BETLEHEMS
STJÄRNA - NÄR, VAR, HUR?
av Anders
Brogren
På
Trettondedag Jul hör vi i våra kyrkor Matteusevangeliets berättelse
om de vise männen och stjärnan över Betlehem. Tretton dagar
tidigare har vi lyssnat till Lukasevangeliets framställning av födelsen
i Betlehem med Josef, Maria och herdarna kring krubban. Betyder detta
att de vise männen kom till krubban först tretton dagar efter
herdarna? Gick det inte till så som det brukar vara avbildat i den
kristna konsten och i kyrkornas julkrubbor?
För
att finna svar på frågan skall vi försöka få
hjälp av astronomin - och även av astrologin, som var en viktig
vetenskap för antikens lärde.
I gamla
tider hade stjärnorna större betydelse för det dagliga
livet än vad de nu har. Före kompassens tid använde man
dem för navigering på öppna havet. För att veta när
man skulle inleda vårbruket var det viktigt att kunna fastställa
tidpunkten för vårdagjämningen med stjärnornas hjälp.
Tidigt lade
man märke till att den punkt på himlen där solen visar
sig vid vårdagjämningen flyttar sig på stjärnhimlen
under årens lopp (periheliprecessionen).
Astronomen
Hipparkos gjorde observationer kring detta fenomen. Han delade in ekliptikan,
den skenbara solbanan på himlavalvet, i 12 delar om vardera 30 grader,
som namngavs efter närbelägna stjärnbilder.
Omkring
2100 f kr hade vårdagjämningspunkten flyttat sig från
Oxens (Tjurens) stjärnbild till Vädurens. Vid tiden för
Kristi födelse beredde man sig för att gå in i nästa,
i Fiskarnas tecken.
Fiskarnas
stjärnbild är den sista av djurkretsens tolv tecken. I antikens
värld väntade man därför nu allmänt att de gamla
gudarna skulle falla och en ny tidsålder skulle inträda.
Jupiter
och Saturnus
Beredskapen
bör således ha varit hög när de österländska
stjärntydarna såg en stjärna gå upp. Redan Johannes
Kepler, i en skrift utgiven 1606, satte berättelsen i Matteusevangeliet
i samband med den ovanliga konjunktion som inträffade mellan Jupiter
och Saturnus i Fiskarnas stjärnbild år 7 f Kr. Den 4 april
det året kunde man strax före soluppgången se Jupiter
och Saturnus gå upp tillsammans i öster. Detta sällsynta
fenomen upprepades flera gånger under den följande månaden
och bör ha väckt ansenlig uppmärksamhet i astrologkretsar.
Keplers
teori fick med tiden ett sensationellt stöd. Den tyske orientalisten
Paul Schnabel publicerade 1925 en text, som han tolkat på en lertavla
från Babylonien. Där framgår det att en astronomskola
i Sippar vid Eufrat iakttagit denna coniunctio magna under fem månader
år 7 f Kr.
Judiska
stjärntydare
Mycket talar
för att de vise männen var judar, bosatta i Babylonien, som
då var den västligaste utposten i det persiska parterriket,
Roms mäktigaste fiende. Sedan gammalt fanns här stort intresse
för astrologi. Redan Daniel hade på sin tid varit "överste
bland spåmännen, besvärjarna, kaldéerna och stjärntydarna"
hos kung Nebukadnessar, Dan. 5:11. De astrologiska traditionerna hade
sedan förvaltats av de 600 000 judar, som i nytestamentlig tid var
bosatta i Babylonien. De var bekanta med Bileams profetia i 4 Mos. 24:17:
"En stjärna träder fram i Jakob, och en spira höjer
sig ur Israel."
Jupiter,
den största av planeterna, ansågs vara en kungastjärna,
som betecknade världsalltets Herre. Saturnus var, enligt gammal tradition,
skapad av Gud för att beskydda Israel. (Den romerska mytologin identifierade
guden Saturnus med judarnas JHWH. Därför kallades lördagen,
den judiska sabbatsdagen, för Saturnus dag, dies Saturni,
jfr engelskans Saturday.) Fiskarna,
det sista av djurkretsens tecken, representerade den yttersta tiden.
En judisk
tradition påstod att en konjunktion mellan Jupiter och Saturnus
i Fiskarnas tecken på sin tid skulle ha förebådat Mose
födelse. Liksom Mose en gång befriat Israels folk ur slaveri
skulle också Messias göra det vid sin ankomst.
Josefus,
den kände judiske historieskrivaren, berättar att året
efter planetkonjunktionen år 7 f Kr uppkom en ovanligt stark messiansk
rörelse i Judéen, som blev skoningslöst nedslagen av
Herodes.
Även
under medeltiden talar flera judiska rabbiner om att Messias skall födas
när Jupiter och Saturnus möts i Fiskarnas stjärnbild.
Diplomatisk
delegation med guld, rökelse och myrra
Judarna
hade en mycket stark ställning i det religiöst toleranta parterriket
och nådde ofta hög samhällsställning. Babylonien
blev ett centrum för judisk lärdom, där senare det stora
kommentarverket Talmud skulle växa fram. Man hade goda kontakter
med Judéen och erlade varje år sin skatt till templet i Jerusalem.
Sådana
judar kunde vara användbara för diplomatiska uppdrag i parterrikets
tjänst. År 40 f Kr hade parterna erövrat Jerusalem och
avsatt Herodes, men denne lyckades, med romerskt bistånd, snart
driva tillbaka dem igen. Herodes var alltså sedan gammalt en svuren
fiende till parterna.
Nu var han
emellertid gammal och trött. Det hade gått mer än tre
decennier sedan dessa krigshandlingar. Kanske bedömde man från
partisk sida att ögonblicket var inne att förbättra relationerna
när, enligt stjänorna, en ny judakonung snart skulle avlösa
Herodes. Vore det då inte lämpligt att låta judiska stjärntydare
få tjänstgöra som diplomatiska sändebud med konungsliga
gåvor av guld, rökelse och myrra från den babyloniske
gränssatrap, som kände det politiska hotet från väster?
En supernova
I Jerusalem
visade det sig emellertid att Herodes fortfarande var i livet. Enligt
profetian i Mika 5:2 fortsatte då de vise männen till Betlehem.
Men nu börjar
det bli svårt att hålla fast vid Keplers teori. Hur kunde
Jupiter och Saturnus i Fiskarnas stjärnbild stanna och lysa över
huset (ej stallet), där Josef och Maria nu bodde.
I den grekiska
grundtexten får man intrycket att stjärnan ställdes över
platsen först sedan de vise männen kommit fram till Betlehem.
Kan det ha varit en supernova, en ny stjärna som bildas under en
serie av väldiga explosioner och då kan sända ut en miljon
gånger mer ljus än vad den sedan gör som färdigbildad.
En sådan supernova kan lysa starkare än månen och t o
m kasta skugga i dagsljus.
Några
engelska forskare har gått igenom alla astronomiska uppteckningar
som bevarats från perioden 10 f Kr till 13 e Kr. Därvid har
de funnit att kinesiska astronomer observerat ett stillastående
sken på himlen - en supernova - mellan 10 mars och 7 april år
5 f Kr. Samma observation tycks ha blivit gjord av koreanska astronomer.
Född
före Kristi födelse
Nu avtecknar
sig följande mönster: Några judiska astronomer observerar
Jupiter-Saturnuskonjunktionen i Babylonien år 7 f Kr. De drar slutsatser
utifrån sitt folks traditioner. En tid senare, kanske på officiellt
uppdrag, anträder de resan till kungen i Jerusalem. Herodes utfrågar
dem noga om vid vilken tidpunkt stjärnan visat sig, d v s den tidigast
möjliga födelsedagen för Messias. På grundval av
dessa uppgifter låter han döda alla gossebarn i Betlehem upp
till två års ålder. Dessförinnan har de vise männen
den 10 mars år 5 f Kr anlänt till Betlehem, varifrån
de tar vägen österut, ner mot Döda havet, tillbaka till
Babylonien.
Enligt säker
uppgift dog Herodes år 4 f Kr. De vise männens besök måste
därför ha ägt rum något dessförinnan. En gammal
tradition hävdar att Jesus föddes i det 27:e året av kejsar
Augustus regering, vilken inleddes med att denne blev vald till förste
konsul år 33 f Kr. Denna tradition tycks ha förvillat munken
Dionysius Exiguus, som i början av 500-talet konstruerade vår
tideräkning. Tydligen började han i stället räkna
de 27 åren från den tidpunkt då Augustus mottog kejsarvärdigheten
av senaten, nämligen i januari år 27 f Kr.
Den sannolika
tidpunkten för Jesu födelse är således 6 à
7 år före vår tideräknings början, medan de
vise männen anlände till Betlehem 1 à 2 år därefter.
Ommöblering
i julkrubborna?
Om vi ville
vara petiga skulle vi alltså möblera om i julkrubborna och
stoppa undan alla vackra bilder från stallet i Betlehem. Men sådana
tycker jag inte att vi skall vara. I stället skall vi låta
glädjen och fantasin få flöda inför undret i krubban.
Vill vi
däremot sätta upp de dagar i kyrkoåret, som hör samman
med julen, i kronologisk följd, blir ordningen så här:
Oxen och
åsnan
En sista
fråga: Varifrån kommer julkrubbans oxe och åsna?
- De är
hämtade från Gamla Testamentet, från profeten Jesaja,
som sedan gammalt har ansetts som julens särskilde profet. I Jes.
1:3 läser vi: "En oxe känner sin ägare och en åsna
sin herres krubba."
Tillbaka
till hemsidan.
|