Liao Yiwu: Gud är röd. Narin förlag 2013. 202 sidor.

Liao Yiwu, född 1958, är en kinesisk regimkritisk författare, poet och gatumusiker. Han har suttit fängslad för sina kritiska texter, bland annat om massakern på Himmelska fridens torg 1989. I oktober 2012 belönades han med den tyska bokhandelns fredspris. Han har häftigt angripit Svenska Akademin och professor Göran Malmqvist för att 2012 års nobelpris tilldelades Mo Yan, som är medlem av Kinas kommunistparti.

Liao har gjort sig känd för att ha levt på gatan och intervjuat »skojare och luffare, brottslingar och gatuartister, de laglösa och med fysiska funktionshinder, de som tar hand om avfall och slöseriet med människoliv, artister och shamaner, skurkar och även kannibaler». Hans intervjubok är förbjuden i Kina liksom den bok han gjort om offren för jordbävningen i Sichuan 2008 och de överlevandes kamp mot myndigheterna.

Själv är Liao inte religiös. Därför är det överraskande att han 2011 kom ut med en bok om Kinas kristna, God is Red, som nu även finns på svenska. Ändå inte så märkligt eftersom han konsekvent tar ställning för dem som befinner sig på samhällets botten. (Andra sidan av myntet är att Kina upplever världshistoriens största kristna väckelse och att den kristna tron numera sprider sig även i de högre samhällsklasserna.)

Kanske är det just för att Liao inte själv är troende som hans bok blir så gripande. Genom Liaos sakliga berättande tycker man sig förflyttad till Apostlagärningarnas och urkyrkans tid. I byarna berättas om de missionärer som predikade evangeliet, grundade skolor och lärde ut hygien innan Kina 1949 stängdes för den västerländska missionen. Sedan dess har kyrkan levt i en sorts undergroundtillvaro. Vi får följa den kristne läkaren Sun på sjukbesök i väglöst land i sydvästra Kina där man få gå till fots i flera dagar för att nå fram till de fattiga byarna. Vi möter Wang, vars far var präst och blev avrättad under kulturrevolutionen. Wang fortsatte sin fars kristna verksamhet men blev själv satt i fängelse.

Ideligen har de kristna utsatts för fängslanden och andra trakasserier sedan de anklagats för de mest bisarra förbrytelser. Eftersom författaren själv suttit i fängelse (det var så outhärdligt att han försökte begå självmord) känner han in på kroppen vad de kristna gått igenom. Med sin lågmälda, sakligt dokumenterade stil lyckas han förmedla något av fasorna.

Om du inte har tid att läsa så många böcker, så läs åtminstone denna! Det är en bok som ger nyttiga perspektiv på vår egen kyrkokamp. Den segrande kyrkan är en uthållig kyrka som är trogen mot Herren Jesus och hans ord. Det är den kyrkan som i längden övervinner världen.

Anders Brogren