HALLANDS-JUL 1919 11
[av Filip Pärson, redaktör för Hallands Nyheter]
ÄNNU dröjer det kanske någon
tid innan huvudsta'n i mellersta Halland blir mondän badort. Utvecklingen
går inte med snälltägsfart i staden vid Ätran. Den kryper framåt varsamt,
fot för fot, som hamnbygget vid Mellomrefvet. Men den kryper dock, och
— vi ha ju framtiden för oss. Ska vi hoppas. Man har väl sina planer på Skrea
strand. Och, vem vet? Större omgestaltningar än så ha inträffat i dessa
tider, fast man inte haft en aning om dem da'n förut. Även om det inte skulle gå därhän i bråd-rasket, att det blir en
badvillastad vid klitterna därute, med en tidsenlig restaurang i och
för frottering av syndakroppen invärtes, sedan det utvärtes behovet
ar undanstökat, — även om, sagor jag, — så är det likväl ett faktum,
att lilla Falkenberg är inne på den väg, som leder om inte just till
Trouville så dock till Mölle eller någonting liknande.
Och att stadenom vid älvonom i en icke avlägsen framtid står
inför möjligheten att få inta en bemärkt plats i förteckningen över
svenska bad- och turistorter, det är lika säkert som att planeten Tellus
en vacker dag får bereda sig på en kollision med Lova Aqvavit, eller
vad hon heter, den nya rusande nebulosan i Örnen. I förstone är det förstås mest hälsotörstande som komma.
Men efter hand blir det folk av annat slag också, natursvärmare, turister,
ja, varför inte, även. globetrotters, som infinna sig inte bara i badsyfte,
utan även för att ta sevärdheterna i närmare skärskådande. Och när vi hunnit dit, så äro vi riktigt inne på — kapitlet
här nedan. Inte ser det så värst mycket ut för världen, det; Jag räknade inte antalet badgäster
i somras, men jag gissar det var åtminstone tre, fyra dussin härjade
storstadskroppar, som letat sig hit ned i syfte att vid fosterlandets
härligaste badstrand hämta krafter för att kunna uthärda ännu en vinter
i förpestad storstad. Året förut var antalet mindre, och för några år
sedan var det inget antal alls Statistiken
är inte vidare utförlig, men faktum är, att den vittnar om den utveckling,
jag här ovan förespått. Nästa år kryper det kanske upp till hundratalet.
Ja, den som lever får se. Det gamla templet hade inte så få främmande åskådare
redan under senaste sommaren. Stundom såg man resenärer i flock gå där
nere och titta. Och råkade man passera grinden då, så kunde det hända
att man blev anlitad som ciceron, ett uppdrag som inte var enbart angenämt. Det var turister av alla kategorier, som gingo där och
koxade, studenter, söndagsseglare, sjöofficerare, — hamnen är ju helt
nära, — semestrande lärare och lärarinnor. En gång kom en professor. — Får man gå in? sporde han. Jo vars, kyrkoporten var för tillfället inte låst. När han inträdde skodde det
vördnadsfullt, med blottat huvud. Men väl innanför dörren hajade han
till och blev stående orörlig en lång stund
Så satte han på sig segelmössan igen och vände sig mot mig med
en blick full av indignation. Jag kände mig skamsen, det gjorde jag
verkligen, fastän jag visste med mig själv att jag var lika oskyldig
till detta illdåd, som det barn, vilket föddes i natt. Men det finns
någonting som heter samhällssolidaritet. — Men hör nu, va' i herrans namn är det här för en tillställning!
- Han hade en ganska kraftig baryton, och det gamla templet
har rätt god akustik. Vad skulle jag väl svara? Att här en gång för länge
sedan var en tillställning i Herrans namn, men att det där blev ändrat
seden på grund av framåtskridandet? Nä, han väntade inte heller något svar, tycktes det.
Ty det andra utbrottet följde det första hack i häl. — Repstegar och
linor och stolpar och stänger och skinnhästar och pinnstolar och plintar!
I ett gammalt tempel! Kullerbyttor och grensprång och "kränga katt"!
I ett helgat rum! Är människorna galna?! Jag teg naturligtvis
fortfarande. Vad kunde jag annat? Vad skulle vi väl svara, vi som inte
voro med på den tiden, eller som då i varje fall icke kände oss vederhäftiga
nog att höja våra röster mot vandalerna? Vi ha rent samvete i denna
sak. Vi kunde vända belackarena ryggen och gå åstad och två våra händer,
Men det göra vi ej ändå, ty för mången bland oss är det gamla templets
forna prakt ett av barndomens vackraste minnen. Många av oss ha "läst
på gängen" och gått till Herrans bord inom dessa murar, Och du, som ej var
med, — går du här nere och flanerar en höstkväll, så dröj en stund vid
kyrkoporten och lyssna till sången, som väller fram från gluggarna där
uppe i tornet. Det är icke fröjdesång, du hör, Det är suckar och klagan,
det är jämmer och kvidan. Det är vemodsmättade ackorder, stundom mäktiga,
brusande, stundom dova, tunga, i mörkaste moll. Det är tomtarna
där uppe i tornkammaren, som tälja det gamla templets saga. De sjunga
sin eviga sorgemässa över prakt, som skövlats och skingrats för alla
vindar. De sjunga sitt ve över tanklösa människobarn, som offrade de
klenoder, i vilka förfädrens vackraste tankar bundits i varje linie,
varje snirkel, varje liten utsmyckning, — offrade konstskatter, som
fädren givit dem i arv, för några lumpna slantar. De sjunga sitt ve
över vandalerna, över relikkrämarne, för vilka intet är heligt. De skria
ut sin harm mot "nydanarne", som alltid skövla tiofaldt större
värden än de efteråt förmå bygga upp. Och har du ej en
sten på det ställe i bröstet, där hjärtat skall sitta, slår du icke
dövörat till för den sången. Man talar om "den grå forntiden".
Men har icke det nu levande släktet sett en tid väl så "grå",
som forntiden. Det var vandalismens blomstringstid. Då drogo de ut i
stora hopar, relikkrämarne, ut på den svenska landsbygden. Med sina
lumpna slantar frestade de det godtrogna, tanklösa folket, trugande
dem att sälja hemmets klenoder och konstskatter för en spottstyver.
De förgiftade människornas sinne med sitt krämarprat, de anställde hetsjakt
på hemfriden, hemtrevnaden, hembygdskänslan, och förvände synen på de
lättledda människobarnen och lärde dem förakta fädrens konst, fädrens
arbete, och i stället anamma den godtköpsgrannlåt, som är ett verk av
döda maskiner. Som en rasande vinterstorm svepte gråtiden in över bygderna
skoningslöst ödeläggande, nivellerande. Där frid och förnöjsamhet fordom
rådde, där vann flärdlystnad och pösighet insteg. Stugorna plundrades
på allt, som var säreget för landtmannahem. De små vita templen skövlades
och man byggde stora ståtliga kyrkor, men det var gråkyrkor, kalla,
osköna. Var det nödvändigt med hänsyn till folkökningen att
bygga större tempel, — varför lät man icke de gamla stå kvar, då de
icke voro fallfärdiga? Varför vårdade man icke dessa tempel som dyrbara
minnen, och varför i all världen skulle man vräka bort de klenoder,
som smyckade deras inre? Och ett tempel är dock ett helgat rum. Och allt det,
som pryder och smyckar denna helgedom, är väl också att betrakta såsom
helgade ting. Om ett tempel med allt vad däruti är blivit helgat genom
ordet, som där förkunnas, —hur kunna ordets förkunnare tillåta, att
templet plundras, att dess prydnader strös ut vind för våg, på museerna,
på kramhögarne? Kan det en gång helgade "avhelgas"? Smärtfylld, vemodsmättad är
sången från det gamla tornet Men så mörkt, så sorgtungt är dock aldrig
mollackordet, att ej en aning om ljus, om hopp framskymtar därur. Det
förlorade kan ej återställas. Men måhända finns det dock en möjlighet
att skänka tomtarna i tornet någon lindring i deras smärta. En gång väcktes här i Ätrastaden
tanken på inrättande av ett. ortsmuseum, där klenoder, nu strödda här
och där, kunde samlas. En värdigare fristad för dessa klenoder än det
gamla templet kan icke gärna komma ifråga. Bort med repstegar och linor,
skinnhästar och plintar och — fram med mecenater, som vilja offra något
för att sätta det gamla templet i ett någorlunda värdigt skick såväl
invärtes som utvärtes! Dess tornspira är verkligt vacker, men den behöver
kopparbeklädnad i stället för den fula zinkplåten, och den behöver renovering
på annat sätt också. Såsom föreläsnings- och konsertlokal är Ätrastadens
gamla kyrka i sitt nuvarande skick allt annat än lämplig. Såsom museum
bör den kunna göra sig, och kostnaden härför bör icke vara oöverkomlig,
om samhällsinnevånarne samt och synnerligen hjälpa till efter råd och
lägenhet. Därmed skulle i någon mån försonas,
vad gråtiden brutit. Entrén
till Falkenbergs gamla tempel.
|