Kyrk-Stasi:
Antje
övervakar oppositionen!
Antje
har börjat valrörelsen. Hon tar strid för vänsterns problemformuleringsprivilegium.
Här är skandalbrevet till moderaterna!
Annika Borgs kommentar:
ÄRKEBISKOPEN
HAR SÄNT BREV TILL M:S PARTILEDNING I YTTERLIGARE FÖRSÖK ATT
TYSTA MIG OCH ANDRA KRITIKER SAMT LÄGGA SIG I PARTIPOLITIKEN
Var ska jag börja?
I min senaste krönika i Axess skrev jag om hur jag – och andra
– blir uppkallade, mejlade, uppringda och hur våra uppdragsgivare
blir approcherade när vi uttryckt åsikter som ärkebiskopens
kansli inte finner önskvärda.
Jag kan vittna
om de utskrivna pappershögarna med åsikter jag uttryckt, artiklar
jag skrivit, dokument som funnits i den ”dossier” jag konfronteras
med när jag kallats upp till samtal med ärkebiskopen.
Det här är ett mönster och en repressiv kultur som införts
under Antje Jackelén. Jag önskar att det vore annorlunda. Jag
hade verkligen hoppats att vår första kvinnliga ärkebiskop
skulle stå för och odla en helt annan kultur, inte införa
en repressiv.
Jag har betalat – och betalar – ett högt pris för att
som präst delta i det offentliga samtalet.
Priset? Att bli
misskrediterad inför arbetsgivare och uppdragsgivare. Föreställ
er konsekvenserna av det. Jackelén har ett kyrkligt, nationellt kansli
med tjänstemän som ägnar betald arbetstid åt att bevaka
kommentarsfält och bedriva opinionsbildning mot enskilda, som mot mig.
Föreställ er den obalansen i maktpositioner. Föreställ
er att era kommentarsfält i sociala medier kartläggs och personerna
som skriver där – i den fria åsiktsbildnings namn –
konfronteras.
Jag vill berätta om en sådan händelse, om ett brev som Antje
Jackelén skrev till en högt uppsatt politiker i Moderaterna.
Brevet och svaret är offentliga handlingar (som därmed går
att begära ut):
Den 13 december
2021, på Luciadagen, skrev Jackelén ett långt brev till
finansregionrådet Irene Svenonius (M). Brevet föranleddes av att
Svenonius skrivit en kommentar på min Facebook under ett inlägg
(8/12) om turerna kring den politiska tillsättningen av ny direktor för
Svenska teologiska institutet (STI) i Jerusalem.
Brevet sände
Jackelén kopia på till Moderaternas partiledare och partisekreterare
(antagligen omedveten om och könsblind för att Irene Svenonius själv
tillhör M:s partistyrelse). Brevet sändes således även
till den person som kan bli Sveriges näste statsminister.
För att ni ska förstå dimensionerna av Jackeléns agerande,
behöver ni veta att jag tidigare haft anställning och flera olika
roller hos Moderaterna. Jackelén, som makthavare, vänder sig högst
upp i partiet för att så tvivel om min person, fara med osanning
om STI-tillsättningen, tillrättavisa finansregionrådet och
anklaga Moderaterna för att polarisera samhället.
Jag ser allvarligt
på det.
I brevet, sammanfattningsvis:
Avslöjas
att mina sociala medier bevakas och kartläggs och personer som skriver
där konfronteras.
Tillrättavisar
Jackélen både Svenonius och Moderaterna som politiskt parti.
Psykologiseras
och förminskas jag enligt matrisen för härskatekniker.
Far ärkebiskopen
med osanning om att hon inte skulle haft makt i tillsättningen av direktorstjänsten
vid STI.
Fördunklar
ärkebiskopen sin inställning till Israel.
Anklagas Moderaterna
för att polarisera det svenska samhället.
Vad gäller
tillsättningen av direktorstjänsten vid STI, skriver Jackelén
i brevet:
*”Rekryteringen
av ny direktor till Svenska teologiska institutet ligger inte på mitt
bord,”
– Det stämmer
inte. Tillsättningen låg på kyrkostyrelsens bord, där
Jackelén är ordförande. En av Jackeléns allra närmaste
medarbetare, en person helt utan teologisk utbildning och kompetens, men med
”rätt” fientlig inställning till Israel, tillsattes
som direktor (för ett teologiskt institut).
*”Tjänster
i Svenska kyrkan tillsätts inte utifrån vad man tycker om mig som
person.”
– Det stämmer
inte. Svenska kyrkans utrikeschef Erik Lysén beskriver vid minst tre
(3) tillfällen under anställningsintervjun med mig och det uppföljande
samtalet att skälet till att jag, trots meriter, nätverk och internationella
referenser, inte är aktuell för tjänsten är att jag kritiserat
Jackelén.
Jackelén
påstår vidare att:
*”Inte någonsin har jag gett uttryck för fientlighet gentemot
staten Israel. Tvärtom, i det jag har sagt och skrivit om Israel och
Palestina har jag ideligen upprepat stödet för det judiska folket,
för staten Israel och påmint om vikten av att skilja mellan en
stat och den politik dess regering står för i en given tid.”
– Det stämmer
inte. Jag har i en mängd artiklar över tid visat den Israelfientligheten
– exempelvis att Jackelén poserar på bild med representanter
för den antisemitiska bojkottrörelesen BDS i Almedalen. Ni kan googla
mina senaste artiklar på DN-debatt för fler exempel.
Jackelén
anklagar Moderaterna för att polarisera det svenska samhället:
*”Den tilltagande kritiska hållning mot Svenska kyrkan särskilt
bland moderater oroar mig mycket. Jag har noterat att en del beror på
okunskap och missförstånd, men det förekommer även medveten
misstolkning. Det är djupt bekymmersamt och bidrar till polarisering
i en tid när vi skulle behöva markera samhörighet och samförstånd
kring centrala värden.”
– Det här
är en politisk och allvarlig anklagelse mot ett enskilt parti. Att anklaga
kritiker för ”okunskap, missförstånd och misstolkning”
är Jackeléns standardargument för att bemöta kritik.
Jackelén
upprepar i brevet mantrat om att dem av oss som kritiserar kyrkans politisering
gör det för att vi själva är politiska. I själva
verket är den kyrkokritik jag och andra bedriver sprungna ur ett teologiskt,
kristet perspektiv, som handlar om vad som är kyrkans kärna och
uppdrag. Den världsbild Jackelén ger uttryck för, som grundas
i tanken att allt och alla områden och alla människor alltid är
politiska, är i själva verket en ideologisk uppfattning från
vänster. Inte en teologisk.
Jag vill här
även delge delar av Irene Svenonius´tydliga och glasklara svar
(1/2 2022):
”Bästa
Ärkebiskop,
Tack för ditt brev. Jag måste tillstå att jag blev något
häpen över såväl form som innehåll. Du har själv
tidigare varit aktiv i sociala medier och borde därför vara väl
medveten om att gängse sätt att bemöta påståenden
eller kommentarer i ett medium är att svara i samma kanal. Nu har du
i stället valt att lyfta ut en kommentar ur en längre diskussionstråd
i ett brev som, så vitt jag kan förstå av utanpåverket,
är författat just i din egenskap av ärkebiskop. Du har dessutom
valt den märkliga formen att skriva ett personligt brev, men i min roll
som finansregionråd och därtill sända kopia till min partiordförande
och partisekreterare. Jag tror på alla människors rätt att
uttrycka sina åsikter, jag anser att högt i tak är viktigt.
Jag förutsätter att ärkebiskopen också anser det, och
inte skriver brev för att tysta en diskussion om Svenska Kyrkans inställning
i frågor som rör Israel.”
Ärkebiskopens
agerande borde vara ett ärende för Ansvarsnämnden för
biskopar. Den instansen har dock fått sin trovärdighet och integritet
rubbad, då det i det så kallade Visbyärendet visade sig att
det i praktiken är ärkebiskopen och biskopsmötet som prövar
sig själva (Kyrkans tidning 4/2 2022). To be continued.
Avslutningsvis: Stanna kvar i Svenska kyrkan. Hjälp mig och andra att
protestera och förändra.