FJÄRDE SATSEN
Largo maestoso
Ma chi pensasse il poderoso tema,
E l’omero mortal che sene carca,
Nol biasmerebbe, se sott’esso trema.
Paradiso XXIII: 64—66
Den rätt betänker ämnets stora vikt,
den om min skuldras svaghet insiktsfulle
ej klandra torde, om hon här ger svikt.
övers.: Aline Pipping
Istorps kyrka -målet för cykelfärden.
DEN LJUSNANDE FRAMTID
Fjärde satsen börjar försiktigt i rytmsektionen, med vispar
mot trumma och cymbal, som sedan lever sin egen tillvaro och håller
rytmen, oberoende av vad som sker för övrigt. Därefter
intonerar kontrabasarna det tema som allt bygger på ända till
slutet: B CB BG B. Hela orkestern smattrar av otyglade krafter. I en paus
glimtar det till av några avlägsna stråkar och en harpa.
Så arbetar sig musiken mödosamt fram mot målet, mot förklaringen.
Allt detta har jag burit inom mig sedan den där vårkvällen
för 20 år sedan. Men nu måste det ut och bli formulerat.
Om några veckor skall boken vara färdigskriven. Slutet är
nära, men verkar just nu ändå så avlägset.
Jag måste bort från skrivbordet och ut i naturen.
Kroppsrörelse och syre i hjärnan är vad som behövs.
Det får bli en cykeltur runt Fävren, en av dessa tusentals
sjöar, som isen ruggat upp på den skandinaviska halvön.
Redan medan jag trampar iväg på raksträckan bort mot
Lundagården känner jag slagverkets jämna rytm i pedalerna.
Jag har nu 25 kilometer framför mig att avverka.
Efter vägkorsningen, i backen upp till höger, kommer kontrabasarna
med huvudtemat. Jag får ta i litet mera medan bleckblåsare
och hela orkestern sätter in. Uppe på krönet märker
jag att det blåser motvind från sydväst. Stråkar
och harpa hörs långt borta ifrån.
Nu går det utför och cykeln tar ny fart i gruset. Här
bor Lindkvist, smeden, som gjort alla de ljusstakar som lyser upp kyrkan
under julen. Så förbi Dagsverkarns och Dyrhem. Nere till vänster,
mellan Rusagårdarna, bor Krokatöserna i sin lilla röda
stuga. Den är verkligen mycket liten, jag kan inte stå rak
därinne, men himlen välver sig över deras takås.
I huset uppe till höger bodde Bror i Rus, han som alltid satt och
läste i sina andaktsböcker, t o m på bussen till Varberg,
och aldrig talade om annat än Guds ord. På nästa ställe
hade hans bror Carl tillverkning av likkistor
Nu kröker vägen och utsikten öppnar sig bort över
Lillåns öppna dalgång med den granklädda bergssidan
i fonden. Landskapets skönhet bygger på kontrasten mellan ljus
och mörker, mellan den bördiga leran, som avsattes när
havet gick hit upp, och den urlakade moränen under sluttningar med
branta klippor, allt under samma himmel.
Lova Herren, min själ,
Herre, min Gud, du är hög och stor;
i majestät och härlighet är du klädd.
Du höljer dig i ljus såsom i en mantel,
du spänner ut himmelen såsom ett tält.
Psalt. 104: 1, 2
Från öknen till stjärnorna
En kväll i somras var jag i Karlskoga för att lyssna till ett
framförande av Olivier Messiaens "Des canyons aux étoiles",
som på svenska fått titeln "Från öknen till stjärnorna
Konserten var ett utflöde av den kommunala festyran med anledning
av ortens 400-årsjubileum, en yra som förstärktes av att
Bofors just fått en jätteorder på kanoner till Indien.
Messiaen är samtidens främste tonsättare, jag tror inte
att någon tar illa upp om jag påstår det, och den stora
ensemblen under Per Ohlsson samt pianosolisten Carl-Axel Dominique kunde
göra honom rättvisa.
I sin egen kommentar till verket skriver Messiaen:
"Des canyons aux étoiles" — det vill säga att stiga från
klyftornas djup upp till stjärnorna och ännu högre, till
de uppståndna i himlen, för att lovprisa Gud i hela hans
skapelse: jordens skönhet (dess klippor, dess fågelsång),
den fysiska himlens skönhet, den andliga himlens skönhet.
Det är också ett geologiskt och astronomiskt verk; ett verk
med färger och ljud, där alla regnbågens färger
kretsar kring det blå hos Stellers blåskrika och det röda
i Bryce Canyon. Fågelsången kommer huvudsakligen från
Utah och Hawaii. Zion Park och stjärnan Aldebaran är här
himmelska symboler.
Naturen i Istorp är inte lika påträngande dramatisk som
den i Bryce Canyon men ger ändå samma grundimpulser nu när
jag försöker avsluta denna bok på cykelsadeln. Det är
fråga om att stiga från klyftornas djup upp till stjärnorna
och sedan vidare till himlen i ett geologiskt och astronomiskt verk av lovprisning,
kontemplation och fågelsång.
Men fågelsången är nästan helt borta nu i övergången
till hösten. Det enda ljud som hörs är från cykeldäcken,
som knastrar i gruset. Vägen ligger tom och inte en människa
syns till. Messiaen skriver i kommentaren till första delens inledningssats
"Öknen":
Öknen är symbolen för den själsliga tomhet som
gör det möjligt att uppfatta det inre samtalet med Anden. Ett
tema i hornet skildrar öknens stillhet.
Eolifonen påminner om den vind som då och då susar
över öknen. En fågels sång är någonting
dyrbart här, i synnerhet när den omges med tystnad...
Från Big Bang till stenyxan
Jag får ta i ordentligt för att orka uppför den mörka
backen under de skuggande träden vid Liom. Men uppe på krönet
ljusnar det igen och sedan är det bara att behagligt rulla ner mot
Fävren, som redan skymtar där framme, förbi Fagerhult,
Dalen och Backen, ner till Dalskärr.
Där står Karl-Erik vid vägen och väntar på
varubussen. Han är ungkarl och bor i soldattorpet Bratts. Tiden fördriver
han med att läsa böcker, som han varannan onsdag hämtar
i bokbussen. Helst läser han astronomi.
Vi tar oss en pratstund och utbyter tankar om den stora nyhet som radion
förmedlade i morse, att engelska astronomer har funnit en kvasar,
ett av dessa gåtfulla och energirika objekt, på inte mindre
än 20 miljarder ljusårs avstånd, det mest avlägsna
föremål man hittills kunnat observera. Och vi gör den
reflektionen att i så fall måste universum vara minst 20 miljarder
år gammalt.
Här står vi nu och utbyter tankar om universum, 20 miljarder
år efter "Varde ljus". Bakom oss har vi den stora smällens
förvandling av energi till elementarpartiklar, den väldiga kvarkförintelsen,
resterna som slogs samman till atomer, supernovaexplosioner och galaxbildning
av splittret från dessa, aminosyror som kopplats ihop till proteiner
och celler, nya livsformer som tvingats fram under katastrofala påfrestningar,
och slutligen, i världsårets sista sekunder, står vi
här med vårt gudagivna medvetande. Ur kaos har universum utvecklats
mot allt större ordning och specialisering. Men varför?
Nu kommer en annan Karl-Erik, han i Rödlunds, och börjar prata
med oss. Sedan följer jag med honom hem ett slag. Han visar mig en
ovanligt förnämlig tveeggad flintdolk av den typ som efterbildar
kontinentala metallföremål. Dessutom äger han en fin stenyxa.
Föremålen har blivit funna vid harvning nära sjön,
på gammal sjöbotten. Eftersom man inte bara kastar bort så
fina verktyg tror Karl-Erik att de en gång har blivit tappade i
sjön från en båt.
Här i bygden, liksom över hela världen, har alltså
människor under årtusenden arbetat "i sitt anletes svett" för
att överleva. Trots mödor och motgångar, digerdöd
och svält, har de inte gett upp utan lyckats föra släktet
vidare. Under ansträngningar och försakelser, som för oss
tycks ofattbara, har de blivit härdade. Efter alla katastrofer och
besvikelser har de kommit igen och idogt fortsatt framåt, ofta utan
att kunna se någon ljusning. Vad är det egentligen som har
drivit dem?
Vadan och varthän?
Efter Unnebo går vägen in i en lövskogstunnel. Man ser
inte långt här inne i mörkret, men anar ändå
sjön bakom grönskan. En skylt visar att här börjar
Hallands län. Jag har alltså lämnat Istorp och är
en främling i världen. Men det blir allt vackrare ju närmare
jag kommer änden på sjön, som nu tränger ihop sig
till en smal vik. Skönheten är påträngande. Det är
som om naturen ville ropa ut ett budskap, en synintryckens symfoni.
I kommentaren till satsen "Cedar Breaks och Fruktans gåva" skriver
Messiaen:
Cedar Breaks är ett av Utahs underverk. Det är inte så
stort och färgsprakande som Bryce Canyon, men det slår besökaren
med sin oförstörda skönhet. — Landskapet gav mig en känsla
som kom mycket nära fruktan. "Fruktans gåva" är en av
de sju gåvorna från den Helige Ande eftersom Bibeln säger
oss att "fruktan är vishetens begynnelse". På känsloskalan
ligger rädslan för straff ganska långt ner — fruktan att
dyrka det gudomliga, Guds uppenbarelse, är någonting ädlare
och leder till den åkallan som står allra högst.
Nu följer vändpunkten. Jag kommer ut på asfalt och tar den
breda vägen till vänster i riktning mot Kungsäter. Här
är trafiken livligare och bilarnas hastighet högre.
I solen mitt på vägen ligger en huggorm. Stjärten är
prydligt hoprullad, men huvudet är överkört och krossat.
Blodet lyser rött på den vita mittlinjen som ett löfte
för framtiden.
Men ännu stinger ormen i hälen (1 Mos. 3:15). När jag
strävar upp för nästa motlut kommer ännu en nyhet
för mig från radions morgoneko, ett meddelande från UNICEF
att 40000 av världens barn dör varje dag som offer för
svält eller krig. 40000 — fler än antalet invånare i Marks
kommun.
Ytterligare elände: I dag blir det 5000 nya flyktingar i världen.
Ytterligare 5000 människor finner sig ha hamnat i en så outhärdlig
situation under förtryckarregimer, krig och terror att de till sist
tar det svåra beslutet att överge sin hembygd. Vad blir det
av dem sedan? Hur har det gått för Fahima Ibrahim och hennes
barn Anton, Eva, Shamira, Mona, Josef, Jan och Gabriel som blev tagna
av polisen i Istorps prästgård den 23 januari 1981 och som
därefter förpassades ut ur riket?
Kommer vi alla till sist att bli flyktingar på en jord där
öknarna varje dag växer med en yta lika stor som Marks kommun?
Skogar huggs ner och erosionen förvärras. Städerna i
u-världen växer på ett sjukligt sätt. Luft- och
vattenföroreningar tilltar, träden dör, djuren dör,
livets marginaler minskar. Fram till sekelskiftet har förmodligen
någon miljon olika växt- och djurarter dött ut för
alltid.
Ännu fler människor blir undernärda och kommer att dö
i svält om det inte blir ett trendbrott. Också idag har 40000
barn dödats eller svultit ihjäl. Skall man beklaga dem? Eller
är döden "en vinning" (Fil. 1:21)?
Det beror på vad som kommer sedan. För Carl och Augusta Lundberg
i Gobiöknen rådde det ingen tvekan om den saken. De själva,
deras små flickor och deras missionärskamrater var döpta
i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, och som flyktingar på
väg mot Ryssland slutade de därför sin ökenfärd
med att gå in i Kanaans land.
Men hur går det för alla andra barn, för alla de odöpta
som aldrig fått höra om Jesus? Hur blir det för den 17-årige
Muhammed, vars kropp ligger söndersliten i sanddynerna utanför
Khorramshar? Hur går det för de 24 människor som varje
minut dör av svält på vår jord? Finns det en framtid
efter döden för alla dem "som arbetar och är betungade"?
Vad händer med alla dem som är döpta i Jesu namn men inte
sedan kunnat se honom i sina egna liv?
Det finns en fortsättning efter döden, men den fortsättningen
är inte likadan för alla utan individuellt avpassad för
varje individ. Lasarus kom till Abrahams sköte (det var före
Jesu uppståndelse), medan den rike mannen blev förpassad till
pinorummet (Luk.16).
George Ritchie tycks ha sett något som påminde om en väldig
pedagogisk verksamhet under sina nio minuter på andra sidan. De
som här i livet hade fäst sina hjärtan vid något
jordiskt, de som var uppfyllda av aggressioner eller som var slavar under
något begär konfronterades oupphörligen med frukterna
av sin livsföring. Men för hur länge? Är det frågan
om en begränsad lärotid eller rör det sig om eviga straff?
Finns det ingen som vill ta emot dem i "de eviga hyddorna" (Luk. 16:9)?
Ritchie fick inget svar på den frågan. Men gemensamt för
alla dessa olyckliga var att de inte kunde se Jesus och hans försoning.
Skall då deras själsliga lidanden fortsätta ända
till dess att deras ögon öppnas? Eller kommer de att för
alltid vara blinda för sin egen situation?
Skriften talar om straff i evig eld (Matt. 18:8, 25:41, Jud. v. 7, Upp.
14:11 m fl). Men vad har denna eoniska eld för plats i Guds hushållning?
Finns det en fortsättning bortom denna eon, denna tidsålder?
Kan Gud "ge dem alla till pris åt ohörsamhet för att sedan
förbarma sig över dem alla" (Rom. 11:32)?
Ett växande
Under sin långa resa fick Ritchie också se en annan kategori
människor, vilka var sysselsatta med att studera och tränga
in i tillvarons gåtor. Om dessa fick han veta att "de växte
och de har fortsatt att växa". De tycktes hålla på med
att förbereda sig för något ännu större, en
kommande härlighet.
Bibeln tycks inte säga något om purgatorium, en rening
och utveckling efter döden, varför det inte är möjligt
att fastslå någon bestämd läroståndpunkt i
den frågan. Men det är väl troligt att de allra flesta
behöver någon form av vidareutbildning på andra sidan.
Uppfattningen att en människa är fulländad genast efter
dödsögonblicket är en lära som uppstod först
i reformationstidens teologiska turbulens.
En dansk dogmatikförfattare från 1800-talet, som jag under
åren haft stor glädje av,
N G Blaedel, skriver om de uppenbarelser av Guds härlighet som skall
träda till mötes under "mellantillståndet". Men, säger
han, den avlidne kommer också till en klarare kännedom om sig
själv. "Ingen människosjäl lämnar världen i ett
fullkomligt eller färdigt tillstånd. Synden bortlägges
icke likt ett klädesplagg med kroppsligheten. Anden har också
sina skröpligheter och sina skrankor. I all synd är tillika
en andens besmittelse. Till och med de frommaste människor behöva
en förkovran och tillväxt i helighet till den fullkomliga saligheten.
Mellantillståndet måste därför jämväl
uppfattas som en reningstid, där människosjälen ingår
‘i den stora själsskolan’, såsom Origenes uttryckte sig, för
att där ’mogna till fullkomlighet’. Efter döden skall således
följa ett människosjälens fördjupande i och åskådande
av sig själv, vari hon skall komma till allt större klarhet
över sig själv, och varigenom det, som här i världen
aldrig kom till full utveckling, kan utveckla sig under Guds kärleks
ljus."
Jag ställer cykeln vid vägkanten och går ner genom en
beteshage, fylld med stora björnbärssnår. Kullarna runt
omkring är klädda med hassel och ek. Inte en gran i sikte. Jag
smakar på några av de solvarma bären, fortsätter
genom ett bestånd av alar, avbetade upp till mulhöjd, och står
sedan plötsligt vid den legendomspunna och något svårtillgängliga
Valasjön.
Det är som att komma till en annan värld. I vattnet vid strandkanten
ligger en andfamilj. Längre bort syns Klevaberget där berguven
häckar intill den grotta där en av "Stacke junkrar", Olof Silverlood,
höll sig dold sedan han 1678 dödat en regementskamrat i en duell.
Efter stunden vid Valasjön tar jag mig tillbaka upp mot landsvägen.
En stor hjord med ungdjur har under tiden tagit hagen i besittning. Det
är de som håller marken öppen. Finns det något vackrare
än det betade kulturlandskapet, där människan med sina
husdjur lever i balans med naturen och därigenom förskönar
den? Åtminstone är det så här strax bakom det mellaneuropeiska
lövskogsbältets frontlinje mot den framryckande granskogen.
En vacker utsikt
Nu följer vägens vackraste avsnitt. Vid Stackenäs ser
man ut över hela Fävren, som med sina leende stränder har
tycke av Gennesarets sjö.
Kanske är världens framtid ändå inte så mörk.
Visserligen hör vi mycket talas om miljöförstöring,
kärnvapenhot, resursknapphet och svält, men ansedda amerikanska
forskare och skribenter med inriktning på framtiden menar att det
kommer att bli bättre tider när vi väl tagit oss igenom
den pågående omställningen till det postindustriella
samhället.
Övergången är smärtsam, medger Daniel Bell, som
i många år hävdat dessa idéer, men inte desto
mindre oundviklig. Resurs- och miljökriser samt u-ländernas
problem kan möjligen fördröja men inte på sikt hota
utvecklingen.
Alvin Toffler talar om informationssamhället och "den tredje vågen"
av tekniska och sociala förändringar som sköljer genom
världen efter jordbrukssamhällets första och industrisamhällets
andra våg.
John Naisbitt ser som ofrånkomliga fakta tio "megatrender" svepa
fram genom industrivärlden, bl a övergången från
industrisamhälle till informationssamhälle, från nationell
ekonomi till världsekonomi, från centralisering till decentralisering,
från hierarki till nätverk.
Den berömde Herman Kahn, som avled 1983, menar att övergången
från jordbrukssamhället till det postindustriella samhället
tar 400 år. Den började omkring 1775 och har nått hela
jorden först i slutet av 2100-talet. Vid slutet av 1700-talet började
för första gången i historien levnadsstandarden att stiga
efter att tidigare ha varit så gott som konstant under årtusenden.
Det medförde en demokratisering av konsumtionen. Medelklassen föddes,
alla blev konsumenter och kunde vara med om att styra marknaden. Maskiner,
senare också automatisering, kom att ersätta arbetskraften.
Naturresurserna är stora och utbytbara, säger Kahn. Teknik
och förnuftiga reformer kan skydda vår miljö. Industrialismen
har redan visat att den kan klara av befolkningsexplosionen. Befolkningstillväxten
nådde sin topp 1970, och numera sjunker världens genomsnittliga
tillväxttakt. Befolkningen kommer att stabiliseras kring 10 miljarder,
medan jorden har resurser att klara 50 miljarder med en per-capitainkomst
av 50000 dollar.
Kanske har Deng Xiao-Ping rätt när han säger: "Alla skall
bli rika, men alla kan inte bli rika på samma gång."
Kulturella orsaker gör att utvecklingen går fortare i vissa
länder. Oroligheter, vanstyre och politiska ingrepp som extrema miljölagar,
en överdimensionerad offentlig sektor och ett tillväxthämmande
skattetryck kan endast fördröja ett framtida utbrett välstånd,
anser Kahn. "Övergången till det postindustriella samhället
är obeveklig när den väl börjat."
Hur pass realistiska är Kahns framtidsvisioner? — Nog kan de behövas
som motvikt till en allmänt utbredd pessimism som lätt blir
till en självuppfyllande profetia om den får makt över
sinnena. Redan idag frambringas i världen tre gånger så
mycket livsmedel som behövs för att alla jordens invånare
skall kunna uppehålla livet. "Svälten är i själva
verket främst en följd av sociala missförhållanden",
skriver FN-experten Sture Linnér. "I Punjab, för att blott
ta ett exempel bland oändligt många, är de statliga magasinen
just nu (1986) överfyllda med vete. Sädessäckar måste
staplas utomhus i väldiga pyramider och nya praktskördar är
på väg. Men bara trettio mil söderut, i Rajasthan, irrar
utmärglade människor omkring och letar efter mat och vatten
på uttorkade marker."
Klass mot klass
Resurserna finns, men det gäller också att fördela dem.
Eftersom de privilegierade inte frivilligt släpper sina förmåner
kommer med naturnödvändighet, enligt Karl Marx, en revolutionär
förändring. De som är egendomslösa måste med
våld ta makten från sina förtryckare. Detta förlopp
är oundvikligt enligt den materialistiska historieuppfattningens
lagar. När missförhållandena i samhället utvecklats
tillräckligt långt, reser sig arbetarklassen som en naturkraft.
Det borgerliga väldets "tes" avlöses av dess "antites", som
är proletariatets diktatur, ett genomgångsskede med tvångsåtgärder
då produktionsmedlen överförs i samhällets ägo,
varefter en socialistisk människa fostras fram, som är helt
osjälvisk och i första hand tänker på kollektivet.
Efter hand slår historiens pendel långsamt tillbaka så
att den stannar på jämviktens "syntes". Det socialistiska uppbyggnadsskedet
övergår i det kommunistiska samhället, där allt tvång
är obehövligt och där staten med tiden "vittrar bort",
eftersom regler och tvångsåtgärder blir överflödiga
när alla har blivit solidariska.
Lenin säger: "Kommunismen börjar, när de enkla arbetarna
utan att sky någon möda börjar visa en självuppoffrande
omsorg om att höja arbetsproduktiviteten, att skydda varje pund spannmål,
kol, järn och andra produkter, som inte tilldelas de arbetande personligen
och deras ‘närmaste’, utan de ‘fjärmare’, d v s samhället
i dess helhet, tiotals och hundratals miljoner människor."
Inte är det underligt att många fångats av den marxistiska
visionen om ett praktiskt genomförbart jordiskt paradis. Efter hand
har emellertid också missräkningarna blivit stora då
den förment vetenskapliga ideologin inte stämt med verkligheten.
Den i jämförelse med kapitalismen högre arbetsproduktiviteten
som socialismen skulle medföra har hittills uteblivit. I stället
för att utvecklas mot höga mänskliga och kommunistiska
ideal tycks stora befolkningsskikt i Sovjetunionen och Östeuropa
malas ner i en demoralisering, som anförs av den privilegierade
"nomenklaturan". Medborgarna måste hållas under bevakning
så att de inte skall fly till utlandet. "Den antifascistiska försvarsmuren",
d v s Berlinmuren, är ett monument över misslyckandet.
Förnyelse från öster
Murar och motsättningar, en splittrad värld, ett delat Europa,
så är det idag. Hur skall det gå för vår lilla
världsdel, som på kartan ser ut som en trasig hand med spretande
fingrar längst ut på den stora asiatiska landmassan?
Och ändå var det här det började med övergången
från årtusendens jordbrukssamhälle till något nytt
som vi ännu inte sett slutet på. Därefter gick stafetten
västerut, Europa blev distanserat och Amerika förde utvecklingen
vidare. Mahler var undergångsmärkt, medan Ives var den vitale.
Sedan har det rullat vidare, från New England och östkusten
till solbältet och Californien. Nu är det The Pacific Rim som
är det kraftfulla, västkusten integrerad med Japan och ett Sydostasien
på väg uppåt. Vad kommer härnäst? Kina? Skall
det fortsätta varvet runt och komma tillbaka till utgångspunkten?
Vi bor på jordklotets baksida i ett intressant museum med
vacker och omväxlande natur. Men kanske skulle förnyelsen i
denna katedralernas och villrådighetens världsdel kunna komma
från öster efter hand som murarna vittrar sönder.
I den sovjetstyrda delen av Europa, där lögn och våld
är oundgängliga redskap i maktens hand, utsätts människor
för ett oupphörligt psykiskt tryck. De vet att nihilismen endast
kan leda till sönderfall eller diktaturterror, säger 1980 års
nobelpristagare i litteratur, polacken Ceslaw Milosz. De behöver
en ny tro på humana värden och på tillvarons djupdimension.
Den inflytelserike kritikern av marxismen Leszek Kolakowski, även
han polack, ser också hur avgrunden öppnar sig i den materialistiska
filosofin. Förlusten av tron ser han som den största faran för
mänskligheten.
Under dessa östeuropeiska påfrestningar utvecklas av många
tecken att döma en mycket stark andlighet. "Ande, du som livet ger."
Spridda rapporter når oss om väckelser och om sovjetiska kristna
som frimodigt lever i sin tro och bekänner den, en del av dem som
verkliga martyrer i arbetsläger och fängelser. Enligt Pravda
är 8-10 procent av städernas befolkning och något mer
av folket på landsbygden "fanatiskt religiösa", vilket torde
betyda att de har en levande tro.
Michael Bordeaux, expert på de religiösa förhållandena
i Sovjetunionen, skriver: "Om det finns något karakteristikon för
den kristna tron i Sovjetunionen är det kärlek. Det kommunistiska
systemet talar om broderskap mellan människor. Men utan en tro på
Guds faderskap går det inte. Det visar den sovjetiska erfarenheten.
- - - Kristendomen i Sovjet däremot, var man än finner den,
visar ögonblickligen sitt särmärke för den, som får
kontakt med den. Den för in en alldeles ny dimension i livet. Vanligen
behöver den inte evangelisera. Den behöver bara vara sig själv.
- - - Att tas emot i en församling, vilken kyrka det än är,
är att uppleva livet i en mikroomgivning där kärlek omsluter
en mitt i en fientlig värld."
Vad kommer det att innebära att man 1988 firar tusenårsminnet
av det ryska rikets och den ryska kyrkans uppkomst? Det var 988 som Vladimir
mottog dopet i Djnepr och därmed inledde Rysslands formella kristnande.
Därmed blev den bysantinska kulturen dominerande och den svensk-ryska
vikingastaten upplöstes.
I Sovjetunionen är kristendomen ett tydligt alternativ till den
gudomliggjorda staten. Den lockar dem som tröttnat på propagandan
och inte finner någon andlig kost i marxismens torftiga materialism.
I väst däremot har de kristna ofta svårt att finna sin
profil i en civilisation lika materialistisk som någonsin den kommunistiska,
men där motståndaren är konturlös. Också hos
oss känner sig emellertid alltfler otillfredsställda med fysiologisk
njutning som det högsta i en värdenihilistisk tillvaro. Intresset
för andliga frågor ökar, men kyrkan betraktas mera sällan
som ett vitalt alternativ för sökare.
Ett tidens tecken är intresset i väst för den ryske filmregissören
Andrej Tarkovskij, som är en stark förespråkare för
andliga värden. Vid ett framträdande i Stockholm våren
1985 sade han till den svenska publikens förvåning att kultur
inte kan existera utan religion. "Civilisationens slut kan komma innan
den första atombomben fallit", fortsatte han, "eftersom civilisation
utan andlighet är som en samling djur. - - - Hoppet för vår
civilisation finns i Ryssland — där finns det ändå tecken
på andlighet."
Signalerna förloras i tystnaden
Messiaens andra del börjar med satsen "Anrop mellan stjärnorna"
med motto från Psaltaren 147: "Han helar dem som har förkrossade
hjärtan, och deras sår förbinder han. Han bestämmer
stjärnornas mängd, han nämner dem alla vid namn."
Sedan försvinner ropen ut i stillheten.
--- Hornet använder nu samma fingersättning som D-hornet
och går tillbaka till sitt ursprung, jakthornet. Ropen blir alltmer
hesa och hjärtslitande: inget svar! Signalerna förloras i tystnaden
— i tystnaden kan man kanske finna ett svar, tillbedjan ---
Alltfler tycks idag vilja lyssna in i tystnaden. I ett prylsamhälle,
där alla har mat i magen och livet går sin gilla gång,
börjar "den gudalika autonomin" ta ut sin rätt. Många hungrar
efter andlig föda, som kan skänka livet mening. Eftersom människan
är något mer än ett idisslande nötkreatur, har hon
behov av att se sammanhang i tillvaron. Men den som för länge
sedan stigit ut ur den kristna traditionens himlasträvande pelare har
svårt att finna vägen tillbaka. Arketypen lever visserligen fördold
i det kollektiva medvetandets djup, men hur finner man den sjunkna katedralen
under vattenytans glittrande reflexer?
Nu går vägen alldeles intill vattnet. Jag stiger av cykeln
och tittar bort mot den andra stranden. En ensam mås, en gäst
från havet, flyger därute så som blåskrikan i satsen
om "Bryce Canyon och de orangeröda klipporna":
När fågeln flyger över Bryce Canyon blandas dess blåfärg
med det röda från klipporna till något som liknar prakten
hos gotiska kyrkfönster. — Dörrar och avgrunder av mörker,
djup och avgrundsfasa, i tam-tam och trombonernas pedaltoner. — Man hör
också en vitvingad duva i horn, piano och stråkar. — Avslutning
med de orangeröda klipporna i fortissimo.
I en uppmärksammad artikelserie i Svenska Dagbladet våren 1985
med temat "Allt fler blir privatreligiösa" redogörs för en
undersökning i Norrköping, där det visar sig att 7,7 procent
av de intervjuade säger att de är kristna, medan inte mindre än
46,4 procent uppger att de är religiösa.
I en annan artikel berättar religionspsykologen Hans Åkerberg
om en enkätundersökning han gjort bland ungdomar i gymnasiets
första årskurs. Av de unga anser 29 procent att det finns en
Gud, ytterligare 54 procent vill inte förneka möjligheten och
endast 3 procent är ointresserade av frågan. Så många
som 55 procent tror att det finns ett liv efter döden, och inte mindre
än 70 procent ber — alltifrån "någon enstaka gång"
till "varje dag". Sex av tio sysselsätter sig ständigt med frågor
om livets mening. För en del är den existentiella ångesten
så stark att de går i självmordstankar.
Vidare framhåller psykoterapeuten Ingrid Göransson att människors
psykiska problem är olika, men i bakgrunden finns alltid känslan
av en växande tomhet. "Denna inre tomhet tycks vara vanligare idag
än för tio år sedan. Och orsaken, som jag ser det, är
att allt fler människor förlorat känslan av att vara delaktiga
i ett sammanhang. De ser ingen mening med sitt liv."
Psykoterapeuten Rom Embrey anser i samma artikelserie att en stor omsvängning
håller på att ske också i det religiöst hämmade
Sverige. Denna andliga förnyelse är en del av en global förändring.
Enligt hans mening är nästan alla människor religiösa,
"men kanalerna måste vara öppna om vi skall kunna uppleva denna
samhörighet på djupet. — Alla tror att livet har en mening.
Men den tron kan ha fått många törnar — i många
fall så häftiga att människor lever med svår ångest."
En ny tidsålder
En växande skara söker sig till det ökande utbudet av
olika religiösa och ockulta riktningar med eller utan kristet förtecken.
Alternativrörelser med inriktning på fred och miljö fyller
också en religiös funktion för många. En hel del
av dessa rörelser räknas in under beteckningen "New Age", den
nya tidsålder som vår planet nalkas nu när vårdagjämningspunkten
är på väg in i Aquarius, Vattumannens stjärnbild.
Enligt New Age håller mänskligheten på att genomgå
ett paradigmskifte, då mycket i vår tillvaro börjar att
uppfattas på ett annorlunda sätt. Vi kan numera betrakta jorden
som en helhet och inte på den tidigare naturvetenskapens dissekerande
vis. Jorden är ett levande väsen, som vi alla är delaktiga
i. Vårt medvetande kan utvidgas genom nya kunskaper i fysik, biologi,
mjuk teknik, återanvändning, naturodling, alternativ medicin,
kreativitetsutveckling och meditation. Tillsammans med likasinnade bildar
vi globala nätverk där vi kan börja att fungera i en ny
sorts social superorganisation på väg mot en allomfattande
planetkultur.
En av rörelsens pionjärer, Sir George Trevelyan, säger:
"Vi är på väg mot en ny mänsklig utvecklingsfas,
mot en ny renässans, lika genomgripande, ja, till och med större
än den tidigare renässansen. Vi lämnar nu vår tillvaro
som Homo Sapiens. Se på vad Homo Sapiens har åstadkommit:
Vi har utvecklat vår vänstra hjärnhalva, vi har byggt
en värld där vi utnyttjat allt för människans snöda
vinning, vi har skapat ett sofistikerat krigsmaskineri. — Vi är nu
redo att ta nästa steg i utvecklingen mot en ny människofas
— Homo Noeticus. Det är en varelse som har utvecklat sitt medvetande
och sin intelligens för det gemensammas bästa, som gagnar helheten,
som inser att jorden är en levande enhet. Vi är på tröskeln
till en ny tid" (Svenska Dagbladet 6/12 1982).
Vem skall bestämma?
Men hur skall det kunna bli enhet när splittringen och motsättningarna
bara blir större under resan från den klara källan genom
deltalandets otaliga mynningsarmar? "Vi gingo alla vilse såsom får,
var och en av oss ville vandra sin egen väg."
Nu blir utsikten milsvid. Jag ser rätt igenom Lillåns dalgång
ända upp till berget ovanför Öxnevalla som likt ett Hermon
höjer sig långt uppe i norr. I det öppna landskapet avlägsnar
sig vägen mer och mer från sjön, som snart är försvunnen
bakom ekridåer.
I huset uppe till höger ligger Anna, full av cancer. För tillfället
bor hon där hos sin dotter och väntar på att dö.
För några dagar sedan besökte jag henne på sockenbud.
Kristi lekamen och blod var närvarande i det lilla sjukrummet. Hon
mötte sin Frälsare och kan nu dö i frid. Hon slipper ifrån
lidandet. Men hur blir det för oss, som ännu går kvar
i denna osäkra värld? Det mörknar över vägen.
Här skulle allt kunna vara så bra. Vår jord kan föda
många fler. Vi har resurser och teknik. Och ändå blir
det så misslyckat. Varför?
Därför att vi människor har så svårt att leva
tillsammans. Hur skall vi kunna uppnå enhet när viljorna spretar
åt olika håll? Vem skall bestämma? Hur skall vår
värld styras när det brister i ledningsfunktionen?
Motståndaren
I "Sorgemusik för frimurare" av Lars Gustafsson sitter två
män och samtalar om Europas framtid i en våning i Wien, "Gustav
Mahlers stad och Wittgensteins". Den ene, juden Nussbaum, hävdar
att Europa i stor utsträckning har sin ideologiska bakgrund i den
judiska universalismen, "att det finns en lag som är viktigare eller
giltigare än den regerande furstens vilja eller folkopinionen, som
ju oftast är primitiv, och att den lagen gäller lika för
alla. ——— det hjälper inte att ha makten för att ha rätten.
Gud är en.
Vem är då huvudmotståndaren, undrar hans samtalspartner,
den svenske naturvetenskapsmannen Hans. Juden svarar, att det inte är
kristendomen utan "de uråldriga tempeltornen, pyramiderna, byggda
på ytor som hierarkiskt avtar uppåt, kungarna i sina fruktansvärda
vilande gestalter med händerna stödda mot knäna, rakt utsträckta
armar mot knän, eller med korsade gissel. Baalerna, de uråldriga
skrovliga tornen, den till gudomlighet förklädda makten. Den
makt som kan bygga pyramider, stapla stenblock med hjälp av ett maskineri
av nakna och utmärglade kroppar. Staten som Gud. Det är det
onda. Det är Den Andre."
Utan den judiska universalismen och tron på värdets bestånd
blir det inget kvar av Europa, fortsätter Nussbaum. "Det enda som
blir kvar är Baalerna, Lenin, Nationen eller det här nya tricket
som kallar Staten för Samhälle."
Hur ser då Nussbaum på kristendomen? "Har inte kristendomens
galna paradox om Nåden någonting att betyda längre",
undrar Hans.
Kristendomen har en enda svaghet, svarar juden. "Men en stor. Den handlar
inte om denna värld utan om en annan. Den är den yttersta krisens
religion, tillkommen under den allra mörkaste, blodigaste antika
nergångsperioden. Där den börjar gälla, där
finns det inte mycket kvar. Jag tror det kan komma en dag när den
blir giltig. Den dag när nederlaget är slutgiltigt. När
den sista stora evakueringen från människovärdet redan
har blivit ett faktum."
Den mörknande framtid är ljus
Hurudana är framtidsutsikterna for var planet? Är det verkligen
någon som på allvar tror att vi stadigt går mot bättre
tider? Är det inte väntan på katastrofen som är den
stora megatrenden? "På jorden skall ångest komma över
folken, och de skall stå rådlösa vid havets och vågornas
dån" (Luk.21:25).
Under hela jordens historia har förnyelse utlösts av katastrofer,
vare sig det varit järnkatastrofen, näringsbristen i ursoppan
som drev fram fotosyntesen, massdöden i slutet av permtiden, utdrivandet
ur paradiset, digerdöden eller den kinesiska kulturrevolutionen.
Katastroferna kommer, vare sig vi vill eller ej. Vem kan stoppa den gudomliga
evolutionen?
Hurdan blir då framtiden för den kristna kyrkan? Om kristendomen
är "den yttersta krisens religion" måste den bli ljus. "Om
Kristus skall kunna bli en verklighet i världen och i människors
liv måste det först komma till en kris", skriver Bertil Gärtner
i sitt herdabrev "Kris leder till Kristus".
Är tillvaron på väg mot sitt Golgata? "Det var som om
jag var på vandring i den mest oländiga terräng." Det
blåser hårdare här upp på höjderna. Jag trampar
och trampar, rytmsektionens vispar fortsätter att bearbeta trumma
och cymbal, obevekligt som tiden själv, och alldeles tröstlöst.
"Om det än blir ett kors som lyfter mig."
Men efter hand känns det som om något skulle hända. Fälten
vitnar till skörd och runt omkring dånar tröskorna där
de går fram som väldiga har. I vägrenen lyser blåklockorna.
Sakta ljusnar det, violiner spelar upprepade små sekunder som stänk
av frid. Det planar ut uppe på krönet.
Jag kan vila på tramporna och basunerna antyder en urladdning:
C DC, närmare, närmare...
Cykeln börjar rulla, fortare, fortare, utan att jag behöver
ta ett enda tramptag. Jag flyger förbi ortnamnsskylten KUNGSÄTER,
förbi dörrfabriken och presenningfabriken.
"Se, din konung kommer!"
"Se, jag står för dörren och klappar!"
"Säll är den vilkens överträdelse är förlåten,
vilkens synd är överskyld."
Vägen tar slut och vid vägvisaren HORRED 10 tar jag av till vänster
in på en ny väg. Och sedan har jag hela sjön i blickfältet
framför mig. Jag känner att det bär hemåt. Vägen
kröker runt Västra Bua. Så ett backkrön och en lång
utförslöpa ner till Oset, där Lillån brusar under dammluckan
på sin väg mot Viskan och sedan vidare ut i havet.
Därefter passerar jag skyltarna ÄLVSBORGS LAN och MARKS KOMMUN.
Nu är det bara att trampa på. Solen lyser och marken har torkat
upp. Vid Strömmared går korna på bete nere vid ån
och Anders är ute och kör med tröskan. Hos Messiaen sjunger
stjärnorna och fåglarna.
Skogstrastens sång symboliserar för mig den arketyp Gud
framställt för oss i sin förutbestämmelse och
som vi mer eller mindre ödelägger under loppet av vårt
jordeliv och som först kan uppnås i vårt himmelska liv
efter uppståndelsen. — Det är en kärlekshemlighet mellan
själen och Gud: det nya namnet är ristat i stenen, evighetens
hemlighet är återupptäckt.
En förnyad värld
Skriften lär att denna tidsålder skall genomgå en kris,
som leder till ett antikristiskt världsvälde under "en stor
vedermöda" (Matt. 24:21) och "den stora bedrövelsen" (Upp. 7:14),
men när det ser som mörkast ut skall ljuset stråla fram.
Antikrist, "den Laglöse", skall störtas. Honom skall "Herren
Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses
uppenbarelse" (2 Tess. 2:8). En ny tidsålder tar sin början
genom att Kristi rike fulländas på jorden, nu inte längre
som ett fördolt rike utan som ett rike i härlighet, ett svar
på den så ofta upprepade bönen "tillkomme ditt rike".
Då uppstår de som har "dött i Kristus" och förvandlas,
tillsammans med de troende som fortfarande lever kvar på jorden,
och blir bortryckta "Herren till mötes" (Matt. 24:37-41; 25:1-13,
1 Kor. 15:52, Fil. 3:11, 1 Tess. 4:16,17, Upp.20:5). Satan blir bunden
"för tusen år", varefter Kristus och de "som har del i den
första uppståndelsen" skall få "regera med honom de tusen
åren" (Matt. 5:5; 19:28, Upp.20: 1-6).
Många av Gamla Testamentets profetior, som ännu inte uppfyllts,
skall då gå i fullbordan såsom Jes. 2:2-4; 60-62, Hes.
34:22-31, Amos 9:11-15, Mika 4:1-3, Sak.
8:20-23. Svärden skall smidas till plogbillar och vargar bo tillsammans
med lamm. Klasskamp och politiskt kiv skall tillhöra det förgångna.
Alla kommer att ha vad de behöver och i samhället och i hemmen
skall råda samarbete och fred.
Satan skall inte längre kunna förvilla människorna. "Det
skall nu för dem bli oerhört mycket lättare att omvända
sig från synden till Herren, förbliva hos Honom, lyda och tjäna
Honom, ehuru omvändelsen och helgelsen ej heller då skola vara
utan kamp på grund av den inneboende synden" (L M Engström).
Skovgaard-Petersen skriver: "Det är i sig självt en skön
tanke, att vår gamla jord en gång skall få njuta en
helig aftonfrid före den stora påskdagsmorgonen, då den
verkliga världsförvandlingen inträder. Denna helgaftonsfrid
skall vara i tusen år, vilket vill säga att den icke skall
vara endast ett kort intermezzo utan en verklig tidsålder. Och i
detta tusenåriga rike skall Guds rikes krafter nå en så
rik och blomstrande utveckling som det överhuvud taget är möjligt
inom vår fallna jords gränser."
Det som nu är outvecklat, förkvävt, bara finns som en
ansats, blommar då ut i sin fullhet. Människors anlag och begåvning
blir till glädje för alla. Tekniken till välsignelse och
anpassas efter vars och ens behov. Ytterligare vetenskapliga upptäckter
förbättrar levnadsförhållandena.
Öknarnas tillväxt stoppas. I stället planteras de och
brukas. Det afrikanska jordbrukets avkastning mångdubblas. Israeliskt
kunnande blir till gagn för hela Mellanöstern.
Ekumeniken och arbetet för fred och försoning når sin
fullbordan. Judar och araber lever i sämja. Alla goda strävanden
blir samordnade när det inte längre brister i ledningsfunktionen.
Ett nytt formbildningsfält omsluter vår planet. All den längtan
efter förändring och enhet, som tar sig uttryck i olika messianska
förväntningar, kommer till ro. Karl Marx och Herman Kahns visioner
går samman i en högre ordning. New Agerörelsens Vattuman
visar sig vara han som säger: "Om någon törstar, så
komme han till mig och dricke."
Många gåtor får sin förklaring. Det historiska
perspektivet kommer att uppenbara betydelsen av att kristendomen blev
en europeisk religion och att den europeiska kulturen med sin teknik blev
världsomspännande. Individens frigörelse ur kollektivet
kommer att visa sig vara en av de stora västerländska bedrifterna.
Detta sistnämnda framstår klart för en ung, nyomvänd
kinesisk kristen, som
National Geographic, september 1985, berättar om. Under kulturrevolutionen
hade han vid ett tillfälle råkat få se en trave böcker
som skulle brännas, en bibel och annan litteratur. Han började
läsa i dem och fångades av allt det nya han fick veta. "He
came to the conclusion that the great achivements of the West, which everyone
in China from Deng Xiao-Ping and down now acknowledges, are linked with
Christianity." Särskilt tre begrepp med rötter i kristendomen
vill han peka ut: "Individual autonomy, compassion for the welfare of
others, and the respect for personality."
Ett förnyat Israel
Hela Israel skall bli frälst. Paulus profetia från Rom. 11:26
går i uppfyllelse och med facit i hand kommer man att se hur Gud
använt sitt egendomsfolk för att sätta hela världen
i rörelse och förbereda det messianska riket. Utkorelsen, oregelbundenheten
i universum, är evolutionens motor. Täckelset, som hängt
för judarnas hjärtan, skall tas bort och de skall hylla Jesus
som sin Herre och Konung (2 Kor. 3:15, 16; Rom. 11:32).
I "Världsmakten och Guds rike, Afhandling framställd till ämne
för diskussion vid prästmötet i Göteborg den 8—10
juni 1915" skriver domprosten J N Rexius: "Israels ställning
i Guds rike under millenium är ock en fråga av intresse. Att
särskilda, stora löften äro givna åt detta folk för
denna tid, torde vara obestridligt. Att utan vidare tyda dessa löften
såsom i allmänhet angående det av omvända judar
och hedningar bestående ‘andliga Israel’ är icke skriftenligt.
Det är alldeles överensstämmande med ‘nådens utkorelse’,
att detta folk även då bekommer ett företräde framför
alla jordens folk. Har Herren en gång av fri nåd behagat utvälja
detta folk till sitt egendomsfolk, så ‘låta Hans gåvor
och kallelse sig icke ångra’. Till sin nåds och sannings pris
måste Herren ända in i sista tiden hålla sitt förbund
med detta folk, ehuru det alltid varit styvsint och motsträvigt kanske
mer än andra jordens folk. Israel har varit och kommer nog att förbliva
ett allenastående nådesexempel i världshistorien. "
Paulus skriver om judarna i Rom. 11:12, 15: "Har nu redan deras fall
varit till rikedom för världen, och har deras fåtalighet
varit till rikedom för hedningarna, huru mycket mer skall icke deras
fulltalighet så bliva. — Om redan deras förkastelse hade med
sig världens försoning, vad skall då deras upptagande
hava med sig, om icke liv från de döda?"
När Jesus gick in till Jerusalem vid sin sista påsk, förbannade
han ett fikonträd så att det vissnade (Matt. 2 1:19). De flesta
bibeltolkare ser detta som en symbolisk handling, där fikonträdet
betecknar Israels folk, som inte bär trons frukter, varför det
drar en dom över sig.
Några kapitel senare talar Jesus åter om fikonträdet,
om att "när dess kvistar börjar få save och löven
spricker ut, då vet ni att sommaren är nära" (Matt. 24:32).
Det är rimligt att anta att Jesus också här syftar på
Israel, såvida man inte hyllar den gamla principen från Augustinus
att endast Skriftens domsuttalanden handlar om judarna medan allt som
är löftesrikt avser "det nya Israel".
Enligt dessa Jesu uttalanden om fikonträdet tycks judafolkets omvändelse
ha samband med den innevarande tidsålderns avslutning. Detta ger
också stöd åt en vanlig tolkning av det följande
bibelordet i vers 34: "Detta släkte skall inte förgås
förrän allt detta sker." Uttrycket "detta släkte" skulle
då kunna avse judafolket.
En storslagen profetia om Israels upprättelse finner vii Hesekiels
37:e kapitel. Där ser profeten en slätt som är full av
förtorkade ben. När han första gången profeterar
över benen börjar de röra sig och fogas samman under "rassel"
och "gny". De får senor, kött och hud, "men ingen ande var
ännu i dem".
Därefter gör profeten nya ansträngningar och uppsänder
ytterligare böner. Det leder till att anden kommer "från de
fyra väderstrecken" med resultatet att benen blir levande och reser
sig upp som en övermåttan stor skara", vilken symboliserar
"Israels barn".
Hesekiel får sedan veta att Herren skall hämta upp sitt folk
ur deras "gravar" och låta dem komma till "Israels land". Därefter
skall Herrens ande komma in i dem så att de "åter blir levande"
och de skall få bo i sitt land.
Denna vision tycks förutsätta något som är mer omfattande
än den babyloniska exil, som var aktuell på Hesekiels tid.
Liksom i andra gammaltestamentliga texter tycks israeliterna förskingras
över hela världen (3 Mos. 26:32,33, 5 Mos. 28:64-68, Jes. 11:12,
Jer. 15:4, Hes. 36:24) för att sedan komma tillbaka till Eretz Israel.
Först i vår egen tid har emellertid historiens gång varit
sådan att vi börjar se profetians uppfyllelse: först en
"rörelse bland benen", ett judiskt uppvaknande under förra århundradet
som leder till sionismens tanke att judarna skall vända hem, och
därefter upprättandet av staten Israel.
Men ännu väntar vi på fullbordan av profetians sista
skede, andeuppfyllelsen.
Visserligen finner vi redan idag en hel del tecken på att något
håller på att förberedas i det judiska folket, men den
stora andliga omvälvningen blir nog verklighet först i samband
med det messianska rikets upprättande.
Hesekiels profetia fortsätter med att två trästavar fogas
samman till en enda. Den ena staven betecknar Juda, d v s sydriket, judafolket,
medan den andra är nordriket Israel, d v s de tio stammar som förskingrades
och "försvann" efter den assyriska erövringen år 722.
Dessa två varandra så närstående ärkefiender
skall bli till "ett enda folk i landet, på Israels berg, ---de skall
inte mer vara två folk."
Kan de två stavarna syfta på judarna och de kristna under
det messianska rikets tid? År "Israels hus" en beteckning på
"de hednakristna", det gudsfolk som är utvalt ur alla jordens icke-judiska
folk och stammar, och som förnekat judarnas ställning som egendomsfolk
genom att kalla sig "det nya Israel"?
Det återupptäckta tusenårsriket
Långt ifrån alla kristna omfattar läran om ett jordiskt
tusenårsrike. Somliga betraktar den t o m som ett sekteriskt
missförstånd som står i motsats till ett sunt framtidshopp.
Så här säger t ex Svenskt Bibliskt Uppslagsverk:
"Kiliasmen har städse med rätta bekämpats av kyrkan."
I Nordisk Teologisk Uppslagsbok görs följande bedömning:
"Svårigheterna för denna tolkning ligger icke enbart däri,
att vissa judiskt apokalyptiska framtidsförhoppningar synes spela
med i tanken om det tusenåriga riket, utan i själva Nya Testamentets
sätt att tala om de yttersta tingen: uppgifterna äro både
sparsamma och ofta klädda i bild. Jesus och apostlarna äro icke
apokalyptiskt intresserade."
Notisen ur NTU antyder att tron på ett jordiskt messianskt rike
var allmän bland judarna på Jesu tid. Man ansåg att den
nuvarande världsordningen skulle bestå under sex årtusenden,
motsvarande de sex skapelsedagarna. Mot slutet av denna period skulle
gudlösheten växa, men därefter skulle Messias komma och
upprätta ett jordiskt rike, motsvarande den sjunde dagen, sabbatsdagen.
Om man utgår från att kristendomen alltid är judendomens
motsats talar naturligtvis ovanstående mot ett tusenårsrike.
Men om man i stället ser till kontinuiteten, ser kristendomen som
en fullbordan av den judiska tron, kommer det hela i en annan dager.
Så vitt jag förstår är kontrastteologin helt obiblisk.
Jesus säger: "Jag har inte kommit för att upphäva utan
för att fullborda" (Matt. 5:17). Om rabbinerna och deras lärouppfattningar
säger han: "Allt vad de säger eder, det skall ni göra och
hålla" (Matt. 23:3). Vi måste utgå från att Jesus
accepterar sin judiska samtids traditioner och läror, såvida
han inte uttryckligen förkastar dem på någon punkt. Sådana
punkter är svåra att finna i evangelierna.
Påståendet att Jesus och apostlarna inte skulle vara apokalyptiskt
intresserade är ytterst anmärkningsvärt om man t ex
tänker på Matt. 24 och 25. Att åtminstone Jakob och Johannes
var intresserade framgår av Mark. 10:37, där de begär
av Jesus att få sitta närmast honom i härligheten. När
Petrus frågar vilken lön apostlarna skall få, svara Jesus:
"När världen födes på nytt, då när Människosonen
sätter sig på sin härlighets tron, då skall också
ni, som har efterföljt mig, få sitta på tolv troner såsom
domare över Israels tolv stammar" (Matt. 19:28).
När lärjungarna på himmelsfärdsberget som typiska
judar frågar Jesus om det nu är dags att upprätta "riket
åt Israel" får de inget avvisande svar. Jesus säger inte
att "det där är sekteriska villfarelser som ni skall ta avstånd
ifrån", utan han svarar bara kort och gott att den tidpunkten "som
Fadern i sin makt har fastställt" skall de inte få reda på
(Apg. 1:6,7). Det är rätt att vänta på riket men
fel att försöka räkna ut tiden för dess ankomst.
Hoppet om ett jordiskt tusenårsrike var också levande i den
gamla kyrkan. Någon har sagt att "det var den gyllene hjälmen
på alla kristnas huvuden, som höjde dem över den närvarande
tidens vedermödor och gestaltade deras levnadslopp till en högtidlig
och likväl munter kämpalek för livets krona".
Papias framhåller, att Jesus undervisat om tusenårsriket.
Justinus Martyren säger: "Jag och andra som är rättsinniga
kristna i alla avseenden är förvissade om att det skall komma
en uppståndelse från de döda och tusen år i Jerusalem,
vilken stad då skall smyckas och byggas ut som profeterna Hesekiel
och Jesaja och andra har förutsagt."
Hippolytos och Tertullianus omfattar samma lära liksom Ireneus,
som omvittnar: Johannes, en lärjunge av Herren, har i en syn, som
blev honom uppenbarad, skådat Kristi rikes ankomst i härlighet
såsom ett präktigt konungarike."
När Gregorius av Nazians på 300-talet beskriver de första
århundradenas kristna säger han om dem: "De var så överväldigade
av åtrå efter härlighetens rike, att de städse sökte
vad som ovan är, och deras hjärtan vandrade där i en ren,
gudlig kärlek och andlig längtan. Det levande hoppet gjorde
dem vakna och nyktra, ståndaktiga och nitälskande, heliga och
kyska i sin vandel, saktmodiga och tåliga, glada under martyrium
och all vedermöda."
Efter hand började det emellertid att komma invändningar mot
tanken på ett jordiskt tusenårsrike från kristna med
grekisk filosofisk bakgrund. Tongivande kritiker blev Alexandriateologerna
Clemens och f a Origenes, genom vilken den allegoriserande bibeltolkningen
knäsattes i kyrkan.
När efter den fruktansvärda diokletianska förföljelsen
förhållandena plötsligt ändrade sig och kristendomen
kom till maktens boningar genom kejsar Konstantin, var det naturligt att
många drog slutsatsen att det nu var tusenårsriket som upprättades
efter den antikristiska tiden. Genom sin nära förbindelse med
statsmakten blev kyrkan förvärldsligad och längtan efter
en ny världsordning tynade bort. Uppe i de politiska och kyrkliga
pyramiderna värnade man om sin makt.
Under intryck av de ändrade förhållandena förkunnade
Augustinus att tusenårsriket hade börjat med Kristi första
ankomst och att det var liktydigt med Kristi kyrka, där de heliga
regerar. Den första uppståndelsen i Upp. 20:5 uppfattade han
som omvändelsen, i vilken människor uppstår till nytt
liv. Augustinus tolkning blev den katolska kyrkans officiella lära,
vilken sedan i huvudsak övertogs av Calvin och Luther.
I Augsburgska bekännelsens sjuttonde artikel fördöms de,
som "nu utsprida judiska läror, att de fromma före uppståndelsen
skola få herraväldet i världen, sedan de ogudaktiga allestädes
nedslagits".
Detta uttalande är tillkommet "nu", d v s under intryck av de våldsamheter,
som några år tidigare orsakats av "vederdöpare" och "svärmeandar",
revolutionära fanatiker som Tomas Münzer, "Guds tjänare
med Gideons svärd". Då bekännelsen 1530 antogs, låg
den revolutionära glöden och pyrde för att sedan flamma
upp i Münster 1534-35, där skräddaren och värdshusvärden
Johan av Leiden insattes som "konung över Sions rike" med tolv apostlar
vid sin sida, assisterad av "ståthållaren" Bernt Knipperdollinck,
"Israels skarprättare", som lät mörda alla oppositionella.
Mot den bakgrunden måste man ha förståelse för
Augsburgska bekännelsens avståndstagande. Extremistiska och
våldsberusade omvälvningar såsom i svärmarnas
Münster, Karl Marx’ messianska vision eller Adolf Hitlers tusenårsrike
är naturligtvis raka motsatsen till det urkristna hoppet om en värld
under Kristi regering.
Under den lutherska ortodoxins tid, då kyrkan var nära lierad
med staten, förde läran om tusenårsriket inte oväntat
en tynande tillvaro, men ställdes åter fram på ljusastaken
genom pietismens bibelutläggare, sådana som Spener, Bengel,
Roos och Beck. Av gammalkyrkliga präster i Göteborgs stift har
den varit allmänt omfattad och lärare som J N Rexius, U L Ullman
och J A Helldén har utförligt behandlat den i skrift.
Tanken på ett jordiskt messianskt rike ger mera konkretion åt
evighetshoppet. Det himmelska är inte längre så oändligt
avlägset. Idévärlden står inte på platonskt
vis i oförsonlig motsättning till materien. Guds Sons inkarnation
var inte en tillfällig avvikelse utan fortsättningen av en process
som skall föra människosläktet allt närmare Gud.
I denna stora plan bildar tusenårsriket "en förmedlingsled
mellan de tvenne huvudformerna av Guds rike, den jordiska och den himmelska",
säger J N Rexius. "Allt, som väsentligen hör till denna
världen, skall då ännu vara kvar, men däröver
skall vila en förklaring, ett förhärligande, vari ‘den
tillkommande världens kraft’ på ett synnerligt sätt skall
visa sig verksam, och som låter Guds församling på jorden
åtnjuta en försmak av den sabbatsvila som står Guds folk
åter på andra sidan tidens gräns. Den är ett övergångsstadium
från församlingens förnedringstillstånd till dess
upphöjelses tillstånd."
Solen lyser och cykeln rullar lätt över asfalten. Jag ser Surteby
kyrka, snart också Horreds och Öxnevalla men ännu inte
Istorps. Vi är på väg mot "den tillkommande världen"
och kan redan förnimma krafterna från den. Är det tusenårsriket
som förbereds i den väldiga tillväxten av kristna i Asien,
Afrika och Latinamerika? Bland messianska judar i USA och Israel? I den
judisk-arabiska fredsbyn Neve shalom? Genom den lille rabbinen Herbert
Hillel Goldberg, som iförd kippa predikade om frälsningen
genom Jeschua Meschiah i Horreds församlingshem i våras? Genom
det historiskt sett märkliga förhållandet att judarna
idag har sina bästa vänner bland de kristna? Förberedes
Messias ankomst i utvecklingen av människovänlig teknik, i kommunikationernas
utbyggnad, i elektronik, biokemi, resurssnål tillverkning, datorisering
och automatisering, forskning kring nya energikällor och material,
i havsforskning och rymdforskning, i växande opinion mot krig och
våld, i angelägenheten att bevara och vårda naturen?
"Genom de fagra riken", från Big Bang och Edens lustgård,
genom kriser, konflikter och katastrofer, "gå vi till paradis med
sång."
Men inte ens i det kommande messianska riket är målet uppnått.
Sabbatsvilan är bara ett övergångsstadium inför den
åttonde dagen. Nya omvälvningar skymtar långt där
framme.
Den yttersta domen
Jag lämnar asfalten och svänger in på en liten grusväg,
kör över Lillån och kommer in i Istorp. Nu går det
trögt och jag får ställa mig och trampa i rullgruset upp
för de sista backarna vid Brattorp.
Uppenbarelseboken lär oss att Satan skall komma lös efter de
tusen åren (Upp. 20:7). Han skall då förvilla folken
som bor vid jordens fyra hörn, Gog och Magog", som ju hela tiden
har haft syndens krafter slumrande inom sig. Krigshärar skall omringa
de heliga och "den älskade staden", men eld skall falla ner från
himlen och förtära dem. Därefter blir djävulen kastad
i "sjön av eld och svavel".
Sedan kommer den stora slutdomen och därmed det tredje steget i
uppståndelsens ordning (1 Kor. 15:23,24). Den allmänna uppståndelsen
följs av en dom, där alla blir "dömda efter sina gärningar
på grund av det som var upptecknat i böckerna" (Upp. 20:12).
Människosonen skall skilja dem från varandra "såsom en
herde skiljer fåren ifrån getterna" (Matt. 25:32ff). De som
har gjort barmhärtighetens gärningar mot Jesu minsta bröder,
d v s mot Jesu närmaste, de heliga, skall få ta det rike i
besittning som är "tillrett åt dem från världens
begynnelse", medan de som är hårdhjärtade skall gå
bort "till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen
och hans änglar".
"Jesu minsta bröder" tillhör alltså inte dem som blir
ställda inför domen. Troligen har de varit med redan i den första
uppståndelsen, varefter de regerat tillsammans med Kristus under
de tusen åren. Jesus säger: "Den som hör mina ord och
tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under
någon dom, utan har övergått från döden till
livet" (Joh. 5:24).
Paulus tycks ha detta i åtanke när han påminner korintierna
om att "de heliga skall döma världen" (1 Kom. 6:2).
Det tycks alltså som människorna i evighetsperspektivet delas
in i tre kategorier:
1. De som står Jesus särskilt nära.
2. Människor av god vilja.
3. De ondsinta.
Kanske är det den första av dessa grupper som förekommer
i Uppenbarelsebokens sjunde kapitel där det talas om "Guds tjänare"
av alla Israels stammar, 144000 till antalet. Möjligen är det
den andra gruppen som Johannes sedan får se, "en stor skara som ingen
kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål".
Jesu ord om den yttersta domen inskärper vikten av sinnets förkovran
under nådatiden. På den yttersta dagen tycks möjligheterna
till räddning för de verkligt ondskefulla vara uttömda.
Däremot finns det ljusa framtidsutsikter för dem som visat kärlek
mot nästan och mot "Jesu minsta bröder", om så av allra
enklaste slag: "Den som giver en av dessa små allenast en bägare
friskt vatten att dricka, därför att det är en lärjunge
- sannerligen säger jag eder: Han skall ingalunda gå miste
om sin lön "(Matt. 10:42).
Det finns alltså en differentiering inför evigheten, samtidigt
som det inte är några omöjligheter som krävs för
att erhålla himmelsk lön. Han "som borttager världens
synder" vet vad som rör sig längst inne i varje hjärta
och kan se en god början också där vi inte gör det.
I viss mån har tredelningen inför evigheten en motsvarighet
i den västsvenska själavårdstraditionen. I den praktiska
verksamheten som själasörjare har många gjort erfarenheten
att det inte alltid går att skilja så klart mellan troende
och icke-troende. En mera adekvat uppdelning för den utövade
själavården har därför sedan gammalt gjorts i de
tre kategorierna sovande, uppväckta och omvända.
Vad händer då om en människa dör i uppväckelsens
stadium? Går hon förlorad därför att hon ännu
inte kan räknas som omvänd? Eller skall han som rannsakar hjärtan
och njurar ändå vilja se henne i sitt rike, av nåd allena?
Äntligen framme
I samband med den yttesta domen inträffar den gamla världens
undergång. Himlarna skall förgås "med dånande hast"
och "upplösas av eld". Jorden med allt som finns på den skall
brännas upp och t o m elementarpartiklarna skall "upplösas av
hetta". Men katastrofen bereder plats för något bättre.
Nu skapas "nya himlar och ny jord" (2 Petr. 3:10-13). Kristus har slutfört
sitt uppdrag och regerat "till dess han har lagt alla sina fiender under
sina fötter", varför han nu överlämnar riket åt
Fadern (1 Kor. 15:24-28). Andens rike, kyrkans tid, som utvecklades till
Sonens rike, tusenårsriket, blir nu ett Faderns rike, för att
tala med Ireneus. "Universum konvergerar oåterkalleligt", säger
Teilhard de Chardin.
Den heliga staden, ett nytt Jerusalem, kommer ner från den nya
himlen till den nya jorden. Guds tabernakel står bland människorna
och något tempel behövs inte mer eftersom Gud därefter
blir ALLT 1 ALLA (Upp.21, 22, 1 Kor. 15:28).
Därmed har Gud genomfört sin väldiga plan. Han, som i
begynnelsen var den Ende, har av sig själv, av sin kraft och kärlek,
skapat och utvecklat hela universum, genom syndafall, försoning och
andeutgjutelse, ända till den kosmiska processens slutprodukt, som
är levande människor, individer frigjorda ur kollektivet, skapade
och mognade till Hans avbilder, till att vara Honom lika, som Han skall
kunna ha utbyte och sällskap av och som skall tjäna Honom och
"regera i evigheternas evigheter".
-----
Ytterligare några tramptag och jag är uppe vid Kulla. Vägen
slingrar mellan stenmurar och kanterna är översållade
med liljor i hundratal, orangeröda tigerliljor med svarta prickar.
Och efter 93 minuter har musikerna i Bregårdsskolans aula i Karlskoga
kommit till slutet av sin färd "Från öknen till stjärnorna",
till slutet av den tolfte satsen, "Zion Park och den Himmelska staden".
Alla som upptäckt de rosa, vita, ljuslila, röda och svarta
murarna, de gröna träden och den klara floden i Zion Park, såg
på den som en symbol för Paradiset. Det gjorde jag också
när jag påminde mig att berget Zion är synonymt med det
himmelska Jerusalem. --- en koral för bleckblåsarna, ett klockspel,
sång av lärkstaren, lazulifinken, bergrosenfinken, prärieorren,
salviahärmtrasten, gärdsmygen och domherrekardinalen - - -.
Ofta har bleckblåsarnas koral, lysande och majestätisk, avbrutit
alla dessa fåglars sång. Till ett A-durackord i stråkarna
(oföränderligt som evigheten) fogar sig glockenspielets klockor
i ett avslutande jubel.
Efter 93 minuter ett A-durackord, som aldrig vill ta slut.
A-dur, det är stabilitet sedan tillvarons motsatser uppnått
den harmoniska balansen.
A-dur, ljuset seger som i Cesar Francks violinsonat.
A-dur, som hos "den himmelske" Schubert i andra satsens lätta tretakt
i pianosonaten opus 53.
Och nu kommer Charles Ives in i kurvan efter sista motlutet. Svettig
och sliten saktar han av tempot uppe på krönet, ljuset bryter
fram i både blåsare och stråkar och för ett ögonblick
blir han stående i ett A-durackord, som här har en dominantisk
funktion och alltså leder vidare. Orkestern håller andan.
Så hörs i fjärran änglakören som "the beateous
ray": A HA AFiss A, gång på gång på gång,
svagare, alltmer ogripbart, försvinner upp i rymden. Kvar blir den
lilla stråkgruppen, ett lätt vispande i rytmsektionen, klockor
på avstånd och till sist bara gonggongen som slår tretton
stilla slag in i evigheten.
A HA AFiss A, nearer my God to thee, nearer my God to thee, i D-dur,
som i Bachs Magnificat eller som i Höga Mässans Gloria
in excelsis Deo.
Vägen svänger för sista gången. Sedan är det
bara nedför, en lång raksträcka fram till Istorps kyrka,
som nu syns där borta på sin kulle. Från klockorna i
tornet hörs aftonringningen och i kvällningens motljus ser jag
den silverglänsande vägen försvinna mellan de vita grindstolparna,
upp över kyrkogården och in i kyrkans kor.
* *
*
Några veckor senare. Jag håller på att skriva förordet
till denna bok. Det är höstdagjämning, och i natt har frosten
tagit alla dahlior och liljor. Österut, över Ölands södra
udde, drar med jämna, lugna vingslag tranorna hem till Afrika via
Polen, Donaudeltat, Israel och Nildalen.
Här i Viskadalen är de sista starflockarna på väg
tillbaka till söderns olivlundar. Höstplöjningen är
redan igång. På Veselångens sjöbotten glänser
jorden svart i den bleka höstsolen. Snart faller den första
snön och lägger sig som en vit svepning över landskapet.
Nya signaler?
Tillbaka till hemsidan
Till innehållsförteckningen
|