Blekingepräster
Efter 69 års arbete
har Lundastiftets herdaminne blivit fullbordat. De 9000 sidorna avslutas
med blekingsk kyrkohistoria. Kyrkans biskopar
och präster skall vara andliga ledare och föredömen. ”Tänk på era lärare
som har talat Guds ord till er. Se hur de slutade sina liv och följ
efter deras tro”, heter det i Hebr. 13:7. Redan i fornkyrkan nedtecknade
man martyrakter och helgonbiografier. Genren utökades efterhand till
att innefatta präster i allmänhet, även sådana som inte var så heliga.
Av någon anledning
har intresset för avlidna prästmän varit särskilt stort i Sverige. Här
har en rad olika matriklar och andra biografiska verk utgivits. Särskilt
måste man nämna de herdaminnen, mer eller mindre utförliga, som utgivits
i alla stift i Svenska kyrkan. Många skrevs under 1800-talet, men genren
är fortfarande vid liv. Flera stift har under senare decennier fått
nya herdaminnen utarbetade efter modernare principer. Lunds stift med sina
många församlingar och präster är det mest omfattande ur herdaminnesperspektiv.
Redan under 1850-talet utgav kyrkoherden i Vellinge Severin Cavallin
ett herdaminne i fem volymer, summa 2245 sidor. Cavallin är även känd
som översättare av Arndts postilla och Roos andaktsbok. Överbibliotekarien
och chefen för Lunds UB FD Gunnar Carlquist (1889-1963) fick 1937 i
uppdrag att ta fram ett nytt herdaminne för Lunds stift. Carlquist,
som var en framstående personhistoriker, började med att samla material
under flera år. Till sin hjälp hade han även excerpister som tog fram
uppgifter ur danska arkiv, detta med tanke på att Lundastiftet under
större delen av sin historia varit en del av Danmark. Carlquist insåg att
herdaminnet inte skulle komma att färdigställas i hans livstid. Han
beräknade att det skulle komma att omfatta fjorton volymer. Det första
bandet skulle handla om biskoparna. Först publicerades dock band 2 omfattande
Oxie kontrakt. Sedan följde volymerna i snabb takt. Tempot ökade ytterligare
sedan Carlquist gått i pension 1954. Vid sin död 1963 hade han slutfört
utgivningen t o m band 9, d v s hela dåvarande Malmöhus län samt Österlen
i dåvarande Kristianstads län. Carlquist efterträdare
som chef för Lunds UB TD Krister Gierow (1907-1979) fick ta över ansvaret
och utförde viss forskning. När Olle Nivenius (1914-2002) blev biskop
1970 bad han Ingemar Brohed (f. 1940), professor i kyrkohistoria från
1978, att driva projektet vidare. Under Broheds ledning utkom band 1,
biskopar och domkapitel, med monografier författade av flera olika kyrkohistoriker.
Under Broheds ledning med bistånd av TD Kjell Barnekow (1910-1990),
som även skrivit biografier i band 11 och 12, och TD Benkt Olén (1931-2002)
utkom 1985 band 10, Åsbo och Bjäre kontrakt. 1991 utkom även band 14,
ett arbete av FD Barbro Edlund (1909-2001) om de obefordrade prästerna.
Sedan Brohed 1995 flyttat till Uppsala som Svenska kyrkans forskningschef
blev det åter en paus i arbetet. 1999 bildades emellertid ett stiftshistoriskt
sällskap i Lund som då fick ta över herdaminnesansvaret. Arbetet har
sedan dess utförts av TD Owe Samuelsson (f. 1933). Denne har nu lyckligen
fört hela projektet i hamn. Det fullbordade herdaminnet omfattar nära
9000 sidor med utförliga biografier över c:a 8000 präster samt personuppgifter
om mer än 100 000 familjemedlemmar. Samuelsson har valt
att sätta en bortre gräns vid c:a år 1962. Vid den tiden avled Carlquist
samtidigt som en pastoratsreglering genomfördes som kraftigt förändrade
den kyrkliga indelningen, i synnerhet i Lunds stift. Samuelsson har
använt sig av Carlquists excerpter samt kompletterat dessa med ytterligare
anträffade uppgifter. De genealogiska uppgifterna har kompletterats
av FM Bo Bergström. Efter att Samuelsson
2001 resp. 2004 gett ut banden med de återstående Skånekontrakten utkom
i år, 2006, del 13 som behandlar återstoden av Lunds stift, d v s Blekinge.
Carlquist på sin tid räknade optimistiskt med ett enda band men där
räknade han fel. Även om Blekinge är Sveriges minsta landskap på fastlandet
finns där en mångfacetterad historia. Del 13 har därför kommit att omfatta
två band. 13A behandlar Östra och Medelstads kontrakt medan 13 B förutom
Listers och Bräkne kontrakt även innehåller en förteckning över stiftsadjunkter,
Series pastorum för Malmöhus län 1948-61, Lärare vid Skånes lärdomsskolor
fram till mitten av 1800-talet, ”Bemärkta präster” i Lunds stift samt
register till samtliga band jämte församlingsregister. En uppsvensk tror
kanske att Blekinge bara är ett maskformigt bihang till Skåne. Inget
kan vara mer felaktigt. Blekinges natur och folk har en helt egen karaktär
som inte alls liknar Skåne. Jag talar av egen erfarenhet. I den mån
man kan tala om en gemensam karaktär hos urinnevånarna i ett landskap
skulle man kunna anföra kyrkoherde Truls Åke Wahlström (1854-1934) i
Ramdala som ett exempel. Albert Lysander skriver i sin minnesteckning
över denne att han tidigt visade ett drag av ”vulkanisk blekingsk häftighet.
Hans fantasi närdes av allehanda sägner och skrock. Han var snar till
vrede, men snarare att ångra, gottgöra och förlåta. Realism och romantik
stredo om herraväldet hos honom.” (F ö hade Wahlström god kontakt med
sina berömda konfirmander Värner Rydén, Ragnar Jändel och Fabian Månsson.) Alltsedan Karl XI
1680 anlade en flottbas på den ur Augerums församling utbrutna Trossö
har Karlskrona varit landskapets huvudort. Detta märks också i herdaminnet.
Den nyanlagda staden fick inte mindre än tre församlingar: Amiralitetsförsamlingen,
svenska församlingen och tyska församlingen. Till Karlskrona överflyttades
även amiralitetskonsistoriet, som var ledningsorgan för det sjömilitära
kyrkoväsendet. Amiralitetsförsamlingen hade ingen kyrkoherde utan samtliga
ordinarie amiralitetspräster, fyra à fem till antalet, var likställda.
Varje eskader hade en egen amiralitetspräst med någon eller några skeppspredikanter
under sig. I spetsen för amiralitetskonsistoriet stod amiralitetssuperintendenten,
som tillika var kyrkoherde i den svenska församlingen (Storkyrkoförsamlingen)
samt innehade Ramdala och Jämjö som prebende. I konsistoriet ingick
amiralitetsprästerna som bisittare jämte kyrkoherden i tyska församlingen. Amiralitetskonsistoriet
avskaffades 1826 men amiralitetsförsamlingen levde vidare under en amiralitetspastor
samt några bataljonspredikanter, senare benämnda amiralitetspredikanter.
Därtill kom ett växlande antal av skepps-, konvoj- och expeditionspredikanter.
Ecklesiastikstaten omfattade även sjukhuspredikanter samt lärare vid
skeppsgosseskolan, kadettskolan, amiralitetsbarnskolan och amiralitetsfattigskolan.
Därtill kom fångpredikanter, kastellpredikanter och predikanter vid
kronoarbetsstationen på Tjurkö. Bland de minnestecknade
amiralitetssuperintendenterna märks Gustaf Adolf Humble (1674-1741)
som 1730 avancerade till biskop i Växjö. Carl Thyselius (1768-1833)
blev 1794 dömd till döden för majestätsbrott, benådades samt blev följande
år kyrkoherde i Särestad, Skara stift, varefter han 1817 blev amiralitetssuperintendent,
en syssla han skötte illa att befattningen drogs in efter hans död.
Han skall dock ha varit en god predikant, varför Karl XIV Johan en gång
vid anförda klagomål skall ha sagt: ”Nå, så sätt honom i arrest på predikstolen!”.
Bland de många amiralitetsprästerna
märks Jacob Fabricius (1704-1741), som 1741 gifte sig med skaldinnan
Hedvig Charlotta Nordenflycht (1718-1763) sedan hon blivit ”övertygad
om hans dygd och gudsfruktan”. Det lyckliga äktenskapet avbröts efter
endast sju månader då Fabricius dog efter i en ”febersjukdom”. Sin sorg
uttryckte änkan i den berömda diktsamlingen Den Sörgande Turtur-Dufvan:
”Min lefnads lust är skuren af, Och döden är min längtan, Til dig du
mörka tysta graf, Står all min trängtan…” De svenska och tyska
församlingarna slogs 1846 ihop till Karlskrona stadsförsamling som därefter
kunde tillsätta sin egen kyrkoherde. Bland dessa märks ”kavajprästen”
Gunnar Olén (1898-1990), uppvuxen i ett gammalkyrkligt prästhem i Göteborgs
stift men huvudsakligen verksam i Karlskrona med omnejd utövande lägsta
tänkbara lågkyrklighet. Hans gärning kantad av möten med egen strängmusik
(kallas numera för team) i missionshus och frikyrkor är endast
kortfattat beskriven men med hjälp av förteckningen över hans skrifter
kan läsaren själv bilda sig en uppfattning i böcker som ”Kavajprästen
berättar” del 1 och 2, ”Kavajprästen på resa” samt ”Kavajprästens hustru”.
På norska föreligger ”Evangeliet i jakkedress”.
Kavajen stod på den tiden för det vardagliga i motsats till prästkaftanen.
I dag står kavajen snarare för något ganska strikt när präster kan hålla
gudstjänst klädda i (fyll i själv…). Kanske kan man se honom som en
föregångare till Oasrörelsen. Bland stadsförsamlingens
komministrar märks Tord Ström (1878-1955), sedermera sekreterare i Diakonistyrelsen,
far till bl a biskop Ingmar Ström. Fadern säg ha saknat ”varje uns av
salvelse”. Han utmärktes av sin kärva saklighet och orädda ärlighet
samt engagemang i de sociala frågorna. Det är inte utan att man känner
igen dessa egenskaper hos sonen. Ju längre österut
i Blekinge desto frikyrkligare. I Torhamn en befolkning om 3000 personer
fanns 13 missionshus läser man i minnesteckningen över kyrkoherde Hans
Nedin (1841-1923). I stiftets bortersta utpost, Kristianopel, ”en tummelplats
för alla slag av separatism”, var det inte lättare för dennes prästvigningskamrat
Bernhard Möller (1839-1924) med åtta missionshus på 2700 människor.
Svårt att hantera för Möller som bokstavligen vuxit upp i Lunds domkyrka
där fadern var domkyrkoorganist, känd för sin tonsättning av Atterboms
”Vindarnes kör”, en melodi idag mer känd som ”Arbetets söner”. Mitt i landskapet
ligger Ronneby. Som kyrkoherde där verkade Canutus Hahn (1633-1687)
under åren 1671-79. Han blev sedan biskop i Lund och bidrog mer än någon
annan till Lundastiftets försvenskning. Efter honom blev den i staden
som dansk undersåte födde Haqvin Spegel (1645-1714) utnämnd till kyrkoherde
men tillträdde aldrig. Mest känd av alla
Blekinges präster torde Peter Murbeck (1708-1766) vara. Denne store
väckelseman var kyrkoherde i Fridlevstad 1761-66. Han var en av fyra
söner till en smed i Karlskrona som blev präster. En broder blev amiralitetssuperintendent.
En artikel i Lunds stifts julbok 1916 uppger att ”från hans verksamhet
inom Fridlevstads pastorat finnas så gott som inga skriftliga eftermälen,
men däremot en mängd berättelser, som fortplantats muntligen, generation
efter generation intill våra dagar”. Av kyrkoherdarna
i Karlshamn har två blivit biskopar. Efter att bl a ha varit biskop
i Visby och chef för ecklesiastikdepartement blev Christopher Heurlin
(1786-1860) 1846 kyrkoherde i den lilla Blekingestaden. Redan året därpå
blev han emellertid biskop i Växjö. En efterträdare i Karlshamn 1881-85
blev Edvard Herman Rodhe (1845-1932). Efter ett mellanspel som kyrkoherde
i Norrköping blev han 1888 utnämnd till biskop i Göteborgs stift där
hans farfar varit kyrkoherde i Valinge och farfars far i Slättåkra.
En stor väckelsepredikant
var Rodhes företrädare i Karlshamn Nils Cervin-Stéenhoff (1805-1879),
som även översatte Hillers sånger, kända från Roos betraktelser. Sin
förbindelse med psalmförfattarinnan Betty Ehrenborg tvingades han bryta
då hennes adliga anförvanter ansåg den då ännu obefordrade prästen vara
ett alltför dåligt parti. Som före detta kyrkoherde
i Horred värmer det att läsa om Otto Lundgren (1855-1921), komminister
i Karlshamn 1895-1921. Det berättas att han ”konfirmerats i Veddige
i Halland på en tid då en schartauansk väckelse gick genom denna bygd
och kom genom Andens tillskyndelse till templet i Horred, där komminister
Anders Herder Block predikade ordet för väckta och sökande själar. Detta
glömde han aldrig. ’I Viskadalen ligger det kyrkstämning i luften’,
skrev han en gång långt därefter.” Jag kan tillägga att så är det fortfarande.
En kuriositet är att Lundgren finns avbildad i Birgittasystrarnas parlatorium
i Rom. Han har fått stå modell för magister Petrus från Skänninge. Som ett ytterligare
band mellan Blekinge och Viskadalen är det också med glädje jag läser
minnesteckningen över min efterträdares farfars, Carl Adrian (1868-1949),
som var kyrkoherde i Mjällby 1912-49. En företrädare till honom var
den betydande väckelsemannen Hans Birger Hammar (1814-1862), farfars
far till den nuvarande ärkebiskopen. Sist men inte minst
är stiftets till ytvidden största församling, Kyrkhult, bildad 1865
som en utbrytning ur Jämshögs församling. Här har gammalkyrklig väckelse
med rötter hos Per Nyman på andra sidan Smålandsgränsen varit påtaglig
in i vår tid. Församlingen andliga profil har i hög grad formats av
dess förste kyrkoherde Per Rönbeck (1824-1895), som dessutom var en
bygdens egen son. Jag har själv hört församlingsbor tala om hans avgörande
betydelse för bygdens andliga liv. Minnestecknaren vid prästmötet 1900
skriver att han nitälskade för fromheten inom församlingen. ”Hans predikningar
voro både instruktiva och hjärteböjande, utmärkta lika mycket för innehållets
kraft och friskhet som för framställningens folkliga enkelhet och drastiska
konkrethet. Han ägde i sällsynt grad förmågan att göra det djupsinniga
fattbart för menige man och applikabelt på livets förhållanden.” Lundastiftets nu
fullbordade herdaminne visar vad präster kan betyda både på gott och
ont. Förhoppningsvis kan dessa 15 band inspirera en och annan av dagens
präster att bemöda sig om ett rätt herdasinne. Anders Brogren |