Krucifix i Vinbergs kyrka
INRI = JHWH? av Anders Brogren När Jesus hade blivit upphängd på korset satte man upp en skylt för att ange varför han blivit korsfäst. Hans "brott" var att ha kallats "judarnas konung". Texten på skylten var kanske ironiskt menad, något i stil med att soldaterna satte på honom en röd mantel och en kungakrona. Men i det här fallet var det Pilatus själv som formulerat den. Därför vägrade han att ge efter för översteprästernas önskan om ändring: "Vad jag har skrivit, det har jag skrivit", en inställning som påminner om vad kung Ahasveros sade i Ester 8:8: "Ty en skrivelse som är utfärdad i konungens namn och beseglad med konungens ring kan icke återkallas." Tydligen har överskriften på korset en viktig innebörd, eftersom alla de fyra evangelisterna nämner den. Den mest utförliga redogörelsen finns hos Johannes 19:19. Där står att "den överskriften läste många av judarna". Den tilldrog sig alltså stor uppmärksamhet. Vidare framhålls särskilt, att den var skriven på hebreiska, latin och grekiska. I våra kyrkor, som förvaltar den västliga latinska traditionen, brukar krucifixen ofta vara försedda med en skylt med begynnelsebokstäverna i den latinska texten, INRI, som är en förkortning för Iesus Nazarenus Rex Judaeorum. Det är en gammal sed att endast använda denna förkortning på fyra bokstäver. Att hela texten återges är mycket ovanligt. Hur gammal är denna sed att särskilt betona de fyra begynnelsebokstäverna? Kan den gå tillbaka till biblisk tid? Hur texten löd på grekiska kan vi ta reda på genom att läsa i Johannesevangeliets grundtext, som ju är grekiska: Jäsous ho Nazåraios ho basileus tån Joudaiån. Men hur blir det om man försöker rekonstruera den hebreiska texten? Ett försök har gjorts av den kände författaren och rabbinen Schalom Ben-Chorin i hans bok "Bruder Jesus, Der Nazarener in jüdischer Sicht", som utkom 1967. Ben-Chorin anser, att det bör ha stått Jeschu Hanozri W(u)melech Hajehudim. Om vi då tar de fyra begynnelsebokstäverna får vi JHWH, vilket är det s.k. tetragrammet, alltså det heliga outtalbara gudsnamnet. Var detta den främsta orsaken till översteprästernas reaktion? Jesus hade varit anklagad för hädelse. Såg de här den ultimativa hädelsen, den döende Jesus med gudsnamnet över sig som på en namnskylt? Var detta Pilatus sätt att hämnas på översteprästerna som pressat honom att avkunna dödsdomen över Jesus? Var det en profetia om att Jesus skulle bli erkänd i Rom men inte bland judarna? Tillbaka till hemsidan! |