arbetsgemenskapen Kyrklig förnyelse om Svenska kyrkans mission
Mission hör till kyrkans grundläggande väsen, eftersom
hon är sänd av sin Herre Jesus att fortsätta den Guds sändning (missio
Dei) som Sonen gjort till frälsande faktum för jordens alla folk
(Matt. 28:20). Varje kristen individ, församling och kyrka har därför
i uppdrag att med ord och handling frimodigt förkunna evangelium, det
glada budskapet om frälsning genom Jesus Kristus till tro och omvändelse.
Mission har framför allt med förmedlandet av tro att göra – en tro verksam
i kärlek, som därför i förlängningen innebär omsorg om hela människan
till ande, själ och kropp, med inriktning på evigheten. Den största gåvan någonsin till vårt folk är att evangeliet
har slagit rot och burit frukt i Sverige genom mission utifrån, från
800-talet och framåt. Svenska kyrkan har själv en lång historia av mission
och internationellt arbete där hon fått ge gåvan vidare. Hon har fått
vara med och sprida evangelium om Kristi kärlek på flera olika kontinenter,
och sett lokala kyrkor växa fram som ett resultat av detta arbete. Många
människor i Sverige har haft ett stort engagemang för mission och har
just utifrån missionsbefallningen brunnit för uppgiften att göra Jesus
Kristus känd för alla människor – ett engagemang som kostat tid, pengar
och personliga uppoffringar. Vi har en missionshistoria att vara stolta
över. Varje församling i Svenska kyrkan är enligt Kyrkoordningen
av 2000 skyldig att bedriva mission, en uppgift som tillsammans med
de övriga huvuduppgifterna syftar till att ”människor skall komma till
tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas,
Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas”. Om denna grundläggande
uppgift gäller för varje församling, borde den självklart gälla på stifts-
och nationell nivå, liksom i det internationella arbete kyrkan utför
i exempelvis det som hittills hetat Svenska Kyrkans Mission. Svenska Kyrkans Mission (SKM) har nu lagts ner och
restlöst uppgått i en ny organisation för Svenska kyrkans internationella
arbete, där inte bara namnet ”mission” utan också saken och uppgiften
mission har försvunnit. En namn- och organisationsförändring säger mycket
också om en inriktningsändring. I de brev och trycksaker som sänts
ut till församlingar och missionsintresserade om det s.k. samgåendet
mellan Lutherhjälpen med sitt internationella hjälparbete och Svenska
Kyrkans Mission saknas varje som helst omnämnande av Gud, Jesus, evangelium,
tro, omvändelse, mission, frälsning. I stället talas det om att fokus
för den nya organisationens arbete ligger på bistånd, mänskliga
rättigheter och att bygga en rättvisare värld. Arbetet på att förbättra människors situation, ta
bort all hunger, lindra sjukdom och motarbeta orättvisor är en viktig
kristen uppgift, men är bara en del av kristen mission. Kärnan i den
ligger snarare i att möta människor av annan tro och livstolkning och
i dialogen med dem bära fram vittnesbördet om det hopp som alla människor
har fått i Jesus Kristus, han som är vägen, sanningen och livet.
När detta inte nämns med ett ord i de dokument som beskriver den nya
organisationen för internationellt arbete, verkar det som om Svenska
kyrkan inte längre vill fylla sitt uppdrag att proklamera Jesus Kristus
som världens frälsare – i varje fall inte i andra länder. Blygs man
för evangelium? Vi fruktar att nerläggningen av SKM och den otvetydiga
inriktningen på enbart biståndsarbete i det Svenska kyrkan gör i andra
länder kommer att leda till att missionsuppdraget fördunklas, och uppmanar
därför kyrkan att centralt bearbeta frågan om inriktningen av Svenska
kyrkans internationella arbete, så att saken mission inte går förlorad,
vare sig i namnet på den nya organisationen eller i inriktningen och
beskrivningen av dess uppdrag. |