Recension
av Simon Sebag Montefiore:
Stalin – den röde tsaren och hans hov svensk övers. Olov
Hyllienmark, 3:e uppl. 2005, 768 sid. Trodde
Stalin på Gud?
Att de som styrde
och ställde i Sovjetunionen var några av historiens värsta förbrytare
har de flesta av oss vetat i decennier. Undantag har funnits, t ex de
blint troende kommunister som vägrade acceptera rapporterna om den extrema
grymhet som frodades spåren av deras ideologi. En kuriös grupp var också
de intellektuella som tilltalades av symmetrin i den tredje ståndpunktens
kålsuparteori att väst och öst var lika onda. Dessvärre hade denna grupp
ett stort inflytande i europeiska medier. Att president Reagan
träffade huvudet på spiken när han talade om Sovjet som ”ett ondskans
imperium” står klart sedan arkiven öppnades efter sovjetstatens upplösning.
Nu vet vi hur det gick till i sovjetmaktens innersta cirklar, där Stalin
var den sol som allt kretsade kring i bolsjevismens universum. Utifrån
omfattande arkivstudier, intervjuer med efterlevande och genomgång av
en omfattande litteratur ger oss den brittiske journalisten Simon Sebag
Montefiore (f.1965) ovärderliga inblickar i ”Stalin – den röde tsaren
och hans hov” ( svensk övers. Olov Hyllienmark, 3:e uppl. 2005, 768
sid.). Hans efterforskningar
och presentationen av dem är en verklig bragd. Författarens tillgång
till dokument, allt ifrån Stalins anteckningsböcker till ledarnas kärleksbrev,
ger liv åt denna tröstlösa skildring av industriellt mördande. Man tycker
sig själv sitta med vid det långa matbordet eller i biografen vid Stalins
nattliga gästabud och undra om det är min tur att bli arresterad nästa
gång. Ytligt sett kunde
det hela påminna om en maffiaboss som styr sitt imperium. Men det handlade
inte om så triviala ting som snabba pengar. I stället fanns här en drivkraft
av nästan metafysiska dimensioner. Ledarna var som besatta av sin djävulska
ideologi. ”En revolution utan
exekutionspatruller är meningslös”, lär Lenin ha sagt. Poeten Mandelstams
hustru skrev: ”Det var ju trots allt dessa 1920-talets människor som
slog de gamla värdena i spillror och uppfann formlerna … för att rättfärdiga
det aldrig tidigare utförda experimentet: Man kan inte laga omelett
utan att knäcka ägg. Varje nytt mord ursäktades med hänvisning till
byggandet av en fantastisk ’ny’ värld.” Bolsjevismen var
en sorts religion. Till Berija, hemliga polisens fruktade chef, sade
Stalin att bolsjevikerna var ”en sorts militär-religiös orden”. Bolsjevikerna
skulle dö och döda för sin tro på det ofrånkomliga framåtskridandet
för mänsklighetens bästa. De skulle offra sina egna familjer ”med en
lidelse som bara har sin like i medeltiden och Mellanösterns religiösa
blodbad och martyrskap” (Montefiore). Även de allra högsta ledarna,
som t ex Molotov, fick stillatigande acceptera att den nyckfulle Stalin
plötsligt skickade iväg deras fruar till fängelser och slavarbetsläger.
Partiet hade alltid rätt. De bolsjevikiska
riddarna var tvungna att tro med en messiansk övertygelse. De flesta
hade en religiös bakgrund. Stalin var, som bekant, prästseminarist.
Det var även Mikojan, den smidige överlevaren. Marskalk Vorosjilov hade
varit korgosse. President Kalinin gick i kyrkan långt upp i tonåren.
Modern till den vidrige Berija var så kyrklig att hon till och med dog
i kyrkan. Kaganovitj, vars namn också kan transkriberas Cohen-ovitj,
kunde som cohen, präst, göra anspråk på härstamning från
Levi stam och Sadoks ätt. Han var uppfostrad med att följa de judiska
buden. Men de bolsjevikiska
stormännen hade bytt religion. De hatade det judisk-kristna. ”Deras
föräldrars ortodoxi hade ersatts av något ännu rigidare, nämligen systematisk
omoral, byggd på marxism-leninismens lärosatser som man ivrigt studerade.
Oavsett vad som hände höll man fast vid sin tro på partiets ofelbarhet.”
I ett brev till sin högt älskade Polina skriver Molotov: ”Det är av
oerhörd vikt att läsa de marxistiska klassikerna… Du måste läsa fler
av Lenins arbeten när de nu snart ges ut och en lång rad av Stalin också…
Jag längtar så mycket efter att träffa dig.” Styrkta av dessa
lärosatser kunde stormännen ge sig ut på massmordsturnéer. Under 1920-talet
dog miljoner av svält sedan bolsjevikerna beslagtagit all spannmål de
kunde komma över, detta i ett land som så sent som 1913 var världens
största spannmålsexportör. Under utrensningarna i slutet av 30-talet
hade man inte ens några namnlistor över dem som skulle avrättas utan
delade helt enkelt ut avrättningskvoter. Så och så många tusen från
det och det området. För att visa sitt revolutionära nit överträffade
bolsjevikerna ofta dessa kvoter. Hade man aldrig några
samvetskval? – Jo, säkerligen, men det hade varit bokstavligen livsfarligt
att visa det. Det gällde att övervinna sådan rester av borgerligt tänkande.
Efter Leningrads belägring gav Stalin följande order till trupperna:
”Kasta alla känslor överbord och förinta alla befolkade områden som
kommer i er väg.” När Jagoda, som varit
chef för hemliga polisen, skulle avrättas, sade han till förhörsledaren:
”Jag påstår att det trots allt måste finnas en Gud. Av Stalin förtjänade
jag inget annat än tacksamhet för trogen tjänst, av Gud förtjänar jag
det strängaste straff för att tusentals gånger ha brutit mot hans bud.
Se var jag befinner mig nu, och avgör sedan själv – finns Gud eller
inte?” Berijas handgångne
man Kobylov, som torterade och dödade med bara händerna, kunde tydligen
också känna något av samvetets röst. När han besökte sin mor brukade
han gråtande säga: ”Mamma, mamma, vad är det vi gör? En dag kommer jag
att få sona för det här.” Stalin hade inte
glömt bort sin ungdoms fostran. Mellan utbrotten av maktgalenskap och
förföljelsemani kunde andra tankar dyka upp. Generalstabschefen Vasilevskij
var den ende gentlemannen bland en hop mördare. Stalin var både road
och imponerad av hans anständighet. Vaslilevskij far hade varit präst
och uppfostrat sin son för prästämbetet. Denne hade emellertid blivit
officer i tsararmén och sedan i Röda armén. Stalin resonerade gärna
med honom: ”Både Mikojan och jag ville båda bli präster och det förvägrades
oss. Jag har fram till nu inte kunnat förstå varför?” De resonerade
vidare om nyttan med prästutbildning. ”Det som präster är bäst på att
lära ut är hur man förstår sig på människor”, sade Stalin som en gång
påstått att hans far varit präst. Under hela kriget skickade Stalin
sedan ekonomiskt understöd till Vasilevskijs far byprästen. Churchill besökte
Stalin i Moskva i augusti 1942 och informerade om den förestående landstigningen
i Nordafrika. Stalin överraskade då med att säga: ”Må Gud hjälpa detta
företag till framgång!” Vid den efterföljande banketten talade de bägge
allierade statsmännen om sina tidigare relationer. Stalin sade: ”Allt
det där tillhör det förgångna och det förgångna tillhör Gud. Historien
kommer att döma oss. ” Följande år möttes
de i Teheran. Churchill försökte ta upp tråden från förra mötet och
sade att Gud står på de allierads sida. Men Stalin bara fnös: ”Och djävulen
står på min. Djävulen är kommunist och Gud är konservativ!” Kanske gjorde Stalin
här en riktig analys av den bolsjevikiska religionen. Dessa hårt arbetande
massmordsadministratörer måste ha varit besatta av djävulska krafter.
Annars hade de inte orkat hålla på som de gjorde. Men de visste att
Gud finns. Just därför hatade de honom.
En och annan sökte
dock försoning. Malenkov, Berijas parhäst, var premiärminister en kort
tid efter Stalins död men utmanövrerades. I det något mildare klimat
som nu inträffat slapp han att bli avrättad. I stället fick han en befattning
som kraftverksdirektör i Kazachstan. Efter sin pensionering flyttade
han tillbaka till Moskva och började där gå i kyrkan. Troligen ångrade
han sitt tidigare blodsbesudlade liv. Han avled 1988, under Gorbatjovs
perestrojka, och fick en kristen begravning. Hans gravkulle pryds av
ett kors. Anders Brogren |