GYMNASTIKLOKALEN
SOM BLEV KYRKA
Om S:t Laurentii kyrka i Falkenberg
av
Anders Brogren
Så
kallade ”övertaliga kyrkor” finns det numera gott om. På många håll
existerar inte längre någon gudstjänstmenighet som söndag efter söndag
samlas för att fira gudstjänst. Konstgjord andning med konserter och
annan publikdragande verksamhet förekommer visserligen, särskilt under
sommaren, för att man, med växlande framgång, skall ”dra folk”.
Men i åtskilliga bygder är kyrkorna näst intill nedlagda. Vid
senaste årsskiftet försvann mer än 400 församlingar inom Svenska kyrkan.
Den ”rikstäckande folkkyrkan” har blivit ett alltmer ihåligt begrepp. Utvecklingen, eller snarare avvecklingen, är densamma i större delen
av Västeuropa. I England och Tyskland har jag själv sett kyrkor som
blivit ombyggda till bostäder, butiker och restauranger. Deprimerande
kan man tycka. Att gudstjänsten upphört i en kyrka innebär ju att Guds
ära förminskats. Här och var i det kyrkliga ökenlandskapet finns dock oaser med levande
kristna församlingar. På något sätt överlever alltid det andliga livet
hur än de yttre formerna växlar. Situationen i vår världsdel är dock ett undantag. På de flesta håll
ute i världen går den kristna kyrkan fram med kraft, inte minst i sådana
länder där den möter hårt motstånd. Varje år byggs tusentals kyrkor
runt om i världen. Man räknar med att 100 - 150 000 av jordens invånare
blir kristna varje dag. Och då har man ändå inte räknat med de barn
som föds i kristna familjer. Det är inte heller någon naturlag att avkristningen hos oss skall
fortsätta i all oändlighet. Somliga menar att vi idag snarare ser tecken
till ”påkristning” i vårt land. Kyrkohistorien lär oss att nedgångstider
följs av uppvaknande och väckelse. En uppgiven kyrka kan få livet tillbaka.
Hovpredikant Elis Daniel Heüman. Samtida xylografi
En
energisk kyrkbyggare S:t
Laurentii kyrka i Falkenberg kan stå som en hoppfull symbol – en kyrka
som efter decennier av förnedring åter blev ett levande gudstjänstrum.
Den var i dåligt skick redan när Falkenberg den 1 maj 1890 fick en ung
och dynamisk kyrkoherde i Elis Daniel Heüman (1859–1908). Han gjorde
en rivstart redan på kyrkostämman den 28 maj, fyra veckor efter sitt
tillträde. ”Kyrkan är ruskig och staden ett ovärdigt tempel”, anförde
Heüman. Dessutom hade den endast sittplatser för 470 personer, en siffra
som för dagens normalväxta kyrkobesökare verkar överraskande hög. Till
detta kom att biskopen vid visitation den 14 maj uppmanat kyrkorådet
att ”ofördröjligen taga under allvarlig ompröfning frågan om en ny kyrkas
uppförande”. En bidragande orsak var säkert också att kyrkan, som låg vid stadens
gamla torg, hade hamnat i bakvatten allt eftersom centrum med det nya
torget dragit sig norrut. 1886 invigdes dessutom järnvägen, som med
sin dåvarande sträckning skar av ”Nedrebyn”, nuvarande ”Gamla stan”,
från resten av staden. Kyrkan omgavs av mindre representativa hus, bebodda
av fattiga hantverkare och sjömän. Det fanns faktiskt rivningsbeslut
på denna bebyggelse ända fram till 1985. Numera är dock denna stadsdel
Falkenbergs främsta turistiska sevärdhet. Heüman hade redan ordnat med en arkitekt, nämligen den produktive
Adrian Pettersson (1835–1912) från Göteborg. Den nya kyrkan skulle byggas
av granit i s k cyklopverk intill den likaledes av Pettersson ritade
järnvägsstationen, något som tilltalade Heüman som ville vara en präst
i tiden. Därtill skulle man bygga en ny prästgård som pendang till stinsbostaden.
Kostnaden för kyrkan skulle inte överstiga 60 000 kr. Finansieringen
var klar. Större delen av beloppet kunde lånas till bara 4 procents
ränta från köpman Oscar Dickson i Göteborg. Som motprestation för den
låga räntan krävde Dickson endast att få att arrendera stadens laxfiske
på oförändrade villkor i ytterligare 15 år. Heümans morbror, tillika
stadens rikaste man, doktor Björck, utlovade 6000 kronor till prästgårdsbygget.
Ytterligare donationer utlovades från flera av stadens honoratiores.
Allt skulle vara färdigt före utgången av år 1892, ett löfte som kunde
tyckas ha varit övermodigt. Men Heüman höll sitt ord. Med ett ångdrivets expressloks energi och
hastighet övervann han alla hinder. Kyrkan invigdes redan på fredagen
den 14 oktober 1892. Samma år utnämndes Heüman av Oscar II till hovpredikant. Kungen kom
att fästa sig vid den livfulle och engagerade prästen. Snart nog blev
Heüman av kungen personligen kallad till kyrkoherde i Adolf Fredriks
församling i Stockholm. Denne tillträdde den nya tjänsten 1897, på vilken
han 1908 utmattad stupade på sin post, endast 49 år gammal. Då hade
han låtit bygga Gustav Vasa och Matteus kyrkor och sett till att den
stora församlingen delades upp i tre församlingar samtidigt som han
bekämpat den liberala teologin och gjort stora insatser för samhällets
små och fattiga. Kyrkan
blir gymnastiklokal Men
vad skulle man ta sig till med den gamla kyrkan? Heüman, som även var
mycket intresserad av skolan, tänkte sig att den kunde ”apteras” till
skolsalar, men efter skolrådets avstyrkande hänsköt kyrkostämman frågan
till folkskoleinspektören som hellre ville bygga en helt ny skola. Det
blev Västra Folkskolan, sedermera Möllevägsskolan, som byggdes 1897–99
och som kommer att läggas ner efter läsåret 2006-07. Den gamla kyrkan lämnades öde. En kyrkostämma i december 1894 uppdrog
åt kyrkorådet att besluta om försäljning av kyrkans inventarier även
om en av stämmodeltagarna, litteratören Möller, önskade att man skulle
behålla ljuskronorna. Det naturliga hade väl varit att sedan riva den.
Så gjorde man i grannsocknarna Vinberg, Årstad, Okome, Köinge och Alfshög
som vid denna tid fick nya kyrkor. Men kanske drog man sig för att använda
dynamit mitt inne i bebyggelsen. Hur som helst fick kyrkan stå kvar. Sedan Heüman ångat vidare till Stockholm fick den nye kyrkoherden
David Davidsson (1850–1938) ta över frågan om den övertaliga kyrkans
användning. ”Det gällde att finna någon lämplig användning för kyrkan
om man inte skulle nödgas riva den”, skriver landsantikvarie Sven Axel
Hallbäck, dotterson till Davidsson. ”Senare fick den dessbättre sin
renässans, och det skall till prostens heder sägas att detta verkligen
gladde honom.” Med tidens brist på förståelse för kulturarvet var det kanske ett
mindre dåligt alternativ när kyrkorådet i september 1897 beslöt att
”upplåta gamla kyrkan till gymnastiklokal för Elementarskolans [föregångaren
till realskolan] elever, och att anslå nödiga medel för borttagande
af bänkarna å norra sidan för beredandet af utrymme för gymnastiköfningarna.” Vid följande sammanträde gav kyrkorådet bifall
till ”privata gymnastikföreningen” att få ha sina övningar i gamla kyrkan. För att hålla nere kostnaden för brandförsäkringen beslöt kyrkorådet
i augusti 1898 att låta riva två tillbyggnader av trä, en sakristia
på kyrkans norra sida och ett vapenhus på dess södra. Fönster och murverk
skulle repareras samt rökkanalen för kaminen förändras. Men nödvändiga
medel saknades. Inte förrän 1903 kunde reparation och ombyggnad genomföras
sedan Falkenbergs sparbank anslagit 3500 kronor ”att användas till gamla
kyrkans inre och yttre reparation och iordningställande för gymnastiköfningars,
konserters och allmänna föreläsningars hållande”. Nu kunde ”panel till behöflig höjd anbringas å väggarne”. Kyrkan
försågs med ribbstolar och en bjälke tvärs över kyrkorummet som vilade
på två pelare och från vilken sex klätterlinor hängde ner. Taket reparerades
och försågs med tjärförhydningspapp. Kaminen flyttades till mitten av
gaveln, alltså till den tidigare platsen för altaret. Spetsbågeportalen
på kyrkans södra sida murades igen. Kostnaden kunde i viss mån balanseras
genom att inventarier från kyrkan avyttrades för 226 kronor. Orgeln
från 1803, byggd av den framstående Olof Schwan, såldes för 100 kronor
till godtemplarlogen, som i sin tur sålde den vidare. Nummertavlan hamnade
i Morups kyrka. Överblivet virke från reparationen såldes på offentlig
auktion. Det visade sig dock att även tornet behövde en översyn. Församlingen
tvingades därför ta upp ett lån om 1500 kronor i sparbanken. Hela reparationen
gick på 4873 kronor. Men det gällde att också få intäkter. Kyrkorådet beslöt därför om
följande taxa när kyrkan uppläts i kommersiellt syfte: ”5 kr för en
bruttoinkomst understigande 50 kr; 10% av en dylik inkomst understigande
100 kr samt 15% af hvarje sådan inkomst som uppgår till högre belopp.”
Efter debatt och omröstning beslöts även följande: ”För religiösa eller
politiska föredrag eller sammankomster må kyrkan dock icke upplåtas.” Konsertverksamheten var livlig. Kyrkan behövde en egen flygel. En
begagnad sådan inköptes i april 1904 för 650 kronor från Billbergs pianofabrik
i Göteborg. Avgiften för att spela på flygeln fastställdes till 5 kronor
för en bruttoinkomst ej överstigande 100 kronor samt 10 kronor när intäkten
gick däröver. Samma år försågs kyrkan med elektricitet. Från Falkenbergs skytteförening kom en anhållan om att kyrkan skulle
upplåtas ”för skjutöfningar med salongsgevär af gossarna vid härvarande
skolor minst två gånger i veckan.” Skytteföreningens styrelse skulle
ordna med ”nödiga skydds- och säkerhetsåtgärder såväl mot olyckshändelser
som gymnastiklokalens skadande.” Kyrkorådet
biföll den gjorda framställningen ”under villkor att de vidtagna skydds-
och säkerhetsåtgärderna först besiktigas och godkännas af person som
kyrkorådet utser”. Men nu började riksantikvarien
höra av sig och undrade vart kyrkans gamla ljuskronor tagit vägen. Var
det ”litteratören Möller”, redaktör Axel Möller på Falkenbergs Tidning
som tipsat? Kyrkorådet fick kalla fötter och avgav i december 1904 denna
något krystade förklaring: ”att sedan ny kyrka blifvit uppförd
1892 alla för denna användbara inventarier m.m. blifvit från den gamla
dit överförda; att de i den senare befintliga
ljuskronorna såsom olämpliga för den nya kyrkan och enligt antikvitetskännares
utsago utan särskildt värde blifvit kvar i den gamla kyrkan; att denna under flere år stått
öde, under hvilken tid ljuskronorna på obekant sätt tillfogats skada; att klockaren därföre på eget bevåg
nedtagit och sönderskrufvat dem, samt nedlagt de mer eller mindre defekta
delarna tillsammans med andra värdelösa metallstycken i en gammal kista; att den gamla kyrkan flera år därefter
undergick en omfattande reparation, som på kyrkorådets uppdrag verkställdes
af en inom församlingen bosatt aktad och insiktsfull byggmästare; att efter slutad reparation genom
dennes försorg offentlig auktion utlystes å en del gammalt trävirke,
hufvudsakligen öfverblifvet byggnads- och ställningsvirke; att vid denna auktion af misstag
kom att jämte en del gammalt skräp försäljas jämväl förenämnda gamla
kista med innehåll, utan att kyrkorådet därom hade någon kännedom, än
mindre därom fattat något beslut; att då kyrkorådet en god tid efteråt
fick reda på förhållandet, ingenting kunde i saken åtgöras. Vid
detta sammanträde beslöt också kyrkorådet att byta namnet ”gamla kyrkan”
mot ”Falkenbergs gymnastiklokal”. Det visade sig emellertid vara svårt
att glömma byggnadens ursprungliga syfte. Redan vid följande sammanträde
talas det om att gymnastikkassan utbetalat 80 kronor för bestrykning
av ”tornet å gamla kyrkan”. Många
aktiviteter Det
gick inte att helt utplåna kyrkkänslan. I november 1906 ansökte ”Warbergs
gymnastik och atletklubb” om att nästa söndag få ha en uppvisning i
gymnastik och akrobatik. Kyrkorådet ville då inte upplåta lokalen. Någon
motivering angavs inte. Var det akrobatiken som inte ansågs vara passande?
Var det för att uppvisningen skulle äga rum på en söndag? Eller var
det helt enkelt för att ansökan kom från Varberg? Samtidigt beslöt kyrkorådet att avgiften för upplåtande till kyrkokonserter
skulle vara 25 kronor förutom kostnad för belysning och betjäning.
Annons från tiden när det var bio i kyrkan.
Redan
från 1902 hade olika filmförevisare använt sig av ”gymnastiklokalen”.
Elof Karlsson med Biograf-Teatern Falken etablerade sig där hösten 1907
med visningar på lördagar, söndagar och ibland onsdagar. Redan 1910
stoppades dock biografverksamheten. Kyrkorådets beslut lyder: ”På grund
af de olägenheter som, särskildt ur hygienisk synpunkt, gifvit sig tillkänna
genom gymnastiklokalens upplåtande för biografförevisningar, beslöt
kyrkorådet att hädanefter icke upplåta lokalen för dylika förevisningar.”
Man undrar vad som menades med ”ur hygienisk synpunkt”? Kastade publiken
snus och godispapper på golvet? Eller syftade man på den mentalhygieniska
vådan? Även Frälsningsarmén, som ansökte om att få ha en musikfest i gymnastiklokalen
den 18 november 1912, nekades tillträde med följande motivering: ” Då
enligt förut fattat beslut lokalen ej får upplåtas för religiösa och
politiska föredrag eller tillställningar och denna musikfest, som enligt
uppgift skall vara en afskedsfest, uppenbarligen afser att vara reklam
för frälsningsarméns religiösa verksamhet, så beslöt kyrkorådet att
afslå den gjorda framställningen.” I september 1911 påpekade kyrkorådet att man i inkomst- och utgiftsstaten
för 1912 skulle anvisa medel till ”gamla kyrkans uppvärmning och städning
och för nattvardsbarnens undervisning där inkomster af konserter, föreläsningar,
gymnastik m.m. icke längre förslå till utgifterna”. Således användes kyrkan vid denna tid även
för ett kyrkligt ändamål, nämligen konfirmationsundervisning. Föreningslivet i Gamla kyrkan tycks under följande år ha gått sin
gilla gång så vitt man kan avläsa i protokollen. Där förekom konserter
samt föreläsningar anordnade av Falkenbergs föreläsningsförening som
fick tillgång till lokalen mot en årlig avgift om 50 kronor. Smärre
reparationer utfördes, ny kamin inköptes, nytt staket anskaffades, stenläggning
mellan torningången och gatan kom till stånd. Men 1922 inträffade en förändring
Skolan hade vid denna tid fått egen gymnastiksal och behövde
därför inte längre använda sig av Gamla kyrkan. Städerskan Hilma Svensson
fick nu sin lön sänkt från 50 till 30 kronor i månaden eftersom det
uppstod vad som numera kallas arbetsbrist. Hädanefter behövde hon nämligen
endast städa efter konfirmandundervisningen.
Gymnastiklokalen
före återställandet. På podiet står flygeln.
Gymnastiklokalen
sedd mot läktaren. Vid takfoten syns märken efter ribbstolarna.
Kyrkan
skall återställas Det
fanns emellertid många fromma och kyrkliga Falkenbergsbor som under
tre decennier lidit av att deras gamla kyrka blivit profanerad. En av
dem var kyrkvärden Axel Ericsson (1870–1959). Han hade egentligen önskat
att bli präst och därför läst några år vid Latinläroverket i Göteborg.
Men eftersom hemmet var fattigt – fadern var sjöman – fick han avbryta
sina studier och blev i stället springpojke på Göteborgs Banks kontor
i Falkenberg. Han arbetade sig upp och slutade som bankdirektör och
kyrklig förtroendeman. Varje söndag satt han i Falkenbergs nya kyrka
och antecknade under predikan. Hemma renskrev han sedan sina anteckningar.
Vid kyrkostämman den 25 oktober 1922 lade Axel Ericsson fram följande
motion: ”Att det måtte uppdragas till kyrkorådet att till kyrkostämman
inkomma med förslag om att gamla kyrkan, sedan den nu icke längre behöver
tagas i anspråk för folkskolans räkning, försättes i ett värdigt skick
och att beslut fattas och föreskrifter meddelas om dess framtida användning.” Vid följande stämma, den 19 december, beslöts att remittera ärendet
till kyrkorådet för utredning och förslag. Kyrkorådet i sin tur uppdrog
åt prosten Davidsson att sätta sig i förbindelse med någon expert från
Kungl. Byggnadsstyrelsen för att få fram ett lämpligt förslag. Byggnadsstyrelsen föreslog den unge arkitekten Hakon Ahlberg (1891-1984).
Han hade blivit känd i Västsverige genom sin konstindustripaviljong
på Göteborgsutställningen 1923. I Falkenberg hade han ritat en uppmärksammad
villa, Olsgården, på Strandvägen 7 åt Gerda Olsson, innehavare av Falkenbergs
stadshotell. Dessutom var han känd i bygden eftersom hans far var kontraktsprost
och kyrkoherde i Harplinge. Ahlberg anlitades och föreslog att man skulle ”försätta kyrkans inre
i ett värdigt och användbart skick såsom församlingssal”. Alla befintliga
gymnastikredskap som bommar och ribbstolar skulle avlägsnas och de kvarblivna
hålen i golv, väggar och tak skulle lagas. Podiet vid altarväggen skulle
byggas ut till hela kyrkans bredd. Kyrksalen skulle få ny inredning
med fasta bänkar. Kapprum med kapprumsdiskar och bakom dessa kapphyllor
med förnicklade klädkrokar skulle inredas under läktaren. På bägge sidor
av vindfånget utanför vapenhuset skulle inredas rum för biljettförsäljning
med dörrar försedda med biljettluckor. Elektrisk ström för belysning
och delvis för uppvärmning skulle ledas in.
När
putsen knackades bort upptäcktes att väggarna var bemålade med druvklasar.
Målningar
upptäcks Förslaget
behandlades i kyrkorådet, fastställdes vid en kyrkostämma den 23 oktober
1923 och gick sedan vidare till Byggnadsstyrelsen, som visserligen gav
sitt godkännande men dock ville att man först skulle undersöka om det
möjligen kunde finnas kalkmålningar under väggarnas yttre putslager.
På förslag av Riksantikvarieämbetet anlitades för denna uppgift arkitekt
Axel Forssén i Göteborg, känd från många västsvenska kyrkorestaureringar
under förra delen av 1900-talet. Det var som man ”befarade”. Den 4 juli 1924 knackade Forssén och
konservator Larsson från Skövde undan en del puts och murbruk vid det
främsta fönstret på södra väggen. Där hittade man några slingor och
druvklasar i röd och gråblå färgton. Därefter fann man bilder ur Nya
Testamentet med inskriptioner. Det visade sig att väggarna var täckta
av kalkmålningar från 1500-talet. De hade blivit överkalkade 1804 i
en tid som hyllade modernitet, upplysning och förnuft och därför målade
över sådant som ansågs vara primitivt. I kyrkorådet började man bli orolig för de kostnader fyndet skulle
dra med sig. Man beslöt att Forsséns rapport skulle sändas till arkitekt
Ahlberg i Stockholm för vidare befordran till Riksantikvarieämbetet
samt till Byggnadsstyrelsen för att ”inhämta dess och riksantikvariens
uttalande i fråga om vad som måste [understruket] åtgöras….”
Man önskade också få veta om ”möjlighet finnes till erhållande av något
bidrag från vederbörande till att återställande av förefintliga målningar,
i fall detta är nödvändigt”, men Riksantikvarien framhöll att utsikterna
till statsbidrag var ”mycket ringa”. Forssén misstänkte att det också kunde finnas målningar under pärlsponten
i taket. Kyrkorådet uppdrog åt byggmästare Janne Andersson att lyfta
på några bräder i taket och på östra väggen, f.d. korväggen, för att
se efter om där möjligen kunde finnas något men denne hittade ”lyckligtvis”
ingenting. I oktober 1924 kunde man därför fatta beslut om att kyrkan
skulle återställas i sitt gamla skick. Ett anslag om 3000 kronor beviljades
för att ta fram målningarna på långsidorna. Arbetet anförtroddes åt
konservator C L Lundin från Söderala i Hälsingland [konservator Larsson
från Skövde hade hunnit avlida under tiden], som på ”ett synnerligen
förtjänstfullt och av arkitekt Ahlberg lovordat sätt” tog fram och renoverade
målningarna för en kostnad av 2500 kronor. Men det bar sig inte bättre än att Lundin fann ytterligare målningar,
denna gång på brädbeklädnaden över östra gaveln. Han lovade att även
ta fram dessa mot ett arvode av 1500 kronor. Det var bara att gå till
kyrkostämman och be om mera pengar, med ursäkten att arbetet med framtagandet
och renoveringen av målningarna dragit en avsevärt större kostnad än
som beräknats men att det hittills vunna resultatet vida överträffat
vad man kunnat vänta sig. Under tiden arbetade arkitekt Ahlberg vidare. Hans förslag till nya
bänkar godkändes med tillägget att de skulle förses med en ”anordning
för huvudbonaders placering”. Ahlberg ritade enkla ljuskronor i trä,
dörrar i nedre delen av kyrkan och för läktaren samt ett smidesgaller
för att skyla kaminen. Han ansåg också att orgelläktaren skulle förkortas
en pelarrad, något som kyrkorådet gick med på eftersom denna åtgärd
inte skulle kosta mer än 75 kronor. Vidare godkändes Ahlbergs förslag
till ”ett bord eller kateder,” att placeras framme i koret, förmodligen
med tanke på konfirmandundervisning och föreläsningar. Det var alltså
inte fråga om något altare eftersom man inte avsåg att ha några gudstjänster
i kyrkan. I maj 1926 fattade kyrkorådet ett beslut som skulle visa sig bli
kostsamt. Man antog ett muntligt anbud från byggmästare Bengtsson att
för den till synes beskedliga summan av 100 kronor ”borttaga och bortföra
den spontade tunna brädbeklädnaden i gamla kyrkans innertak”. Men en
komplikation uppstod. Det visade sig att taket var fyllt av målningar,
utförda 1753–54 av en konstnär vid namn Linkmeyer. De hade 1804 blivit
överstrukna med vit limfärg, bortglömda och sedan förspikade vid reparationen
1903. Det blev till att låna ytterligare 5000 kronor i sparbanken för
att ännu en gång kunna anlita konservator Lundin. Denne åtog sig att
ta fram målningarna för 6725 kronor. Nu började kyrkan att bli allt
värdefullare, varför man höjde brandförsäkringsvärdet till 75 000 kronor.
Taket
målades 1753-54 av Linkmeyer, en i övrigt okänd konstnär. Mittfältet
visar
Hos stadens drätselkammare begärde kyrkorådet att få köpa elektricitet
”för 2 öre per förbrukad Kwh, då ju därigenom ingen som hälst utgift
utan tvärtom en extra inkomst tillföres staden”. Med detta affärsmässiga
resonemang menade man förmodligen att Hertings kraftverk ändå alstrade
mer ström än vad som gick åt i hela Falkenberg och som inte kunde tas
tillvara på annat sätt eftersom stadens elnät vid den tiden inte stod
i förbindelse med omvärlden. Ja, så kan man ju försöka resonera när
man underhandlar med sin elleverantör! Intresset för restaureringen växte hos församlingens medlemmar. Gåvor
började att komma. Berta Lundberg, handarbetslärarinna och dotter till
förre borgmästaren, skänkte en liten ljuskrona som förut tillhört kyrkan.
Kyrkostämman i Morups församling beslöt att återlämna den gamla nummertavlan.
Falkenbergs Träförädlingsaktiebolag skänkte ett mindre altarbord. Det
tycks ha funnits en förväntan på att kyrkan inte bara skulle bli ett
museum och en föreläsningslokal utan också ett rum för gudstjänst, ett
Herrens hus. Restaureringen drog en kostnad av 25 644 kronor, varav 12 164 kronor
var kostnaden för framtagandet av målningarna. 2367 kronor hade kommit
i gåvor, resten finansierades genom församlingens utdebitering och genom
lån i Falkenbergs sparbank.
Ekdopfunten från 1500-talet återlämnades från museet i Halmstad. Foto: A. Brogren.
Museum
och församlingshus Andra
söndagen efter påsk 1928 pålystes följande från predikstolen i nya kyrkan:
”Nästa lördag hålles en särskild minnes- och andaktsstund vid öppnandet
av den gamla kyrkan kl 8 e.m.” Vid den välbesökta invigningen ställde
prosten Davidsson frågan: ”Vartill skall kyrkan hädanefter användas?”
Enligt referatet i Falkenbergs Tidning räknade han upp en mängd olika
användningsområden: konfirmandundervisning, föreläsningar och föredrag,
religiösa, fosterländska, pedagogiska och kulturella sammankomster,
konserter, sång- och musikstunder samt ”i övrigt allt det vartill ett
s.k. församlingshus eljest plägar användas”. Däremot var det inte tal
om några gudstjänster. I juni 1928 fattade kyrkorådet beslut om att kyrkan skulle bli tillgänglig
för allmänheten genom att hållas öppen onsdagar kl. 11–13 samt söndagar
15–16.30, alltså som ett museum. Städerskan Hilma Svensson skulle sköta
öppethållandet mot en ersättning av 25 kronor i månaden. Vad gällde
konserter och föreläsningar skulle kyrkan upplåtas mot en avgift av
10% av bruttoinkomsten (entréavgifterna), dock minst 20 kronor, med
rätt för kyrkoherden och kyrkvärden att ”dels nedsätta avgiften för
i staden befintliga personer eller korporationer, dels avgiftsfritt
upplåta den för välgörande ändamål”. Enligt ett senare beslut behövde
Falkenbergs föreläsningsförening bara betala 12 kronor per tillfälle.
Som hjälp för föreläsningarna inköptes även ett s k balloptikon för
400 kronor. Detta var en apparat i vilken man kunde lägga in t ex illustrerade
böcker så att publiken kunde se bilderna projicerade på väggen. Men var detta verkligen vad församlingsborna tänkt sig? Många gamla
Falkenbergsbor hade, enligt Davidsson, fått tårar i ögonen då de för
första gången såg sin restaurerade kyrka. Uppenbarligen fanns det en
förväntan från församlingens medlemmar att kyrkan skulle bli ett Herrens
hus. I november tvingades kyrkorådet därför fatta beslut om avgifter
för ”enskilda förrättningar i gamla kyrkan”, d v s dop, vigsel och begravning.
Samma belopp som i nya kyrkan skulle gälla, vilket innebar 25 kronor
till kyrkan, 10 kronor till organisten samt 5 kronor till kyrkvaktmästaren. Kyrkan
förkyrkligas Man
kan ana en kamp mellan dem som bara såg kyrkan som ett museum och dem
som ville att den skulle vara ett gudstjänstrum. I maj 1928 fick den
då 77-årige Davidsson en adjunkt till hjälp, nämligen den nyprästvigde
Olle Karlne (1900–1976), sedermera kyrkoherde i Onsala. Denne hade tagit
intryck av nyare strömningar som vände sig bort från 1800-talets individualistiska
fromhet och i stället anknöt till det allmänkyrkliga arvet med dess
känsla för den gemensamma liturgin. Den unge prästen blev en populär
konfirmandlärare. Inför konfirmationen kallade han till föräldramöte
med en föredragshållare ända från Stockholm, nämligen pastor Tord Ström
från Svenska kyrkans diakonistyrelse, far till sedermera biskopen Ingmar
Ström. Även efter konfirmationen samlade Karlne sina konfirmander. Så
här lät det från predikstolen den 3:e söndagen efter trefaldighet 1929:
”Pastor Karlnes forna konfirmander torde samlas i Gamla Kyrkan idag
kl. 6.” Pålysningen var densamma inför de följande samlingarna som ägde
rum den 6 oktober och den 12 januari 1930. Men den 3 mars hette det:
”Pastor Karlnes forna konfirmander samlas idag kl. 6 å vanligt ställe.”
Davidsson undvek att över huvud taget benämna ”gamla kyrkan”, förmodligen
ett sätt att freda sig mot Karlnes ”kyrkligare” önskemål. Inför nästa konfirmandsamling hade Davidsson gett upp sitt motstånd.
Efter hans inskrivna kungörelser för söndagenen den 21 september har
Karlnes handstil tillfogat: ”Pastor Karlnes forna konfirmander samlas
i S:t Laurentii kyrka kl. 6 i dag.” Den unge pastorn, influerad av en gryende kyrklig förnyelserörelse,
ville alltså återerövra kyrkans gamla namn. Men även dess gamla funktion.
Redan på allhelgonadagen 1929 hölls en aftongudstjänst i gamla kyrkan,
förmodligen på förslag av Karlne. Även den 6:e söndagen efter trefaldighet
1930, mitt i sommaren, hölls där en aftongudstjänst. Måndagen i stilla
veckan 1931 hade man i gamla kyrkan en församlingsafton ”till förmån
för konfirmanderna”. Den skulle vara ”till inledning av den heliga lidandesveckan”.
Vid domssöndagen 1931 har Davidsson slutligen gett upp sitt motstånd,
för då har han själv skrivit: ”Missionsföredrag hålles i S:t Laurentii
kyrka nästa onsdag kl. 8 e.m.” Olle Karlne, som jag kände väl, brukade säga när han talade om gamla
tider, att ”farbror Davidsson var alltid så snäll mot mig”! Kyrkans urverk sattes i stånd 1931 och nya urtavlor anskaffades,
allt på bekostnad av urmakare Ernst Andersson. Kyrkorådet beslöt att
”härför till honom framföra ej bott sitt eget varma tack utan jämväl
församlingens och särskilt de gamla falkenbergsbornas stora tacksamhet”. Sedan Karlne blivit fabrikspredikant i Rydboholm efterträddes han
av den likasinnade Gustaf Grände (1900–1980), sedermera kyrkoherde i
Tvååker. Denne fick rycka in som vice pastor när Davidsson blev emeritus
1932. Hädanefter står det alltid ”S:t Laurentii kyrka” i kungörelseboken.
Sommaren 1932 tycks Grände till och med ha haft morgonbön i S:t Laurentii
varje vardag. Under Grändes ordförandeskap överlade kyrkorådet om att
återföra den altartavla som placerats i den nya kyrkans kor, något som
dock aldrig kom till stånd. Vidare beslöts att den gamla nummertavlan
inte bara skulle vara ett museiföremål utan också göras i ordning ”så
att den kan tagas i bruk för sitt avsedda ändamål”. Krona
från Danmark Den
13 juni 1932 fyllde konsul John Skantze, Bryggeriaktiebolaget Falkens
grundare, 60 år. Inför sin födelsedag hade han varit i kontakt med Det
Nationalhistoriske Museum på Fredriksborgs slott i Danmark, som 1897
inköpt en av kyrkans ljuskronor. Den hade nämligen dansk anknytning
eftersom den 1693 skänktes till Falkenbergs kyrka av några borgare i
Köpenhamn. Förmodligen hade dessa sina rötter i Falkenberg men valde
att flytta till huvudstaden efter att Halland 1645 kommit under svensk
välde. Museumsinspektør Andrup var storsint och gick med på Skantzes
begäran att köpa tillbaka kronan, även om han var medveten om ”at det
vil væke nogen Kritik, at dette Stycke udføres av Landet, men vi finer,
at den nu vil havne paa sin rette Plads”. I sitt gåvobrev skriver Skantze att den gamla kyrkan länge använts
till annat ändamål. ”Under denna vår gamla kyrkas förnedringstid avyttrades
dess förnämsta prydnader och däribland ovannämnda ljuskrona, som hamnade
på Fredriksborgs slott, där den hängt sedan år 1897. Genom tillmötesgående
från vederbörande myndigheter i Danmark har det varit mig möjligt att
förvärva denna ljuskrona och det bereder mig nu en stor glädje att kunna
överlämna den till Falkenberg igen för att åter upphängas i vår vackra
gamla kyrka såsom en av dess minnesrikaste klenoder.”
Som ”ett varaktigt uttryck för församlingens tacksamhet” skulle
kronan förses med en silverplåt för att hugfästa händelsen. Kyrkolinjen
segrar I
och med att Gustaf Ahlberg (1884–1971, ej släkt med arkitekten) tillträdde
som kyrkoherde 1933 befästes den kyrkliga linjen. Vid sitt första kyrkorådssammanträde
i maj 1933 tog Ahlberg upp frågan om kyrkans användning. Rådet förenade
sig om åsikten ”att S:t Laurentii kyrka vore ett vigt rum, och att man
av pietet härför skulle söka att mer och mer få detta in i allmänhetens
medvetande och att kyrkan därför ej skulle upplåtas för ändamål eller
sammankomster, som vore främmande för dess ursprungliga syfte eller
verka i motsatt riktning eller som vore för pietetskänslan stötande.
Till erinran härom beslöts att låta uppsätta ytterligare anslag å eller
vid dörren framme i koret och påpekades särskilt för beaktande, att
t. ex. män ej finge behålla huvudbonaden på inne i helgedomen eller
rökning där äga rum. Vidare betonades att söndagens helgd skulle värnas
om, varför hänsyn skulle tagas vid beviljande av upplåtelse av kyrkan.”
Dessutom beslöts att inköpa 50 psalmböcker ”för användning vid begravningar
i kyrkorna”. Man hade alltså börjat hålla begravningsgudstjänster i
S:t Laurentii. Nattvardsförhör och katekesförklaringar flyttades nu över till S:t
Laurentii. Från och med 1934 dubblerades julbönen så att man kunde välja
mellan nya kyrkan eller S:t Laurentii. Från och med 1948 infördes andaktsstunder
på torsdagskvällarna. Sommaren 1950 återkom Grändes initiativ från 1932
med ”kort aftonbön kl. 8 e. m.” på vardagar. Från 1941 hölls de flesta
passionspredikningarna i S:t Laurentii. Från 1942 flyttade även tingspredikningarna
över dit. Söndagliga högmässor har däremot inte förekommit utom under
den nya kyrkans renovering 1958. I maj 1933 beslöt kyrkorådet att beställa en knäfallspall till altaret
samt framförde ”sitt varma tack och glädje över” en gåva om 255 kronor
som genom pastor Grände överlämnats från 1921 års konfirmanders kyrkliga
arbetsgrupp ”till antependium å altaret i S:t Laurentii kyrka”. Den f d gymnastiklokalen blev allt mer använd för gudstjänster och
förrättningar. Man behövde därför en sakristia. Uppdraget att lösa frågan
gick till Carl Landsten, en person som var församlingen till stor hjälp
i olika byggnadstekniska frågor. Denne var egentligen byggmästare men
fungerade också som arkitekt. Han föreslog att man skulle klä in ett
galler framme i koret med det då nya materialet Treetex och på så sätt
få en sakristia på 1 kvadratmeter! Byggnadsstyrelsen lät frågan utredas av Hakon Ahlberg, som gjort
det ursprungliga restaureringsförslaget och som sedan dess blivit ett
stort namn, både som grundare av Sveriges Arkitekters Riksförbund (SAR)
och som slottsarkitekt vid restaureringen av Gripsholms slott. Ahlberg
anförde att det visserligen är en fördel att ha tillgång till en sakristia
”då kyrkan vid vissa tillfällen användes för gudstjänstbruk, vilket
vid dess restaurering icke ursprungligen var avsett”. Ahlberg var dock
starkt negativ till Landstens förslag. ”Oavsett att sakristian blir
alltför trång, så måste det verka störande och föga värdigt att se prästen
utträda ur detta skåp omedelbart invid altaret med dörren riktad mot
åskådarna. Denna skåpanordning med icke mer än 1 m2 golvyta
måste ovillkorligen föra tanken på klädskåp, telefonhytt, toalett el.
dyl.” Ahlberg ville hellre att man skulle göra i ordning en sakristia
under läktaren och visade sig därigenom vara liturgiskt framsynt: ”Ur
liturgisk synpunkt torde det också vara riktigt och giva ett värdigare
intryck att prästen nedifrån kommer upp mot altaret.” Kyrkorådet fann det ”av flera anledningar” vara olämpligt med sakristia
under läktaren. Hellre ville man då bygga en utvändig sakristia på den
gamlas plats, men detta förslag tycks ha tynat bort. Det återkommer
inte i protokollen. Till slut blev det ändå en sakristia under läktaren.
Att den gamla kyrkan blivit en populär vigselkyrka visar sig i kyrkorådets
beslut i september 1935 att anskaffa nya vigselbevis med bild av S:t
Laurentii på framsidan. Då kyrkan togs ur bruk hade dopfunten deponerats på Hallands museum
i Halmstad. Kyrkorådet tillskrev museet och förklarade att S:t Laurentii
kyrka nu blivit renoverad och ”mer och mer användes för sitt ursprungliga
ändamålen, varför ett anlitande av museet för dess värdiga tillvaratagande
icke längre är erforderligt” och att församlingen därför önskade få
tillbaka sin egendom. På själva julaftonen 1935, lagom till julbönen,
överfördes den gamla dopfunten från 1500-talet, huggen i ek, till sin
ursprungliga plats. Själva dopskålen i koppar hade blivit kvar i församlingens
ägo. Vid samma julbön invigdes ett par nya kyrkklockor, tillverkade av
Ohlssons klockgjuteri i Ystad, bekostade genom en insamling som startats
av Falkenbergs Tidning. Dessutom kunde man ta i bruk ett par glasvaser
som förut tillhört kyrkan och som nu överlämnades som gåva av Falkenbergs
sparbank. Hösten 1938 undersöktes golvet. Två gravstenar blev frilagda. Koret
höjdes upp och blev belagt med kalksten. Altarbord och altarring, ritade
av arkitekt Harald Wadsjö, togs i bruk. Beslutsvånda
kring kor och predikstol Frågan
om predikstol kom emellertid att bli en långkörare under fyra decennier.
Först försökte kyrkorådet förvärva Källsjö kyrkas gamla predikstol.
När detta inte gick vände man sig i november 1935 till arkitekt Wadsjö,
som tidigare ritat en predikstol i Snöstorps kyrka och som nära samarbetat
med Hakon Ahlberg. Wadsjö levererade två alternativ, ett enklare och
ett mera påkostat. Kyrkorådet förordade det enklare, men ansåg sedermera
att även detta blev för dyrt. Wadsjös förslag innebar att predikstolen
skulle förses med skulpturer. Av kostnadsskäl kom de aldrig till stånd.
Hösten 1940 beslöt man anlita Falkenbergs snickerifabrik som predikstolsentreprenör.
Den dekorationsmålning som erbjöds av den kände kyrkmålaren Erik Abrahamsson
för 620 kronor fick anstå tills vidare. Man fick nöja sig med ”en svag
färgton”. Följande år fick emellertid Abrahamsson utföra textning av
två fält på predikstolen för 100 kronor. Abrahamssons samarbete med kyrkorådet utföll väl. Han fick ytterligare
75 kronor för att göra en skiss ”för korets framtida prydande”. Skissen
föll i smaken. Abrahamsson skulle få ytterligare 40 kronor för att ”förfärdiga
kartonger i full storlek utvisande de blivande glasmålningarna i koret
över altaret”. Och inte nog med detta – i januari 1941 beslöt kyrkorådet
att omedelbart beställa träarbetet för en triptyk, en altartavla, samt
uppdrog åt Abrahamsson att utföra det konstnärliga målningsarbetet.
Men arbetet kom aldrig till stånd. Alltsammans stupade på Byggnadsstyrelsens
avslag, som kom som en kalldusch senare på hösten. Kyrkorådet slickade
sina sår och ”ansåg alltfort att det föreslagna vore av värde att få
utfört och att kyrkans utseende skulle vinna därpå”. Men man fick nöja
sig med att avvakta frågans vidare utveckling. Kyrkorådet funderade i tolv år och hade under tiden bl a kontakt
med konstnären Gunnar Torhamn. Men plötsligt fick frågan en oväntad
lösning. Stadsarkitekten i Halmstad Fredrik Wetterqvist gjorde en undersökning
av koret och konstaterade att där fanns ett igenmurat fönster. Wetterqvist
gjorde förslag på hur fönstret skulle tas upp och glasas, ett förslag
som Byggnadsstyrelsen godkände 1954. Altaret försågs med ett snidat
krucifix från Oberammergau. Detta kom senare att placeras i själva fönstret. 1954 inköptes även två lampetter som tidigare tillhört kyrkan för
450 kronor. Dessutom köptes för begravningar ett svart antependium samt
ytterligare en prästkappa ”enär det ofta hände att två präster tjänstgjorde
där”. Orgelinsamling Gåvorna
fortsatte att strömma in. Nykterhetsföreningen Seger som upphörde med
verksamheten skänkte hela sin kassabehållning om 334 kronor att delas
mellan församlingshemmets byggnadsfond och S:t Laurentii kyrka. En blomsterstiftelse
för att kanalisera gåvor till kyrkan bildades 1948. Kyrkliga ungdomskretsen
skänkte två ljuskronor. Den nye organisten Gunnemar Carlstedt tog initiativ
till en orgelfond – dittills hade man fått nöja sig med ett orgelharmonium.
På kort tid insamlades mer än 11 000 kronor, varför kyrkorådet i juni
1953 beslöt att beställa en orgel för 25 000 kronor av orgelbyggmästare
Nils Hammarberg i Göteborg. En särskild sykrets, senare kallad S:t Laurentiikretsen,
bildades för orgelfonden och samlade in ytterligare 5296 kronor vid
en påskförsäljning 1954. Orgeln försågs i den då förhärskande ”orgelrörelsens”
anda med en ljus intonation, som med åren kom att upplevas som alltför
gäll. 1978 fick Hammarberg därför göra en ny orgel.
Predikstolen,
huggen i ask av Falkenbergskonstnären Tore Heby,
Predikstolen
igen Predikstolen
var dock fortfarande ett bekymmer. Den av Wadsjö ritade upplevdes både
som ofullbordad och alltför dominerande. S:t Laurentiikretsen önskade
skänka en ny predikstol och började 1961 att samla in pengar för ändamålet.
En predikstolskommitté bestående av kyrkoherden, två kyrkorådsledamöter
samt två medlemmar i S:t Laurentiikretsen bildades 1972. Kommittén tog
kontakt med Falkenbergskonstnären Tore Heby, som skulpterade en predikstol
i laminerad ask med motivet ”Jesus uppväcker Jairi dotter”. Den vann
S:t Laurentiikretsens och kyrkorådets bevågenhet medan domkapitlet och
landsantikvarien ställde sig avvisande. Enligt domkapitlet skulle den
stå ”hårt och oförmedlat mot kyrkans känsliga interiör”. Riksantikvarieämbetet
ansåg att den ”skulle te sig som ett helt främmande inslag i detta rum”
och medgav därför inte att den nya predikstolen insattes i kyrkan. Frågan gick i stå. För att komma vidare lät man även Heby göra ett
förslag till en ny genombruten altarring som bättre skulle harmoniera
med predikstolen. Landsantikvarien var fortfarande avvisande men nu
gav domkapitlet – ”med tvekan” – med
sig med hänvisning till ”församlingens starkt uttalade önskan, nuvarande
predikstols inte tillfredsställande funktion på grund av utformning
och placering, och till att färgerna på Hebys predikstol ansluter till
kyrkan i övrigt i visst hänseende och till den samtidigt föreslagna
modifieringen av altarringen, som skulle bättre överensstämma beträffande
färg och formelement”. Riksantikvarieämbetet tyckte fortfarande att Hebys predikstol inte
var anpassad till kyrkorummet men ansåg sig dock med särskild hänsyn
till domkapitlet yttrande ”icke kunna motsätta sig församlingen starka
önskan om inplacering av den föreslagna predikstolen” och gav sålunda
sitt medgivande i juni 1978. Hebys predikstol kom på plats, kompletterad
1988 med samme konstnärs altarring som bärs upp av stiliserade pingstliljor.
Ett nytt fristående altare av slammat tegel, formgivet av förre stadsarkitekten
Carl Estmar, kom samtidigt på plats. Så var då predikstolsfrågan löst efter 40 års mödor. Men idag används
predikstolen sällan eller aldrig eftersom de mikrofonförsedda prästerna
numera predikar på gången.
Votivskeppet
skänktes 1974 av kyrkvärden Anna Skantze. Foto: A. Brogren.
Kyrkans
skepp En
förnämlig gåva fick kyrkan den 7 juni 1974 av kyrkvärden Anna Skantze,
som skänkte ett votivskepp, en tremastad toppsegelskonare, 170 cm lång,
tillverkad av varvsarbetaren Allan Bengtsson. I gåvobrevet skrev hon:
”Den 7 juni blir det nämligen jämnt 20 år sedan min make, bryggmästare
Olof Skantze, gick bort vid en explosion i motorn ombord på hans segelbåt
Scheherazade. Vid detta tillfälle räddades på ett underbart sätt våra
två yngsta barn Ingela och Frank samt tre andra personer. Det är i djup
tacksamhet för deras räddning jag skänker denna gåva. ---- Jag hoppas
att kyrkorådet ville mottaga votivskeppet som en erinran om hur Gud
alltid styr våra öden till det bästa.” Med dessa ord av Anna Skantze kan vi konstatera att Gud också styr
Kyrkans skepp till det bästa. Så har Han gjort med S:t Laurentii kyrka
under dess seglats genom förnedring, nära undergång, till att åter bli
ett värdigt Herrens hus. På samma sätt kan Han också styra Svenska kyrkans
öden ur förnedringens malströmmar till upprättelse och nytt liv.
Interiör av S:t Laurentii kyrka 2006. Foto: A. Brogren.
Källor:
Protokoll
och handlingar i Falkenbergs kyrkoarkiv. Handlingar
i Falkenbergs kommunarkiv, samlade av förre stadsarkitekten Carl Estmar. Tryckta
arbeten: Ahlberg,
Bo: S:t Laurentii kyrka i Falkenberg. En vägledning. 1956. Berg,
Paul: Elis Daniel Heüman. I En julbok till församlingarna i Göteborgs
stift. 1929. Estmar,
Carl: Biografer i Falkenberg och de första falkenbergsfilmerna, Ingår
i Falkenberg – staden som hembygd. Jubileumsskrift utgiven av Falkenberg
Kultur- och Hembygdsförening. 1995. Falkenberg
– stad att bevara. Utg. av Falkenbergs kommun. 1991. Hakon
Ahlberg, arkitekt & humanist. Red. av Eva Rudberg och Eva Paulsson.
Utg. av Statens råd för byggnadsforskning. 1994. Hallbäck,
Sven Axel: Från tre prästgårdar i Göteborgs stift. Ingår i Gamla prästhem
i Göteborgs stift, Ny samling, utg. av Bror Jansson. 1962. Heüman,
Elis Daniel: Falkenbergs nya kyrka. En beskrifning på invigningsdagen.
1892. Ljung,
Anders: Ur Falkenbergs stads historia. Del 1 och 2. 1945 och 1950. Sträng,
Arne: Heüman, Elis Daniel. Artikel i Svenskt Biografiskt Lexikon. Band
18. 1969-71. Tack
till Mats Bengtsson, Thomas Ericsson, Samuel Lindeborg, Henrik Lindman
och Ingela Skantze för värdefull hjälp. |