Jesus
i Beijing
Vi
hade sammanträde i Horreds kyrkoråd. Ledamoten Ulla undrade om hon fick
visa en video hon spelat in i Kina. Hon hade varit där över påsken och
hälsat på sin kinesiskstuderande son Stefan, entusiastisk medlem i Kyrkans
Ungdom i Horred. Ordföranden förklarade sammanträdet avslutat, vi slog
oss ner framför videon och förflyttades till en gata i Beijing. Där
stod en lång kö utanför ett hus. Vad väntade dessa människor på, timme
efter timme? De
artiga och välklädda kineserna lät de ”långnästa” européerna gå före
i kön. Ulla, Stefan och lillasyster Kitty (som några månader senare
skulle bli Marks kommuns Lucia) gick in i porten och uppför trapporna.
Innanför en dörr hamnade de mitt i påskdagens gudstjänst i en alldeles
fullpackad kyrka. Vi satt förundrade framför videon i Horreds församlingshem
och upplevde hur glada kineser sjöng psalmer och lyssnade till långa
predikningar. Lång kyrkohistoria
Evangeliet
har förts till Kina i fyra missionsvågor. Den förste missionären, Alopen,
kom från Persien. Han var nestorian och anlände år 635. ”Redogörelsen
för hur ljusets religion från väst spred sig till Kina” finns att läsa
i en inskrift från 781 som omfattar inte mindre än 1900 kinesiska skrivtecken.
Den är inristat på en tre meter hög sten som kan beskådas i ett museum
i Xi´an i provinsen Shaanxi. Där finns en fyllig redogörelse både för
hur de långväga resenärerna blev mottagna som för deras teologi. De
första 150 åren tycks ha varit mycket framgångsrika. Sedan kom katastrofen
när muslimerna besegrade de kinesiska arméerna i Centralasien och de
turkisktalande uiguriska kungadömena togs över av islam. År 845 kom
så en kejserlig förordning som angrep all religion som ansågs vara främmande.
Tretusen kristna munkar beordrades att lämna sina kloster. Så
sent som 1998 upptäcktes en kristen pagod från början av 700-talet.
Inne i pagoden hittades två skulpturer som inte var mer skadade än att
man kunde se att de föreställde Maria med Jesusbarnet samt profeten
Jona i Nineve. Den intilliggande kyrkan hade enligt ortsbefolkningen
blivit förstörd och nerriven så sent som under kulturrevolutionen på
1960-talet. Nästa
missionsvåg kom med franciskanerna på 1200-talet. De gynnades av den
Pax Mongolica som rådde långs resvägarna genom Centralasien.
Kyrkor byggdes, tusentals kineser och mongoler döptes, blomstrande församlingar
etablerades. Men när den främlingsfientliga Mingdynastin grep makten
1368 tvingades kristendomen in i en underjordisk tillvaro. I
slutet av 1500-talet kom de jesuitiska missionärerna. De upprättade
en god relation med den dåvarande manchuriska kejsardynastin. Jesuiternas
öppenhet i förhållande till traditionella kinesiska riter gav upphov
till en påvebulla 1715. Påvens kritik av jesuiterna förargade i hög
grad kejsaren Kangsi. Efterträdaren Yongzheng utfärdade en förordning
om fördrivning av kristna och konfiskering av kyrkor. Vid denna tid
kan det ha funnits 300 000 kristna i Kina men nu började antalet att
minska. Den
protestantiska missionen tog sin början 1807. Med avbrott för Taipingupproret
i mitten av 1800-talet och boxarupproret 1900 arbetade sig missionen
fram ända till dess att alla utländska missionär utvisades efter det
kommunistiska maktövertagandet 1949. Sedan
kom Maos förödande kulturrevolution. Den startade 1966 och avslutades
med att ”De fyras gäng” arresterades 1976. Då trodde västerländska bedömare
att den lilla kinesiska kristenheten blivit utplånad. Men i stället
hade världshistoriens kanske största väckelsen börjat växa fram, mitt
under den värsta förföljelsen. Dokumenterad väckelse
Nu
har väckelsen i Kina fått en kunnig och förtroendeingivande dokumentation.
Genom att ge ut ”Jesus i Beijing” av David Aikman, i lättflytande översättning
av Robert Fredriksson och Katrin Bjuhr, har ”Ljus i Öster” gjort svensk
kristenhet en stor tjänst. Aikman har i många år varit korrespondent
i Beijing för TIME Magazine. Med sin kunnighet orienterar han om ett
dramatiskt skeende som kan komma att påverka världspolitiken framöver.
Vi får inblickar i martyrkyrkans villkor, något som kan vara nyttigt
att ha i bakhuvudet när vi betraktar förhållandena i vår s k folkkyrka. Antalet
kristna i Kina är på väg mot 100 miljoner. Starka församlingar finns
i alla provinser, både i avlägsna byar som i de storstäder där befolkningen
och ekonomin växer så det knakar. Påfallande
många studenter och unga människor i karriären blir döpta. Två exempel
av många ur den 400 sidor tjocka boken: En kvinna, 27 år, internetexpert,
utbildad i USA, leder en grupp av fyra familjer i en husförsamling i
Beijing. På söndagarna är hon lovsångsledare i en så kallad tre-självkyrka
där det alltid är fullsatt. Om man inte är där och köar senast halv
sju på morgonen kan man inte komma in ens till gudstjänsten klockan
sju på kvällen. Hon har kontakt med andra husförsamlingar, även sådana
där medlemmarna är framgångsrika i den nya ekonomin och där alla äger
en bil. I sitt vanliga arbete träffar hon däremot affärsfolk från väst
som är helt sekulariserade. ”Det verkar som att det finns fler kristna
i Kina än i Europa”, säger hon. En
ung chef arbetar för ett stort investeringsföretag. När han studerade
vid ett av Beijings mest ansedda universitet kom han över en bok som
hette Bibelberättelsen. Den påverkade honom att ta kontakt med kristna.
När han kommit till tro berättade han om det för sina föräldrar. De
skrattade åt honom. Men sedan blev också hans mor kristen genom påverkan
från systern som blivit kristen när hon studerade i Polen. Hans chef
retar honom för att han går till bibelstudium på fredagskvällarna. Han
är med i en grupp om tio personer som brukar träffas i ett hem. Stridsvagnarna krossade
Konfucius
En
mental förändring bland studenterna ägde rum 1989 då stridsvagnarna
rullade in på Den himmelska fridens torg. Fram till dess hade inte så
många ur Kinas intelligentia drabbats av ”den kristna febern” som förändrat
stora delar av Kinas landsbygd. Men för många krossades då den gamla
konfucianska uppfattningen om människan som en i grund och botten god
varelse. I det ideologiska tomrummet som uppstod kände många en dragning
till kristendomen. Enligt obekräftade uppgifter är nu 10 procent av
Kinas universitetsstudenter kristna. I en undersökning 2001 vid Rendauniversitet
i Beijing uppgav 3,6 procent att de var kristna medan inte mindre är
60 procent sade att de var intresserade av kristendomen. Zhang
Boli var en av ledarna för studenterna som protesterade på Den himmelska
fridens torg 1989. Idag är han pastor. Han tror att de kommande tio
år blir den bästa tiden för Kinas kristnande. Men det är inte bra om
samhället blir alltför öppet så att det blir lättare att vara kristen.
”Det är genom motstånd som den kinesiska kyrkan håller sig frisk. Jag
är orolig för att det skall uppstå korruption den dag allt öppnar sig.” De
kinesiska myndigheterna betraktar katoliker och protestanter som två
olika religioner. Det finns två katolska kyrkor, en underjordisk som
hela tiden varit lojal mot Rom samt en ”patriotisk” under regimens kontroll.
Märkligt nog har båda kyrkorna relation med Rom. Antalet troende beräknas
till 8 resp. 5 miljoner. Den kinesiska statskyrkan
Av
protestanterna tillhör 10 miljoner den så kallade Tre-självkyrkan (självstyre, självförsörjning,
självutbredning) medan kanske
uppemot 80 miljoner är aktiva i husförsamlingsrörelsens hemgrupper.
Tre-självkyrkan, som på många sätt påminner om den tidigare svenska
statskyrkan, bildades för att de kommunistiska myndigheterna skulle
kunna kontrollera de kristnas förehavanden. Den leds i praktiken fortfarande
av den nu nittioettårige biskopen Ding Guangxun. Han företräder en liberal
anpassningsteologi. I den statliga tidningen "Peoples Political
Consultative Committe Journal" den 1 mars 1999 hade han ett inlägg
med titeln "Gammaldags teologi behöver förändras och förnyas".
Där hänvisar han till ett tidigare uttalande av dåvarande presidenten
Jiang Zemins att "religion måste anpassas till socialism".
Ding uppmanar de kristna i Kina att anpassa den kristna teologin och
förkunnelsen till den nuvarande socialismen och skriver: "Det som
nu inte passar med socialism ska inte predikas. Däremot bör vi utifrån
teologin ta fram allt som går i linje med socialismen." Han
fortsätter med exempel på vad han menar vara rätt teologi: "Det
finns många ställen i Bibeln som talar om kärlek, omsorg och välsignelse
från Gud för hela mänskligheten, både för dem som tror på Kristus och
de som inte tror. Detta är normal religiös tro. Men somliga inom kyrkan
gör ett stort väsen av tron och betonar motsättningen mellan tro och
otro. De säger att de som tror blir frälsta och efter döden kommer till
himlen, men att de som inte tror inte blir räddade och efter döden kommer
att gå förlorade. I enlighet med detta gör de allt för att övertyga
människor att tro på evangeliet. Detta leder till att kristendomen blir
en religion med ett starkt motsatsförhållande mellan dem som tror och
dem som inte tror. Detta är inte förenligt med socialism. Kinesisk teologi
får inte hävda detta motsatsförhållande mellan tro och otro eller inkludera
teologiska ståndpunkter som splittrar enheten hos det kinesiska folket."
För
en iakttagare av Svenska kyrkan låter detta märkligt välbekant. Tre-självkyrkan
har alltså en starkt politiserad ledning medan de lokala församlingarna
ofta är mycket vitala och avvisar den liberala teologin. Många av de
kristna som tillhör en hemgrupp firar sin söndagsgudstjänst i en tre-självkyrka.
Det finns alltså inga vattentäta skott mellan ”statskyrkan” och de fria
grupperna. Mission längs Sidenvägen
till Jerusalem
Husförsamlingarna
kallas de församlingar som inte vill stå under politisk kontroll och
som därför inte låtit registrera sig. Ofta har deras ledare kastats
i fängelse och blivit torterade men tidvis har de kunnat verka ganska
öppet. I sjumiljonerstaden Wenzhou, ”Kinas Jerusalem”, 30 mil söder
om Shanghai, finns mängder av husförsamlingskyrkor i katedralstorlek
med stora röda kors på taket. Åtminstone 10 procent av befolkningen
är där kristen. De kristna från Wenzhou sprider sig över hela Europa
och Ryssland som missionerande försäljare och köpmän. De bildar kolonier
och församlingar i olika storstäder. Tillsammans
med ledarna för husförsamlingarna i Henanprovinsen har man antagit en
missionsstrategi. Kinesiska kristna skall missionera sig fram västerut
längs den gamla sidenvägen ända till Jerusalem. På vägen dit skall de
muslimska folken omvändas. Somliga har som förberedelse studerat arabiska
i några av de hundratals bibelskolorna. Redan är flera hundra kinesiska
missionärer på plats i Mellanöstern. De är mycket Israelvänliga och
menar att när evangeliet kommer tillbaka till Jerusalem betyder det
att evangeliet har blivit predikat i hela världen. Några
av ledarna för Kinas husförsamlingar har deltagit i kristna bönekonferenser
i Jerusalem. Den kände Zhang Rongliang säger att mötet med Jerusalem
och de heliga platserna har gett honom en ännu större kärlek till Jesus
och det judiska. Liksom husförsamlingsrörelsen i stort omfattar han
premillenialismen. Jesus kommer tillbaka för att med Jerusalem som centrum
upprätta ett rike som kommer att bestå i tusen år. Men dessförinnan
kommer motståndet mot Israel och händelserna i Mellanöstern att eskalera.
”Det som händer i Israel får mig att tro ännu mer på de bibliska profetiorna.
Jag tror att israelerna själva kommer att närma sig Bibeln”, säger Zhang
Rongliang. Det
kommunistiska Kinas politik är officiellt Israelfientlig och arabvänlig.
Regimen har även stött muslimsk terrorism. Men även om man inte erkänner
den israeliska staten hindrar det inte att man köper gränsövervakningsutrustning
och annan avancerad teknik därifrån. Intressant är att spekulera i vad
som händer om Kina skulle gå i en mer kristet påverkad riktning. Man
skulle kunna tänka sig en omsvängning i pro-israelisk riktning. Till
tvåhundraårsjubileet av den förste protestantiska missionärens ankomst
2007 har husförsamlingarna i Wenzhou och Henan planer på att sända ut
100 000 missionärer, en siffra som dock till och med för kinesiska förhållanden
verkar otrolig. Man räknar också med stora missionsinsatser i samband
med att sommarolympiaden äger rum i Beijing 2008. Aikmans
bok bär läsas av alla som vill tolka tidens tecken. Han skriver: ”Den
tid kan komma då den kinesiska draken tämjs av det kristna lammet.”
Om kinesiska kommunismen kollapsar och ersätts av ett kristet påverkat
Kina blir detta en händelse större än Berlinmurens fall. Anders BrogrenDavid
Aikman: Jesus i Beijing. Hur kristendomen förvandlar Kina och förändrar
den globala maktbalansen. 2006 års upplaga. Översättning:
Robert Fredriksson och Katrin Bjuhr. Förlag:
Ljus i Öster |