Anders Brogren:
Europas
galna historia
De flesta av de förändringar
som skiljer Europa av år 1900 från Europa av år 2000 har varit sådana
som en eftertänksam liberal i seklets början skulle kunnat förutse,
skriver Svante Nordin (f. 1946), professor i idé och lärdomshistoria
vid Lunds universitet, i ”Nittonhundratalet, En biografi, Makter, människor
och idéer under ett århundrade” (Atlantis 2005). Det gäller välståndstillväxten,
den ekonomiska och teknologiska utvecklingen, demokratins segertåg,
kejsardömenas, monarkiernas och aristokratiernas försvagning, kvinnornas
emancipation. Inget av detta skulle förvånat en liberal för hundra år
sedan. Däremot skulle det
vara svårare att förutse de totalitära regimernas uppgång och fall samt
de två världskrigen. ”Han skulle, kort sagt, inte ha förutsett det liberala
Europas urspårning.” Svante Nordin är
en synnerligen kunnig och välskrivande ciceron genom vår närliggande
historia. Han leder oss genom en porträttsamling där 77 minibiografier
över ett urval av 1900-talets nyckelpersoner är upphängda till beskådande.
Varje biografi är ett litet konstverk. Naturligtvis är Lenin, Stalin,
Hitler, Churchill, Roosevelt och Mao porträtterade. Vi möter personligheter
som general Moltke, suffragetterna Pankhurst, både mor och döttrar,
Japans kejsare Hirohitho, konstnären Picasso, författare som Orwell,
Gide, Mann, Sartre, Camus, filosoferna Heidegger och Marcuse, den judiska
karmeliternunnan Edith Stein, Boris Jeltsin på stridsvagnen. Efter raden
av biografier kommer så slutsatserna. Nordin drar upp de stora linjerna
fram till den avslutande frågan: ”Vad hände under 1900-talet?” Vilka
tankar kämpade om makten? Vilka idéer gick segrande fram? Från vänster till liberal
Till segrare korar
Nordin ”den liberala moderniteten”. I likhet med skribenter som Göran
Skytte, Håkan Arvidsson och Lennart Berntson har även Svante Nordin
ett förflutet inom vänstern. I en intervju i ”Lunds Universitet Meddelar”
säger han: ”I min egen 60-talsgeneration ledde kärleken
till rättvisan också fel. Vi såg att Vietnamkriget var orättfärdigt,
glorifierade Nord-Vietnam och väntade oss inte det som kom efter 1975.”
Nordin är dock numera
befriad från de teoretiska modeller som fortfarande hindrar somliga
inom den svenska mediavänstern att fullt ut använda sin begåvning. Därför
låter han t ex Margaret Thatcher, nog så provocerande för vänstern,
få framträda som en betydande politiker när hon lyfte upp Storbritannien
ur uppgivenhet och vanskötsel. Han understryker storheten hos den av
vänstern illa omtyckte Aleksandr Solzjenitsyn medan vänsterns gamle
kelgris Bertrand Russel närmast framstår som en löjlig figur. Den nyligen
avlidne påven Johannes Paulus II får ett porträtt som visar de avtryck
denne satte i världshistorien. Nordin uppmärksammar även påvens samarbete
med Ronald Reagan och dess betydelse för kommunismens fall. ”När Ronald
Reagan svors in som USA:s fyrtionde president den 20 januari 1981 innebar
det att en ny era inletts i amerikansk politik”, skriver Nordin om denne
president som ständigt underskattades av den svenska vänstern. Nordin har ett väl
utvecklat sinne för historiens ironier och sorglustiga poänger. Han
tecknar ett porträtt av Michel Foucault, filosofen som uppvärderade
det avvikande, viktig inspiratör för homosexaktivismen, en guru för
många intellektuella. Hos Nordin möter vi emellertid Foucault i en helt
annan roll, nämligen som kritiklös beundrare av Khomeini. Han stod faktiskt
och väntade vid flygplatsen när ayatollan anlände till Paris i oktober
1978 men fick bara se sin idol på avstånd. ”Närmare än vid detta tillfälle
kom Michel Foucault i själva verket aldrig den ledare i vars islamiska
revolution han annars i artiklar och uttalanden investerade sin filosofis
djupaste attribut och som han omgav med det hemlighetsfulla skimret
hos ett poststrukturalistiskt helgonskap.” Här är Nordins ironi sublim.
(Nordin, eller möjligen förlaget, har dock missat att Foucault är död.
Han avled i AIDS redan 1984.) Den som vill förstå
1900-talets historia har mycket av kunskap och analys att hämta hos
Nordin. Han är både djupborrande och överblickande. Hans bok är dock
ingen grundbok. Den förutsätter att läsaren redan kan sitt 1900-tal. Historien som fars
Ett mycket annorlunda
grepp om Europas historia tar den tjeckiske författaren Patrik Ouredník
(f. 1957) i Europeana, Kortfattad historia om nittonhundratalet (Natur
och Kultur 2005, översättning Mats Larsson). Somliga kritiker har reagerat
mot boken och funnit den nästan osmaklig. Får man verkligen göra sig
lustig över folkmord? Finns det inte gränser för vad som är anständigt
att parodiera? Men man måste förstå
att Ouredník förvaltar en speciell tjeckisk humortradition med anor
från den tappre soldaten Svejk. Humorn är tragedins yttersta konsekvens,
vad som återstår när outhärdlighetens gräns blivit nådd. Det är inte
Ouredník som är makaber, det är verkligheten. Så här börjar han: ”Amerikanerna
som stupade i Normandie 1944 var resliga gossar som mätte i genomsnitt
173 cm, och om man hade lagt dem efter varandra, med fotsulorna vid
hjässorna, skulle de tillsammans ha sträckt sig 38 kilometer.” Den lilla boken borde
helst läsas i högt tempo, i ett enda andetag, utan uppehåll. Berättartekniken
påminner om den omdebatterade nobelpristagaren Elfriede Jelinek med
sitt till synes osammanhängande staplande av absurditeter. Men Ouredník
är inte riktigt lika obehaglig. Dessutom använder han fler skiljetecken.
Meningarna, som i likhet med i de historiska böckerna i Gamla testamentet
ofta inleds med ”och”, är inte onormalt långa. Stilen lyfter effektivt
fram författarens budskap. Världen styrs snarare av galenskap än förnuft.
Det parodiska är inte cynism utan förtvivlan. Ouredník avslutar
sin lilla bok med en ironisk hänvisning till Francis Fukuyama, berömd
för sin teori om att historien slutade 1989 och att vi alla sedan dess
kommer att leva som konsumenter i liberala demokratier med politisk
och ekonomisk frihet: ”Men många människor kände inte till den teorin
och fortsatte att göra historia som om ingenting hade hänt.” Lärdomar för Europa
Historien går vidare
mot nya misstag. Och alla lär inte av dem som redan inträffat. Européernas
lärdom borde vara att människan behöver en högre makt att tro på. När
tron på ansvaret inför en levande och aktiv Gud försvann ersattes den
av nationalismen som i sin tur ledde till första världskriget. Som i
sin tur ledde till de fascistiska, nazistiska och kommunistiska religionssurrogaten
med andra världskriget som följd. Detta ledde sedan till det kalla kriget,
där ett hänsynslöst ateistiskt system stod kärnvapenrustat mot en nation
med valspråket ”In God we trust”. Krigsskådeplatsen var Europas järnridå
men de europeiska makterna var närmast statister, även om åtminstone
fransmännen hade svårt att inse det. I Svenska Dagbladet
den 29/12 2005 oroar sig förre vänstermannen, numera liberalen Lennart
Berntson för ett växande motstånd mot Europas sekularisering. Det är
allvarligt, menar han, eftersom grunden för ett rationellt tänkande
är att man frigör sig från religiösa föreställningar. Det är svårt att
tänka sig en demokratisk och sekulär stat i ett djupt religiöst samhälle.
Därför är det dags att bjuda motstånd, anser Berntson. Men lär oss inte
Europas historia hur farligt det är med ett tänkande som saknar korrektiv
som står över människan? Var inte just detta Europas olycka under 1900-talet?
Är inte demokratins bästa skydd att så många samhällsmedborgare som
möjligt är genomsyrade av bergspredikans anda? Var det inte just för
att hindra ett upprepande av Europas lidandeshistoria som tanken på
en europeisk gemenskap växte fram hos kristna politiker som Schuman,
de Gasperi och Adenauer? Borde inte varningsklockorna ringa när radikala
politiker vill driva igenom en EU-konstitution där man försöker dölja
vår världsdels allt avgörande kristna arv? Vad har man då att sätta
emot en målmedveten islamism och andra framtida totalitära rörelser?
Inget annat än tomheten. |