Recension: Orhan Pamuk: Snö.
Övers. Inger Johansson. Norstedts förlag. Snötäckt historia
Varför finns det
så få kristna i Turkiet? De utgör bara 0,2 procent av en befolkning
på 71 miljoner i ett land som berömmer sig av att ha en sekulär konstitution
och där man absolut inte vill att islam skall vara statsreligion. I
ett muslimskt grannland som Irak är de kristna 15 gånger vanligare,
d v s 3 procent av befolkningen. Mullornas Iran har nästan 1 procent
kristna och i det strängt islamistiska Pakistan är de inte mindre än
2 procent. Varför då så uppseendeväckande få i Turkiet? För hundra år sedan
såg det helt annorlunda ut. Den del av det osmanska riket som idag utgör
Turkiet hade då ungefär 22 procent kristna. Hur har andelen kristna
kunnat reduceras till en hundradel på bara hundra år? Det beror på ett
systematiskt folkmord som den turkiska staten genomförde, huvudsakligen
under åren 1915-1923. Det gamla osmanska imperiet var mångkulturellt
under muslimsk överhöghet men de kristna skötte om många viktiga samhällsfunktioner.
När imperiet började falla sönder tog de ultranationalistiska och sekulära
s k ungturkarna över makten. De såg de kristna som ett hinder för den
turkiska identiteten. Under första världskriget kom de kristna att betraktas
som femtekolonnare. Fram till 1923 dödade den turkiska armén, med hjälp
av kurdiska frivilliga, omkring 2 miljoner armenier. Dessa tillhörde
den armeniska kyrkan, världens äldsta folkkyrka, grundad redan år 301.
Dessutom tog man livet av 350 000 greker, tillhörande den grekisk-ortodoxa
kyrkan. I sydöstra Turkiet gick förföljelsen ut över de syrianska kristna.
Här är dokumentationen sämre men antalet dödade anses vara mellan 100
000 och 200 000. Överlevande av denna kristna folkspillra kom under
slutet av 1900-talet att fly undan ytterligare förföljelser till bl
a Sverige. Än idag förnekar
den turkiska staten att något massmord över huvud taget ägt rum. En
som emellertid har vågat utmana det turknationalistiska etablissemanget
är Turkiets internationellt mest kände författare, den ofta som Nobelpriskandidat
nämnde Orhan Pamuk (f. 1952). Redan tidigare har han engagerat sig för
kurdernas politiska rättigheter. Förra året bröt han också tystnaden
vad gäller det armeniska folkmordet. I en intervju med den schweiziska
tidningen Der Tagesanzeiger sade han att ”trettio tusen kurder och en
miljon armenier har dödats här och nästan ingen annan än jag vågar tala
om det”. Därmed ansågs han bryta mot en lag som förbjuder förolämpande
av den turkiska republiken och ställdes inför rätta i Istanbul den 16
december förra året men efter ett uttalande av justitiedepartementet
den 22 januari beslöt domstolen att målet inte skall drivas vidare. I höstas utkom Pamuk
senaste roman ”Snö” på svenska. Den turkiska titeln är ”Kar”. Författaren
har sagt att den är hans ”första och sista politiska roman”. Handlingen
tilldrar sig 1992 i staden Kars i nordöstligaste Turkiet vid foten av
berget Ararat, nära den stängda gränsen till Armenien. Det snöar i nästan
hela romanen så att staden blir isolerad från omvärlden. Den blir därmed
en metafor för det isolerade Turkiet. Människorna, inklusive huvudpersonen
Ka, som annars lever som landsflyktig i Tyskland, är utlämnade åt varandra,
vare sig de är kemalister, kommunister, islamister, kurder eller bara
vanliga arbetslösa som försöker få dagen att gå på de många tehusen.
Man både beundrar och föraktar det gudlösa Europa. Många av diskussionerna
i boken handlar om flickor skall täcka huvudet eller inte. Pamuk är
mycket skicklig på att lyssna in de olika kategoriernas sätt att uttrycka
sig. Men hur än meningarna bryts och vem som än känner sig förorättad
anser författaren att alla är lika drabbade av efterblivenheten och
inskränktheten. I annat sammanhang har Pamuk sagt att det finns egentligen
bara en enda konflikt, nämligen den mellan fattiga och rika. Under sina många
promenader passerar huvudpersonen Ka ofta förbi tomma armeniska hus
och kyrkor. Hela staden är full av sådana. Det är Pamuks sätt att visa
på det som inte får sägas rent ut, nämligen att Kars genom århundraden
har varit en armenisk stad, ända fram till första världskriget. Från
1878 lydde området under Ryssland, varför där också finns en hel del
förfallna ryska byggnader varav somliga till och med i baltisk stil.
När ryssarna drog sig tillbaka kom turkarna och mördade den armeniska
befolkningen. Detta är inte klart utsagt i boken men de stumma armeniska
husen talar sitt tydliga språk. Omslagsbilden visar
en man, huvudpersonen Ka, som tänder en cigarett i det ymniga snöfallet.
Ka i Kar i Kars. I bakgrunden syns en moské. Men frågan är om illustratören
verkligen har läst boken. Ka samspråkar med många islamister, han besöker
t o m en schejk, en muslimsk andlig ledare. Men ingenstans läser man
att han går förbi en moské. Gång på gång passerar han däremot snötäckta
armeniska kyrkor. De är en tyst påminnelse om den förintade urbefolkningen.
Men det som göms
i snö kommer upp i tö. Förr eller senare måste EU-kandidaten Turkiet
ta itu med sin förträngda historia. Anders Brogren
|