkor, från många av de nya invandrarförsamlingar och från Svenska kyrkan. Mötesledare var förre domprosten Hakon Långström.
Dock saknades den officiella Svenska kyrkan. Visserligen var
ärkebiskop Anders Wejryd på ett klimatmöte i Bryssel men han kunde åtminstone
ha försökt verka intresserad och sänt en representant till Stockholm.
Elisabet Sandlund skriver i Dagen: ”Att världen inte förstår vem Jesus är och vad han gör är
gamla nyheter. Sorgligare är att delar av svensk kristenhet valt att
ställa sig vid sidan om manifestationen. Det är märkligt att Svenska kyrkans ledning
på riks- och stiftsnivå finner det självklart att delta i hbt-manifestationen
Stockholm Pride, samtidigt som man uttryckt skepsis inför en manifestation
där Jesus står i centrum.” Elisabet Sandlund pekar på ett oroväckande
förhållande, nämligen Svenska kyrkans tilltagande isolering från resten
av kristenheten. I hemmaekumeniken är det påfallande att den katolske
biskopen har hjärtliga relationer med pingströrelsen, Livets ord och
Oas-rörelsen medan förhållandet till den officiella Svenska kyrkan är
mer formellt, för att inte säga avståndstagande vad gäller homosexfrågan.
Visserligen sade biskop Ytterberg i mars 2007
att Svenska kyrkan är ekumenisk genom att gå före i homosexfrågan: ”Det
är viktigt att Svenska kyrkan kan vara ekumeniskt viktig genom att ligga
ett steg framför och visa vad som är möjliga vägar. Vi är först i det
här sammanhanget”, konstaterade han.
Men hittills har resten av kristenheten förhållit sig kallsinnig, för
att inte säga avvisande. Svenska kyrkans isolering blev tydlig när
det ortodoxa Moskvapatriarkatet i december 2006 beslöt att upphäva alla bilaterala förbindelser med Svenska kyrkan på
grund av dess ovilja att stå upp för den kristna synen på äktenskapet.
I april 2007 var det den lutherska Mekane Yesuskyrkan i Etiopien som
förklarade att ärkebiskop Wejryd inte var välkommen för att Svenska
kyrkan välsignar homosexuella par. KG Hammar blev på sin tid satt i
karantän av påven Johannes Paulus II för sitt engagemang i Ecce Homoutställningen
och fick sin visit uppskjuten. Ärkebiskop Wejryd fick visserligen tjugo minuters
audiens hos Benedikt XVI i mars 2007 men tycks då för säkerhets skull
ha lagt det mesta krutet på klimatfrågan: ”Klimatet är ju en överlevnadsfråga
som vi alla står inför och vi måste alla fundera över religionernas
roll i detta”, sade ärkebiskopen enligt ett officiellt pressmeddelande. Wejryd tycks ha upptäckt att klimatfrågan
kan vara en väg ut ur Svenska kyrkans isolering. Här är det inte svårt
att få bundsförvanter. Alla medier mässar ständigt om behovet av åtgärder
mot miljöförstöring. Det har blivit som en sekulär religion. Men naturligtvis tycker påven, liksom alla
vi andra, att man skall vara varsam med miljön. Det är en självklarhet.
Varför då detta inslående av öppna dörrar? Wejryd kanske tror att han
framför ett profetiskt budskap medan det i själva verket är fråga om
konformitet. Hans intresse för den fysiska miljön tycks inte följas
av lika stort engagemang för den andliga miljön, för evangelisation
och väckelse. Här skiljer sig Wejryd i hög grad från sin katolske kollega
Arborelius. Man får intrycket att klimatfrågan för Wejryd
utgör en välkommen flyktmöjlighet från folkkyrkans verklighet, från
nedslående statistik, från politikerväldet, från bristen på framtidstro.
Det går dock inte att komma från att ärkebiskopen
är Svenska kyrkans ansikte utåt, vare sig man som Hammar försöker låtsas
att man är en vanlig privatperson som råkar tänka högt eller om man
som Wejryd försöker skaffa sig en ny identitet som miljökämpe. Biskopens
uppgift är faktiskt att vara en herde för fåren. Kräklan skall vara
en herdestav, inte bara en dekorativ liturgisk accessoar. Anders
Brogren |