Stasiagenter i Lund
Anders Brogren
I Första Mosebokens 18:e kapitel berättas att Abraham fick besök
av tre män, som han tog emot och undfägnade. Hösten 1967
tog även jag emot och undfägnade tre män. Till skillnad
från Abrahams besökare var de emellertid inte några änglar.
De var utsända från den östtyska säkerhetstjänsten
Stasi för att spionera på mig.
Denna händelse för länge sedan väcktes
till liv när jag läste Elisabeth Braws bok God´s Spies,
The Stasi´s Cold War Espionage Campaign inside the Church (2019).
Först erinrade jag mig att Elisabeth Braw som liten flicka, för
37 år sedan, besökte oss i Istorps prästgård. Sedan
insåg jag att hon nu utfört en journalistisk bragd genom att
lyckats vinna Stasis överste kyrkspion Joachim Wiegands förtroende
och bli hembjuden till honom. Hon har sedan fått honom att i timmar
redogöra för hans obehagliga verksamhet som spindeln i nätet
för Stasis kyrkspionage.
Wiegands verksamhet inföll emellertid efter den period
då jag själv utsattes för Stasis övervakning. Elisabeth
Braws bok recenseras därför på annan plats i detta nummer
av SPT (13/2020), medan jag i denna artikel dokumenterar min egen upplevelse
med hjälp av arkivfynd jag nyligen gjort i min garderob!
Tidigt intresse
Redan som tonåring blev jag intresserad av kommunismen, det kalla
kriget och de sovjetiska propagandaoffensiverna. Jag genomskådade
deras ofta löjeväckande överdrifter och lögnaktigheter
i Moskvaradions svenskspråkiga sändningar på mellanvåg
375 meter. När jag beställde material från Sovjetunionens
ambassad i Stockholm förärades jag idolporträtt av både
Lenin och Chrusjtjov samt ett Sputnikmärke att sätta på
kavajslaget. Efter studenten 1961 reste jag till Berlin för att på
plats uppleva den ideologiska konflikten. Detta var före murbygget.
Man kunde ännu vandra fritt fram och tillbaka över sektorsgränsen.
När jag 1963 kom till Lund blev jag medlem i Kristliga
Studentförbundet. KSF hade kontakter med studenter i DDR, såväl
öppna som hemliga. Somliga KSF-are brukade besöka Rostock, medan
andra, däribland jag själv, reste till Stralsund, där vi
i hemlighet (som vi trodde) träffade studenter från Evangelische
Studentengemeinde i Greifswald.
Under perioden november 1965 till april 1967 besökte
jag Stralsund inte mindre än fem gånger. För det mesta
samlades vi i en av studenternas föräldrahem, centralt beläget
vid vad som numera är Stralsunds Fußgängerzone, f.ö.
grannfastighet till den bostad, där Angela Merkel är skriven
som ledamot av Förbundsdagen för valkretsen Vorpommern. Hennes
namnskylt och brevlåda finns i porten.

Vi träffades ofta i detta hus
vid Ossenreyerstrasse.
Här är jag på återbesök i Stralsund 2017.
Vid det sista av dessa besök i Stralsund samlades
vi emellertid i Bonhoefferhaus, en monteringsfärdig småkyrka
som några år tidigare uppförts av den svenska Lutherhjälpen.
(Om det märkliga i att denna kyrka över huvud taget kunde komma
till stånd berättar dess tillskyndare Harald Nyström i
Växjö stift och Greifswaldkyrkan, utgiven av Växjö
stiftshistoriska sällskap 1991.) Detta möte leddes av en studentpastor
vid namn Schultz. Han lade ut texten om Kirche im Sozialismus, om hur
kyrkan skulle anpassa sig i en socialistisk stat. Själv hade jag
fått i uppdrag att informera om socialismen i Sverige.
Vi hade alla känslan av att det kommunistiska systemet
i Östeuropa skulle vara för evigt. Nog visste vi att vi befann
oss i en förtryckarstat. Man kände rent fysiskt ett tryck över
bröstet, som inte försvann förrän vid hemresan då
färjan lade ut från kajen i Sassnitz.
Ertappad bland spiontrålare
Vi var mer övervakade än vi anade. Stasi visste naturligtvis
vilka vi var eftersom det bara var tillåtet att övernatta på
det statliga Hotell Baltic, där vi i förväg beställt
rum och där rummen var utrustade med mikrofoner. Dessutom hade påpassligt
nog Stasi sitt lokala högkvarter mitt emot hotellet.

Politiska tårtor dekorerade inför
den sjunde partidagen
När en sen kväll gått över i natt
hamnade några av oss i en barack ute vid varvsområdet. Vi
drack öl hos några varvsarbetare, och det rådde en uppsluppen
stämning. De nästan tävlade om vem som kunde dra den roligaste
Ulbrichtvitsen av typen »Vet ni varför Walter Ulbricht …?».
De förklarade att de aldrig träffat någon som var kommunist
av övertygelse. Alla som var partimedlemmar var det för att
vinna egna fördelar.
Sedan berättade våra nyförvärvade
vänner att de byggde spiontrålare, dvs. sådana fiskebåtar
med omfattande elektronisk utrustning som gärna låg och fiskade
utanför Karlskronas flottbas eller i närheten av NATO-övningar.
Vi fick också höra berättelser om hur deras kompisar under
trålarnas provturer lyckats kapa livbåtar och flytt till Sverige
eller Danmark.
Dock förbyttes den glada stämningen i sin motsats när vi
sent på natten skulle bege oss tillbaka till hotellet. Utanför
baracken väntade Stasi. En rödbrusig Stasiman, iförd mörk
kostym, granskade våra pass och de 36-timmarsvisum, som vi köpt
ombord på färjan. Det rådde spänd tystnad. Skulle
vi bli deporterade till Sibirien? Det kalla kriget pågick, och det
var nog inte lämpligt att befinna sig på en plats där
man byggde spiontrålare.
Under vad som tycktes vara en evighet bläddrade Stasimannen i våra
handlingar, men lyckades tydligen inte hitta något att sätta
dit oss för. När han lämnade tillbaka passen släppte
spänningen. Våra vänner brast ut i en störtskur av
skymford och förolämpningar av typen »landsförrädare»
m.m. Den rödbrusige såg skamsen ut och gav sig av i en tvåtaktsputtrande
IFA Wartburg med en folkpolis vid ratten.
Stasi fanns överallt. En av studenterna berättade att han brukade
öva på sin flöjt i Studentengemeindes lokal i Greifswald.
En dag gick han förbi stadens Stasihögkvarter. Genom ett öppet
fönster hörde han sig själv spela följt!
Stasi fattar misstankar
Vi återvänder till träffen i Bonhoefferhaus den 1–2
april 1967. Som aningslös student hade jag ingen tanke på att
någon av de närvarande kunde vara angivare. Men numera är
jag tämligen övertygad om att åtminstone någon av
de ganska många deltagarna hade lånat ut sitt öra till
regimen. Stasis intresse för att mjölka studentpastorn Schultz
på information var naturligtvis stort.

I
Bonhoefferhaus 1967
Dessutom
var våra vänner oförsiktiga. En stor klunga följde
med till tåget och vinkade av oss på perrongen. Följden
blev att så snart tåget började rulla störtade »den
reellt existerande socialismen» i gestalt av två folkpoliser
in i vår kupé och började förhöra mig om vilka
som följt oss. Tursamt nog upplevde jag situation så obehaglig
att jag greps av tunghäfta och inte lyckades få fram ett enda
tyskt ord.
Men tro inte att Stasi släppte vårt fall så lätt.
Under sommaren tillträdde jag som ordförande i KSF och flyttade
då till tjänsterummet i föreningens lokaler på Tomegapsgatan
8. I det planerade programmet ingick att vi till den 9–12 september
skulle inbjuda tio teologistudenter från Greifswald och Rostock
att besöka oss i Lund. Min kontaktperson var den välkände
Lutherforskaren professor Hellmut Bandt i Greifswald. Han hade tidigare
deltagit i teologkonferenser i Lund och Uppsala 1960 och 1964. Vid det
senare tillfället hade ingen mindre än Josef Hromádka,
grundaren av den beryktade kristna fredskonferensen i Prag, deltagit.
Professor Bandt var själv medlem av denna konferens och därmed
en av myndigheterna i DDR välsedd samarbetsman.
Larmet
går
Men nu hade det stora larmet gått i Stasi. Vad sysslade de där
studenterna i Lund med? I augusti fick jag brev från professor Bandt
som meddelade att tyvärr kunde inga studenter delta i vår planerade
konferens. I stället skulle man skicka en delegation om tre personer,
nämligen doktor Heinrich Fink (Berlin), assistent Fred Mahlburg (Greifswald)
och assistent Christoph Stier (Rostock). Fink hade åtagit sig att
hålla ett föredrag om »Kirche in der DDR». Professor
Bandt beklagade den uppkomna situationen och förklarade att det blivit
så många förvecklingar att han inte kunde redogöra
för allt. Nu bad han mig att försöka flytta vår konferens
framåt i tiden, varför jag inbjöd dem att i stället
komma den 12–16 oktober.
Sverige hade ännu inte diplomatiskt erkänt DDR. Därför
var det krångligt att ordna visum för östtyskarna. De
konsulära förbindelserna gick via Sveriges generalkonsulat i
Västberlin, dit jag fick vända mig för att söka visum.
Det var trögt att vänta på besked från Berlin med
snigelposten. Mail fanns ju inte, inte ens fax. Den 5 oktober fick jag
telegram från Fink, som meddelade att det p.g.a. »technische
Gründen» inte var möjligt att komma till Lund i oktober.
Som nytt datum föreslog han 2–6 eller 10–13 november.

Telegram
från dr. Fink
Eftersom jag i min aningslöshet fortfarande trodde att jag skulle
hjälpa några förtryckta trosfränder att få
tillbringa några dagar i den västliga friheten, formulerade
jag en ny inbjudan i den östtyska regimens smak. Som »nyttig
idiot» skrev jag att vår konferens skulle ha temat »Kirche
in Ost und West». Vi skulle behandla fredsfrågan i anslutning
till fredssamarbetet i Prag. Doktor Fink skulle hålla ett föredrag
om »Kirche in der DDR» och vi skulle även arbeta med
frågorna om förhållandet mellan kyrka och socialism.
Men jag anade inte att jag hela tiden spelade Stasi i händerna.
Med datering den 23 oktober anlände äntligen ett meddelande
från Statens utlänningskommission att Kungl. Svenska generalkonsulatet
i Berlin per telefon resp. med skrivelser »bemyndigats att –
sedan sökanden företett giltig legitimationshandling –
utfärda inresevisering för Heinrich Fink, Christoph Stier och
Fred Mahlburg gällande vistelse i riket fem dagar».
Konspirativ operation i kontrarevolutionärt
näste
Efter allt krångel anlände Heinrich Fink, Christoph Stier och
Fred Mahlburg torsdagen den 16 november kl. 19.15 med färjan till
Trelleborg. Jag hämtade de tre männen i min Renault 4L och inkvarterade
dem i KSF:s hus på Tomegapsgatan 8. På kvällen bad Fink
att få låna telefonen. Han ringde hem till Östberlin
för att tala med sin lilla dotter, gullade länge med henne på
tyskt barnspråk medan jag stod bredvid och var orolig för KSF:s
telefonräkning. Utlandssamtal var dyra på den tiden.
På fredagskvällen den 17 november höll Fink sitt föredrag
om kyrkan i DDR på KSF inför 35 deltagare. Det var ett samarrangemang
med Teologiska föreningen. På dåtidens KSF hade programmen
oftast betydligt fler närvarande, men eftersom datum var ändrat
i förhållande till terminsprogrammet och föredraget var
på tyska kunde man inte räkna med någon större åhörarskara.
Utvikning:
Kuppen som förvandlade KSF till KRISS
KSF i Lund hade annars en blomstringstid på
60-talet med 2–3 välbesökta program i veckan, enligt årsberättelsen
ofta med 100–250 deltagare. Denna livaktiga verksamhet rasade ihop
i samband med att Kristliga studentrörelsen och den frikyrkliga Fria
Kristliga Studentrörelsen (FKS) slogs samman till KRISS (Kristna
Studentrörelsen i Sverige).
Sammanslagningen initierades vid ett samkväm med KSF:s och FKS:s
styrelser i Waldenströmska studenthemmet i Uppsala på lördagskvällen
den 16 september 1967. Jag vet eftersom jag var där.
Till min förvåning, utan förvarning, förklarade ordföranden
i FKS, socialdemokraten och missionsförbundaren Lars Ingelstam, sammanträdet
öppnat. Sammanträde, undrade jag förbryllad. Något
sammanträde var inte utlyst och någon föredragningslista
existerade inte. Mina protester hjälpte dock föga. Ingelstam,
sekunderad av riks-KSF:s ordförande Anders Jeffner, förkunnade
att de båda rörelserna nu skulle slås ihop. Någon
vidare diskussion förekom inte. Resultatet av detta samkväm
blev det vänsterpolitiserande KRISS. Följden blev bl.a. att
andligt sinnade studenter i stället började gå till SESG
(sedermera Credo).
DDR-intresserade i Lund
Åter till våra DDR-gäster i Lund.
Lördagen den 18 november 1967 var vi bjudna på lunch i Kävlinge
prästgård hos kyrkoherde Sven Lindegård, vars maka Karin
var en utmärkt värdinna. Enligt Karins gästbok deltog även
docent Lars Österlin i lunchen. Österlin var mycket social och
ställde gärna upp när det kom utländska gäster
till Lund. Förmodligen deltog också docent Harry Aronsson,
som var intresserad av alla sorters ideologier, inte minst av socialismen
i DDR. Han hade blivit en god vän. För honom hade jag skrivit
en trebetygsuppsats om »Den marxistiska etikens vetenskapliga grundläggning».
Sven Lindegårds intresse för DDR hade väckts genom hans
praktarkamrat Heribert Jansson, som var kyrkoherde i Svenska församlingen
i Berlin. När Sven senare blev biskop i Växjö fick han
genom förmedling av Harald Nyström, då kyrkoherde i Vissefjärda,
kontakter med den pommerska kyrkan och blev som Svenska kyrkans representant
inbjuden till 700-årsjubileet av Nikolaikyrkan i Stralsund. Detta
ledde till ett partnerskap mellan Växjö stift och den pommerska
kyrkan under biskop Horst Gienke, varigenom svenskarna kunde hjälpa
sina fattiga trosfränder i DDR, bl.a. med att bygga en kyrka i Demmin.
Efter »die Wende» visade det sig emellertid att Gienke varit
IM, dvs. Stasis inofficielle medarbetare.
Åter till lördagen den 18 november. På kvällen var
vi bjudna till komminister Bo Hallberg i Kyrkheddinge prästgård.
Hallberg höll då på med sin doktorsavhandling Die Jugendweihe,
Zur deutschen Jugendweihetradition. Jag hade opponerat på ett av
kapitlen vid professor Wingrens seminarium.
Vad som hände på söndagen minns jag inte. Förmodligen
deltog vi i någon gudstjänst. Jag vill minnas att jag sedan
bjöd gästerna på lunch på Dalby gästgivargård,
och på måndag morgon körde jag dem till färjan i
Trelleborg.
Aleksander Radler stod ute på gatan
I ett handskrivet fragmentariskt dokument, BStU 000078, ur den sedermera
ökände teologen Aleksander Radlers akt i Stasiarkivet i Frankfurt/Oder,
där han var registrerad som GM [hemlig medarbetare, senare användes
beteckningen IMB] »Thomas», kan man efter den bortrivna inledningen
utläsa »… STECHLINSTR. 17, sowie DR. STIER aus ROSTOCK,
DAZU SIND 10 DDR-Theologiestudenten eingerechnet …». Stechlinstrasse
17 ligger i Berlin-Karlshorst, nära den byggnad där den tyska
kapitulationen inför Röda armén undertecknades den 8
maj 1945. Där bodde Heinrich Fink. Detta sönderrivna dokument
ur Radlers akt är sålunda skrivet med anledning av min inbjudan
till den teologkonferens i Lund, som ersattes av tremannagruppens besök.
Radler hade vid denna tid för Stasi avslöjat några kamraters
planer på »republikflykt». Det var därför
risk för att han i studentkretsar skulle avslöjas som informatör,
varför det var säkrast att omplacera honom till »det kapitalistiska
utlandet». Hans gamle vän från universitetet i Berlin
Heinrich Fink hade alltså nyligen rekognoscerat hos KSF i Lund och
kunde nu visa Radler var de kontrarevolutionära kadrerna höll
till. Av dokumentet BStU 000053, som handlar om »dekonspirationen»
av GM »Thomas», framgår att Radler tillsammans med »Dr.
Fink sowie einigen Assistenten der Theologie» befann sig i Sverige
under perioden 17–21 december 1967, således en månad
efter vår »konferens».
Fyrtiosex år senare, vid symposiet »Svenska kyrkans möte
med DDR» i Växjö i november 2013, gjorde journalisten
Christoph Andersson en presentation av Aleksander Radlers verksamhet.
Han kunde då visa upp ett foto av KSF:s fasad på Tomegapsgatan
8 i Lund som Radler tagit med sin spionkamera. För DDR var där
ett tillhåll för kontrarevolutionära kadrer som konspirerade
mot arbetare- och bondestaten. Så var det då, men senare kunde
Stasi pusta ut när »68-orna» tagit över och omvandlat
KSF till det mera socialistvänliga KRISS. (Se även Gunnar Hyltén-Cavallius,
Rännil blev till flod, Nätverket kring 68-kyrkan och tidskriften
Inter Nos i Lund, 2019.)
Vilka var de tre männen?
Hela tiden tyckte jag att det var något underligt, något opersonligt
med våra gäster. Man fick liksom inte någon riktig kontakt
med dem. Men sedan muren fallit och arkiven öppnats fick det sin
förklaring.
Heinrich Fink hade studerat teologi vid Humboldtuniversitetet
i Berlin. 1958 var han med om att grunda Weißenseer Arbeitskreis,
en grupp med evangeliska teologer som ville samarbeta med SED-regimen
[Sozialistische Einheitspartei Deutschlands]. Fink var också medlem
av fredskonferensen i Prag. Min gode vän Hans-Christoph Detert, som
var kurskamrat med honom vid Humboldtuniversitet i Berlin, har berättat
att Fink bland kamraterna kallades för »Schmutzfink»,
ett skällsord som anger att någon är moraliskt tvivelaktig.
När Fink besökte Lund 1967 var han studentpastor och hade nyligen
blivit teologie doktor med en avhandling om Schleiermacher. 1979 blev
han professor i praktisk teologi. Efter murens fall trodde man först
att han varit en frihetshjälte. Han befordrades 1990 till den statusfyllda
befattningen som rektor för Humboldtuniversitet. Efter hand avslöjades
dock hans verksamhet inom Stasi, och han blev avsatt 1992. Han engagerade
sig då i SED:s efterföljare PDS och var 1998–2001 ledamot
av den tyska förbundsdagen.

Heinrich Fink.
Foto från Wikipedia.
Eftersom Fink var en av Stasis toppspioner blev hans personakt sönderriven
i 1989 års kaos hos Stasi. 2005 lyckades man dock pussla ihop bitarna
och kunde då konstatera att Fink den 11 juni 1968 undertecknat sin
förbindelse med Stasi och blivit antagen som »IM Heiner»,
dvs. inofficiell medarbetare med kodnamnet Heiner. Sitt sista sammanträffande
med ledningsofficeren i Stasi hade han så sent som den 7 oktober
1989, några veckor före murens fall. Stasi berömde honom
för att han var uppmärksam vad gällde enskilda personer
och för att han som studentpastor hade ställt bikthemligheter
och förtroliga själavårdssamtal till Stasis förfogande.
Christoph Stier läste teologi vid
Rostocks universitet, där han vid tiden för besöket i Lund
var assistent. Efter församlingstjänst i en förort till
Rostock valdes han 1984 till biskop för den evangelisk-lutherska
kyrkan i Mecklenburg. 1986–1988 var han Leitender Bischof der Vereinigten
Evangelisch-Lutherischen Kirche in der DDR, dvs. ordförande i det
östtyska biskopskollegiet. Han gick i pension 1996 men fortsatte
att vara ledamot i den rådgivande kommittén för bevarande
av Stasiakterna. I en intervju i Der Spiegel den 8 oktober 1992 har han
förklarat att han i mitten av 1980-talet, alltså långt
efter besöket i Lund, började tvivla på konceptet Kirche
im Sozialismus.
Fred Mahlburg blev präst i Rostock
1976 och ledare för Evangelische Akademie Mecklenburg-Vorpommern.
I en artikel i tidskriften Neue Wege, häfte 5, 1993 redogör
han för 5–6 samtal på 1960-talet med Stasi som han blev
kallad till. Efter 1968 blev han av Stasi misstänkt för «illegaler
Gruppenbildung» men lät bli att hörsamma en kallelse till
samtal hos Stasi-Bezirkszentrale Rostock. I slutet av 1980-talet var han
aktiv i oppositionsrörelsen. Han har varit aktiv i lokala debatter
och i olika publikationer. Han pensionerades 2004 och bor fortfarande
i Rostock.
Några dagar efter murens fall, den 12 november 1989, startade emellertid
Fred Mahlburg tillsammans med några reformorienterade SED-medlemmar
ett medborgarinitiativ för en ny socialism med följande appell:
»Öppnandet av gränserna har medfört oförutsedda
problem för vårt land. [...] Den socialistiska visionen har
skakats av den reella utvecklingen i vårt land. Ändå
har vi hoppats på ett socialistiskt perspektiv eftersom det är
den politiska konsekvensen av evangeliet, marxismen och andra grundläggande
humanistiska övertygelser. [...] Vårt lands oberoende politiska
perspektiv beror av dess demokratiska socialistiska identitet. Vi måste
lyckas med att på ett demokratiskt sätt utforma ett socialistiskt
alternativ. Vi ser denna uppgift som prioriterad. [...] Vi ber alla som
är medlemmar eller som deltar i partier, organisationer och initiativ:
Satsa hela din kraft på det övergripande målet om en
demokratisk ny socialism! Arbeta tillsammans med oss i medborgarinitiativet
för en ny socialism!» [min övers.].
Vid Internationale Kirchliche Zeitgeschichtes konferens i Lund i september
2019 frågade jag Gerhard Besier, författare till standardverket
Der SED-Staat und die Kirche, om vad man vet om Stiers och Mahlburgs
Stasianknytning. »Den är väl känd», sade han.
Vilka har vi att göra med?
Vid DDR-symposiet i Växjö 2013 avslutade Christoph Andersson
sitt föredrag med att ställa upp några punkter under rubriken
»Vad kan kyrkan lära av historien?» En av punkterna var:
»Att vara kritisk mot vem eller vilka man har att göra med».
Kanske något att tänka på också i dagens svenska
kyrka och kyrkopolitik.
Litteratur:
Birgitta Almgren: Inte bara Stasi, Relationer Sverige-DDR 1949–1990
(2009).
Birgitta Almgren: Inte bara spioner, Stasi-infiltration i Sverige under
det kalla kriget (2011).
Christoph Andersson: Operation Norrsken, Om Stasi och Sverige under det
kalla kriget (2013).
Elisabeth Braw: God´s Spies, The Stasi`s Cold War Espionage Campaign
Inside the Church (2019).
Jens Gieseke: Stasi, Östtysklands hemliga polis, 1945–1990
(2017).
Bo Hallberg: Die Jugendweihe, Zur deutschen Jugendweihetradition (1977).
Guidi Knopp: Farväl DDR, Terror, övervakning och vardagsliv
i Östtyskland 1945–1989 (2018).
Harald Nyström: Växjö stift och Greifswaldskyrkan, Personliga
tillbakablickar (1991).
Erik Sidenvall (red.): Som i en spegel, Kyrka och teologi i möte
med DDR (2015).
Johan Sundeen: 68-kyrkan. Svensk kristen vänsters möte med marxismen
1965–1989 (2017).
Anders Törnvall: »Jag älskar dock er alla», Stasichefen
Erich Mielke och DDR:s undergång (2019).
Artikeln är tidigare publicerad i Svensk
Pastoraltidskrift 13/2020.
Åter till
hemsidan!
|