Svenska kyrkans framtid
Om vi bortser från biskopars och kyrkoledares professionella optimism så ser framtiden inte särskilt ljus ut för Svenska kyrkan. I min egen optimism tror jag visserligen att Istorps pastorat överlever, men hur blir det för Svenska kyrkan i sin helhet? Även om den fortfarande kan redovisa en imponerande verksamhet, så har ändå siffrorna i åratal i stort sett pekat nedåt. Om man drar ut de statistiska kurvorna kan man räkna ut när den sista kyrkobesökaren stänger dörren bakom sig. Kommer det att bli som i de förr så blomstrande kristna områdena i Mindre Asien och Nordafrika. Där är den kristna kyrkan numera nästan försvunnen.
Låt oss tänka oss några olika scenarier för Svenska kyrkans framtid, några renodlade modeller som delvis går in i varandra! De är en grov förenkling av verkligheten men de kan hjälpa oss att se klarare.
Allt fler församlingar, där knappast någon längre
besöker söndagens gudstjänst och/eller där det endast
firas sporadiska gudstjänster kommer att slås ihop till större
enheter, till församlingar som kanske omfattar hela kommuner. Om Riksskatteverket
lyckas i sin avsikt att avskaffa församlingsbegreppet i folkbokföringen
kommer processen att påskyndas.
På skattebeskeden, som kommer i augusti nästa år, kommer var och en att få svart på vitt hur många kronor man betalat i kyrkoavgift. Säkert kommer somliga att fråga sig om det är värt att betala en eller två tusenlappar till en verksamhet som man egentligen inte bryr sig om. En del kommer att utträda, vilket leder till sämre ekonomi för kyrkan. Ytterligare kommer kyrkans ekonomi att gradvis försämras från år 2014. Då visar sig nämligen följderna av den lag om medlemskap som infördes 1996 och som innebär att de som inte blivit döpta vid fyllda 18 år avförs ur kyrkans register och kommer därmed inte att betala någon kyrkoavgift.
Om ekonomin sviktar blir det personalminskningar. Vad kommer det att innebära när man på många håll talar om den anställda personalen som om den vore församlingen, som "gör" olika verksamheter för allmänheten?
Kyrkoordningens krav att Svenska kyrkan skall vara rikstäckande
kommer i praktiken att tolkas som att man skall kunna bli begravd överallt.
Riksdagen har lagt ansvaret för all begravningsverksamhet på
församlingarna. Kyrkans har således skyldighet att se till att
även t.ex. muslimer kommer i jorden på ett sätt som är
förenligt med deras tro. Men säkert kommer frågan att väckas
om detta är förenligt med religionsfriheten. Ansvaret för
begravningsverksamheten kommer då att föras över till den
borgerliga kommunen, och därmed försvinner en stor del av kyrkans
existensberättigande. Framtiden är verkligen inte tryggad med
den nya kyrkoordningen.
I centrala styrelser och kyrkomötessammanhang används
ofta ordet "folkkyrka" som om det vore ett bibliskt begrepp, ja, själva
kärnan i kristendomen. Det betyder, i och för sig helt riktigt,
att kyrkan riktar sig till hela folket, ja, Jesus säger t.o.m. i missionsbefallningen
att lärjungarna skall "gå ut till alla folk", inte bara
till det svenska. Vad folkkyrkoideologerna däremot brukar förbise
är att Jesus inleder missionsbefallningen med att säga "åt
mig har getts all makt i himlen och på jorden". I den mest extrema
versionen av folkkyrkoideologin är det folket som skall bestämma
över kyrkan genom sina politiska partier. Den ideologin har nu råkat
in i en kris eftersom alltfler misstror de politiska partierna, valdeltagandet
sjunker och snart ingen vill engagera sig i partipolitiken.
Ett folkkyrklighetens halmstrå har blivit insatser med krisgrupper vid olyckor och katastrofer. Då visar det sig att kyrkan kan vara till nytta för folket. Detta är väl gott och väl i och för sig, även om detta inte är så nytt som man tycks tro. Präster har i alla tider ställt upp vid svåra händelser. Men inte kan man ha en kyrka som bara sitter och väntar på katastrofer. Och vad gör man i det mångkulturella samhället när inte alla utan vidare accepterar en kristen präst som t.ex. vid brandkatastrofen på Hisingen där de flesta omkomna var muslimer.
Kärnan i folkkyrkoverksamheten är vad som förr kallades
förrättningarna, numera " de kyrkliga handlingarna": dop, konfirmation,
vigsel, begravning. Det sägs med all rätt att kyrkan här
har stora kontaktytor. Men går det i längden att döpa,
konfirmerar, viga och begrava om det inte finns levande församlingar?
Kan man ha en folkkyrka utan folk?
Liberalteologin uppstod under 1800-talet. Dess mål är
ta bort sådant ur den kristna tron som människor har svårt
att acceptera för att på så sätt göra det lättare
att vara kristen. Om nu många har svårt att tro att Jesus gjorde
underverk, så tar man helt enkelt bort underverken genom att förklara
att de är fantasiskapelser av evangelisterna. Det viktiga är
vad man uppfattar som kristendomens grundprinciper, t.ex. "kärleken",
ett tänjbart begrepp, som löskopplat från bibel och kristen
tradition kan ges snart sagt vilken innebörd som helst.
Liberalteologin lever på att montera ner det som andra byggt upp.
Den kan aldrig medföra någon väckelse eftersom den inte
ställer krav på människor att ändra sig utan bara
instämmer i de åsikter som för närvarande är
politiskt korrekta. Men behövs det då någon kyrka? Är
det inte onödigt att störa människor som har det bra som
de har det?
Kan Svenska kyrkan leva vidare i små grupper som medvetet
håller fast vid den lutherska bekännelsen? – Jag tror att man
då lätt hamnar i sekterism. När den ena gruppen anser sig
vara renlärigare än den andra kan man så småningom
hamna i en situation där man bara kan lita på sig själv.
Det kan bli som för en vän som besökte Taiwan. På
en gata i Taipeh såg han en kyrka med skylten "The Norwegian Lutheran
Church". Ett stycke längre bort låg ännu en kyrka. Den
hade skylten "The True Norwegian Church". Det är sekterism i sin prydno
när kineserna i Taipeh kan välja mellan den norska lutherska
kyrkan och den sanna norska lutherska kyrkan.
Omöjligt är inte detta scenario men det är inte heller
något vi skall räkna med eller önska oss.
Man kan tänka sig ytterligare ett antal scenarier, t.ex. ett privatreligiöst, katolskt eller karismatiskt. Hur det verkligen blir har ingen av oss den blekaste aning om. Det enda vi kan vara säkra på är att framtiden inte blir som vi tänkt oss. Den kommer att bjuda på överraskningar.
Framtiden består av en mängd små händelser som fogas samman i större mönster. I det lilla sammanhanget har var och en av oss en viktig roll. Hur det blir i just din församling beror mycket på dig själv.
Fortsätt gärna diskusisonen på diskussionsgruppen Kyrkans framtid, http://se.egroups.com/subscribe/kyrkansframtid
Anders Brogren