Konfrontation,
dialog eller synkretism?
Om religioners möte, I
av Anders Brogren
Religionsdialog är inte bara en modern företeelse. I alla
tider har religioner kommit i kontakt med varandra. Hur sedan mötet
mellan olika religioner avlöpt kan bero på tillfälliga
omständigheter och maktförhållanden. Ofta har resultatet
blivit mer eller mindre våldsam konfrontation, men ibland har
i stället en stillsam dialog uppstått. Inte sällan har
religiösa element från olika kulturer smält samman i
synkretism. Vi skall här först göra ett kort svep över
religionsmöten genom tiderna för att sedan i nästa nummer
av SPT ta del av en ny avhandling i ämnet.
Israel och avgudarna
När Elia mötte den föga tolerante kung Ahab var han tvungen
att ligga lågt (1 Kung. 18). Han var i numerärt underläge
och hade den politiska och militära makten mot sig. Uppe på
berget Karmel föreslog Elia en sorts religionsdialog med Baalsprofeterna.
Dock syftade han inte till samexistens. I stället ville han utrota
avgudadyrkan. Elia vann visserligen debatten men nöjde sig inte
med det. Han lät sedan dräpa alla Baalsprofeterna. Detta ledde
i sin tur till en motreaktion, som fick till följd att han fick
fly för livet. Hade det varit bättre om han hanterat situationen
på något annat sätt?
Tolerans utmärkte däremot perserkungen Kyros, som lät
judarna vända tillbaka från den babyloniska fångenskapen.
Tacksamheten strömmade mot honom till den grad att han uppfattades
som Herrens smorde, Messias (Jes. 45). Det kan löna sig att inte
ta i med hårdhandskarna.
Makthungrig men mindre förståndig var Antiochos IV Epifanes
som försökte tvångshellenisera judarna. Visserligen
applåderades han av judiska medlöpare som ville vara med
sin tid och önskade ett relevant och modernt tempel. De mera fundamentalistiskt
sinnade bland judarna tog emellertid till vapen, rev ner »skändligheten»
och tog makten över templet. »När kungen fick höra
detta blev han djupt skakad. Han måste lägga sig till sängs,
sjuk av sorg över att hans planer hade slagit fel» (1 Mack.
6:8).
Den judiska segern var inte nyttig för fromhetslivet. Tiden efteråt
präglades av våld och dynastiska strider. Under Johannes
Hyrkanos införlivades Iduméen med Judéen. Dess invånare
tvångskonverterades till judendomen, däribland Herodes förfäder.
Det är i stort sett enda gången i historien som judendomen
varit missionerande och då med våldsamma metoder. Som »tack»
fick man Herodes som härskare.
Nytestamentlig dialog
I evangelierna verkar det som att Jesus undvek kontakt med hedniska
kulter, även om han gjorde strandhugg i gadarenernas land samt
tog en sväng genom kananeiskt område. Han var ju bara utsänd
till de förlorade fåren av Israels hus (Matt. 15:24). Trots
att han vistades vid Gennesarets sjö tycks han inte ha besökt
områdets största stad, det hedniska Tiberias. Däremot
kunde han finna tro hos enskilda icke-judar (Matt. 8:10). För det
mesta hade han dialog med representanter för det egna judiska folket.
Ofta var tonläget högt. För en icke-judisk åhörare
tycks konfrontationen ha varit djupgående, men debatterna höll
sig oftast inom den diskussionslystna judendomens sedvanliga ram. Avgörande
var till sist den fråga som översteprästen ställde:
Är du Messias, Guds son? (Matt. 26:63). Svaret ledde till korsfästelsen.
Paulus mötte många religioner och kulter på sina resor.
Mötet med dem utföll högst olika. I Lystra blev han hyllad
och tagen för en inkarnation av Hermes (Apg. 14:12), medan folkmassan
i Efesos greps av raseri, även om de flesta inte ens visste varför
de hade samlats (Apg. 19:32).
Mera gynnsam för dialog var den »akademiska» miljön
på Areopagen i Athen. På ett mästerligt sätt utlade
Paulus en »kontextuell» teologi, som slog rot hos några
av åhörarna men avvisades av desto fler. Om religionsdialogens
främsta uppgift är att utan blodvite kunna presentera sin
religion, måste man säga att framträdandet på
Areopagen var lyckat.
En trängd kyrka
Trots, eller tack vare, motstånd från den romerska överheten
växte kyrkan. Den var synnerligen noga med att dra upp gränser
mot de hedniska kulterna. Att sedan hedningar kom i kontakt med kristna
och själva ville vandra på »den vägen» var
resultatet av dialog på ett vardagligt plan, en dialog som kanske
började som rent informationsutbyte men sedan gick över i
missionsiver. Metoden var uppenbarligen effektiv. Inte ens Diocletianus
kunde stoppa kyrkans tillväxt.
Situationen ändrades radikalt när Konstantin genom ediktet
i Milano förklarade att fri religionsutövning inte borde förvägras
någon enda människa, utan att var och en skulle vara fri
att själv välja sin tro.
Ett nytt läge inträdde med den arabiska expansionen på
600-talet. Mycket är oklart beträffande dess egentliga drivkrafter
och i vilken utsträckning Muhammeds lära och Koranen ännu
hunnit bli fullt utbildade. Judar och förkalcedonska kristna under
bysantinsk administration hälsade dock araberna som befriare. En
viss religionsdialog uppstod. För icke-muslimer gällde dock
en påtvingad status som underklass.
När de muslimska härarna började tränga upp i Europa
blev det dock fråga om hård konfrontation. Efter att under
några århundraden varit i underläge lyckades Västeuropa
till sist samla sig till mottattack genom de s.k. korstågen. Dessa
var ju inte, som man tidvis trott, någon sorts våldsam missionsverksamhet
utan i grund och botten ett försvar mot den muslimska expansionen.
Emicho av Leiningen, som brukar tas upp som exempel på korstågens
grymhet, visade med sina härjningar hur grovt han missuppfattat
påven Urban II:s avsikt, som var att skydda de kristna i Det heliga
landet. Emichos massakrer på judar i Worms och i andra städer
i Rhenlandet fördömdes av de biskopar som förgäves
försökte skydda dem.
Religionsdialogens pionjärer
I det muslimska Andalusien levde islam, judendom och kristendom i varandras
fysiska närhet. En pionjär vad gäller komparativ beskrivning
av dessa religioner var sunnimuslimen Ibn Hazem (994–1064), som
systematiskt studerade såväl Gamla som Nya testamentet. Han
var även starkt kritisk mot shiavarianten av islam.
Påverkad av korstågsstämningarna och skakad av korsriddarnas
övergrepp på judar författade Pierre Abélard
(1079–1142) ett religionsdialogiskt pionjärverk, Dialogus
inter Philosophum, Iudaeum et Christianum, en dialog mellan en filosof,
en jude och en kristen. Han menade att de monoteistiska religionerna
har en gemensam kärna utifrån vilken man skall försöka
komma fram till den gudomliga sanningen.
Under medeltiden var den muslimska världen till yta och folkmängd
betydligt större än den kristna. Muslimerna hade lagt större
delen av det tidigare kristna området under sig. Det var bara
i Västeuropa som de kristna lyckats stå emot. Århundrade
efter århundrade kände man av hotet inom den västerländska
kristenheten. Men i stället för att ta till vapen ville katalanen
Ramon Llull (1232–1315) omvända muslimerna till kristendomen
med fredliga metoder. Det skulle ske genom resonemang utifrån
förnuftet. I Abélards anda författade han ett antal
dialoger, bl.a. Libre del gentil e los tres savis, där tre visa
män, en kristen, en jude och en muslim, i tur och ordning skall
övertyga en hedning om sin respektive religions förträfflighet.
Llull lärde sig arabiska och lyckades så småningom
få till stånd lärostolar i detta språk vid flera
universitet. Efter att flera gånger ha försökt få
insteg i Nordafrika kom han fram till att omvändelse av muslimer
endast kan åstadkommas genom bön. År 1314, vid 82 års
ålder, blev han stenad av en muslimsk folkhop men räddades
tillbaka till sin hemstad Palma de Mallorca där han avled följande
år.
Påverkad av Llull var kardinalen Nicolaus Cusanus (1401–1464),
som oroad av fanatismen i samband med Konstantinopels fall 1453 fick
en vision om samgående mellan alla jordens religioner (detta var
före reformationen). I De Pace Fidei, (Om trosfred, sv. övers.
1985), kommer företrädare för olika trosriktningar samman
till ett himmelskt konsilium. På kallelse från Gud och från
Ordet samlas nationernas skyddsänglar. Där infinner sig tysken,
italienaren, spanjoren, fransmannen och engelsmannen, alltså katoliker
från olika traditioner, samt en grek och en italier (antika filosofer).
Vidare en böhmare, alltså en hussit. Från Orienten
infinner sig en armenier, en kaldé och en syrier (miafysit),
en arab, en tartar, en skyt och en turk (muslim), en perser (zoroastrier),
en indier (hindu) samt Petrus och Paulus. När man förmår
uppfatta de olika religionernas relation till Guds uppenbarelse, menar
Cusanus, försvinner alla motsättningar vad gäller de
olika kulterna. Mångfalden blir en tillgång. Olikheter kan
behållas i en fredlig samexistens om man visar respekt för
andras trosövertygelse och religionsutövning. Alla kommer
då så småningom att inse att Kristus är medlaren
mellan Gud och människor. Till sist blir alla kristna, samtidigt
som var och en behåller sina religiösa traditioner.
Judendom och kristendom – två skott på samma
rot
Kristendomen var från början en judisk rörelse bland
sådana som uppfattade Jesus som den utlovade Messias. Detta är
bakgrunden till överskriften på korset: Jesus från
Nasaret, judarnas konung. Namnet Nasaret har att göra med ordet
netzer, som betyder rot, något som syftar på Jesu messianska
anspråk enligt Jes.11:1: »Men ett skott skall skjuta upp
ur Isais avhuggna stam, och en telning från dess rötter skall
bära frukt.» Än idag kallas de kristna i Israel för
notzrim (av netzer).
Ur kristen synpunkt fullbordas judendomen genom bekännelsen till
Jesus som Messias. Ur judisk synpunkt är kristendomen ursprungligen
en judisk sekt, ja, kanske rent av en sorts judendom för gojim,
hedningar. Avgörande är Messiasfrågan. Professor David
Flusser, expert på antikens judendom, hävdade att den definitiva
åtskillnaden, som innebär att vi numera talar om judendom
och kristendom som två olika religioner, inträdde när
rabbi Akiba i samband med upproret 132–135 utropade Bar-Kokhba
till Messias. Något sådant kunde de Jesustroende judarna
inte acceptera. Åtskillnaden förstärktes när den
hednakristna grenen av kyrkan blivit många gånger större
än den judekristna grenen och kyrkomötet i Nicea 325 förbjöd
judiska bruk som omskärelse, sabbat och matregler.
Judarna i Europa
Allteftersom judar bosatte sig runt om i Europa uppfattades judendomen
som ett hot. Man var orolig för att kristna skulle förledas
att avfalla till judendomen. Därför blev det viktigt att övertyga
judar om kristendomens överlägsenhet. Stor uppmärksamhet
väckte de religionsdebatter som hölls i Barcelona 1263 mellan
den berömde judiske rabbinen Nachmanides (1194–1270), även
kallad Rambam, och den från judendomen konverterade dominikanen
Pablo Christiani (d. 1274). Debatten gällde framför allt frågan
om Jesus är Messias eller inte. Nachmanides utlovades full yttrandefrihet,
något han utnyttjade så väl att han anses ha vunnit
debatten.
I Giovanni Boccaccios novellsamling Decamerone (ca 1353) finns en berättelse
om köpmannen Giannotto di Civigni i Paris som enträget försöker
övertala sin vän juden Abraham att omvända sig till kristendomen.
Efter att ha utsatts för många övertalningsförsök
lovar juden till sist att bli kristen, men på villkor att han
först får besöka Rom för att där själv
få se »den du säger vara Guds vikarie på jorden,
samt betrakta hans och hans bröders, kardinalernas, leverne och
seder». Gianotto blir förskräckt eftersom han känner
till det lastbara livet i kurian. Han försöker därför
avråda Abraham att resa. Juden fullföljer emellertid sin
avsikt och anländer till Rom, där han iakttar där prelaternas
lösaktiga liv, deras frosseri och fylleri samt deras girighet och
simoni. När han sedan återkommit till Paris rapporterar han
för Gianotto om det moraliska förfallet i kristendomens centrum.
Hans slutsats är att kyrkans ledning gör allt den kan för
att tillintetgöra och fördriva den kristna religionen. Men
eftersom de inte lyckats med detta – tvärtom växer kyrkan
– så har han blivit övertygad om att det måste
vara Den Helige Ande som upprätthåller kyrkan. Därför
vill han bli kristen och låta döpa sig.
Fram mot 1400-talet försämrades villkoren för de spanska
judarna. Många ansåg det bäst att låta döpa
sig, även om somliga fortsatte att utöva judendomen i hemlighet.
Sedan Ferdinand och Isabella 1492 erövrat Granada från morerna
fick judarna välja mellan att låta döpa sig eller gå
i exil inom fyra månader. Muslimerna i Granada fick tills vidare
behålla sin religion och sina sedvänjor, men efter några
år tvingades även de att emigrera.
Lutherska judar
Luther närde vissa förhoppningar om att judarna skulle ta
emot evangeliet i reformationens renade form, men han blev snart besviken
och for ut i polemik i Von den Juden und ihre Lügen (1543). Dock
förekom enstaka judiska konversioner, t.o.m. i Sverige.
I sin bok Judarna i Sverige (1964) redogör Hugo Valentin för
ett sådant fall. Den 17 maj 1681 anlände två judiska
familjer till Stockholm från Holland. De uppsökte prästerna
vid Tyska församlingen och förklarade att de företagit
resan till Stockholm av begär efter den rena evangeliska läran.
De anhöll om att bli undervisade i denna lära och att därefter
bli upptagna i den kristna församlingen. Att de drivits av enbart
ideella motiv framgick av att de vid sin avresa lämnat kvar all
egendom för att deras judiska trosförvanter inte skulle kunna
lägga hinder i vägen för deras omvändelse. Intyg
från två präster i Haag och en till ärkebiskopen
ställd rekommendationsskrivelse från den svenske ministern
i Holland vitsordade deras redliga uppsåt. På Mickelsmässodagen
den 29 september ägde dopet rum i Tyska kyrkan i närvaro av
kungen, drottningen och änkedrottningen, vilka fungerade som dopvittnen,
samt en mängd högre och lägre ståndspersoner. De
tolv judarna förhördes utförligt på sina kristendomskunskaper.
En av dem, Israel Mandel, höll ett kort tal över en bibeltext
varefter själva dopet förrättades.
Mot europeisk tolerans
Religionsfreden i Augsburg 1555 liksom ediktet i Nantes 1598 var visserligen
inomkristna uppgörelser, men visade att parallella religionsformer
var tänkbara. Även om senare händelser satte dessa överenskommelser
ur spel kan man se dem som förebud om senare tiders tolerans. Samtidigt
upplevdes det muslimska hotet påtagligt, framför allt av
Österrike som var frontstat mot det osmanska väldet under
sultanen, som tillika var muslimernas »summus episcopus».
Först efter slaget om Wien 1683 inleddes den sydosteuropeiska »reconquistan»,
där dock muslimska minoriteter lämnades kvar i Bosnien och
Albanien. Huset Habsburgs expansion slutade, ironiskt nog, med att det
muslimska Turkiet i religionsöverskridande anda slöt upp på
Österrikes (och Tysklands) sida i första världskriget,
något som ledde till båda väldenas upplösning.
De europeiska judarna var för det mesta utsatta för restriktioner.
Först med upplysningen blev det fråga om viss dialog då
Moshe bar Mendel (1729–1786) kom ut ur ghettot som Moses Mendelsohn
och blev de tyska judarnas företrädare. Han utgav 1783 Jerusalem
oder über religiöse Macht und Judentum (Jerusalem, sv. övers.
2014) där han argumenterade för åtskillnad mellan stat
och religion. Mendelsohn verkade för tolerans. Han såg religion
som något individuellt, något som inte kunde underkastas
tvång. Hans syfte var inte att övertyga de kristna om judendomens
överlägsenhet utan snarare att skapa bättre möjligheter
för judar att utöva sin religion. Intressant nog ansåg
han att den judiska ceremoniallagen inte bara gällde de judiska
trosbekännarna utan även var giltig för judar som konverterat
till kristendomen.
Allteftersom upplysningens idéer vann insteg förbättrades
situationen för de västeuropeiska judarna, trots bakslag som
Dreyfusaffären. Men i ryskkontrollerade områden intensifierades
pogromerna. Många emigrerade därifrån till USA. Så
fortsatte det tills Adolf Hitler skakade om förutsättningarna.
Perspektivet vidgas
Djärva sjöfarare som Columbus och Vasco da Gama vidgade européernas
värld, vilket innebar möten med helt andra religioner än
dem som utgått från västra Asien och Medelhavsområdet.
När Cortés blev vittne till aztekernas människooffer
övergav han dialogmetoden, krävde att gudabilderna skulle
avlägsnas och allt blod tvättas bort. Ormguden Quetzalcoatl
ersattes av Vår Fru av Guadalupe, numera mest besökt av världens
alla katolska vallfartsorter. De jesuitiska missionärer som senare
anlände visade dock respekt för vissa inhemska religiösa
föreställningar och kunde delvis integrera dem i kristendomen.
I södra och östra Asien med deras gamla kulturer kunde inte
européerna lika lätt vinna militära segrar och utfärda
dekret i religiösa frågor. Med utgångspunkt från
det portugisiska brohuvudet Goa vandrade Frans Xavier (1506–1552)
runt i indiska byar och förkunnade evangeliet för de lågkastiga.
Han misslyckades dock med att ta sig in i Kina, något som däremot
blev möjligt för Matteo Ricci (1552–1610). Denne lyckades
omvända många kineser genom att, vid sidan av den kristna
kulten, tillåta vördnaden för förfädernas
andar och Konfucius. Ricci hade även vänskapliga kontakter
med de s.k. Kaifeng-judarna.
Men liksom en förändrad inställning hos Kinas kejsare
tidigare hade satt stopp för såväl den nestorianska
som den franciskanska missionen blev också jesuiternas verksamhet
förbjuden. Under 1700-talet fick européerna bara bedriva
handel på stranden av Pärlfloden utanför Kantons stadsport,
avskilda från kontakt med det kinesiska samhället. Gustaf
Fredrik Hjortberg, prästen på den berömda Hjortbergstavlan
i Släps kyrka, fick på sina tre resor som fartygspastor bara
se stadens hustak från fartygsdäcket inklusive »den
släta pagoden», en minaret som tillhör Kinas äldsta
moské, och »den utsirade pagoden» i sjutton våningar
intill De sex bananträdens buddisttempel. Det hindrade honom inte
från att uppröras över kinesernas avgudadyrkan. Han
beklagade »dessa i mörkret och dödsens skugga sittande
själar».
Lika negativ till kinesernas religion var 1800-talets store missionär
Hudson Taylor. Han ville rädda så många som möjligt
från evig förtappelse. Varje månad dör en miljon
i Kina utan Gud, sade han. »Every day, every day, oh how they
sweep over! There is a great Niagara of souls passing into the dark
in China!»
Sedan kommunisterna 1949 tagit makten i Kina utestängdes all kristen
västerländsk mission. Under kulturrevolutionen 1966–76
förföljdes alla religioner. Utifrån sett ansågs
den kinesiska kristenheten ha blivit närmast utplånad. I
själva verket startade under dessa omöjliga villkor den kristna
väckelse som fortfarande pågår och som betecknats som
kristenhetens genom tiderna största väckelse. Med sin starka
bekännelsemedvetenhet kännetecknas den knappast av öppenhet
för andra religioner.
Konferensdialog
I samband med världsutställningen i Chicago 1893 hölls
ett »religionernas världsparlament», en manifestation
av USA som den nya ekonomiska stormakten och religionsfrihetens förebildliga
stamort på jorden. De mest uppmärksammade deltagarna var
hindun Vivekananda (1863–1902) och buddisten Anagarika Dharmapala
(1864–1933). Islam representerades av en amerikansk konvertit,
Mohammed Alexander Russel Webb (1846–1916). Konferensens ordförande
var presbyterianen John Henry Barrows (1847–1902). (Det är
påfallande att kristendomen oftast är den religion som tar
initiativ till dialogaktiviteter.) Till hundraårsminnet 1993 samlades
8 000 deltagare till en jubileumskonferens i Chicago. Mest bemärkta
talare var då Hans Küng (f. 1928) och Dalai Lama (f. 1935).
Katolska kyrkan representerades av Chicagos ärkebiskop kardinal
Joseph Bernardin (1928–1996). I det mångkulturella USA ordnas
numera mängder av interreligiösa arrangemang där vissa
av deltagarna nästan uppnår rockstjärnestatus. Det är
inte utan skäl man talar om the interfaith industry.
Efter Auschwitz och i samband med avkolonialiseringen har dialogfrågorna
blivit allt mer angelägna. Betydelsen av andra Vatikankonsiliets
dokument Nostra Aetate kan inte överskattas. I dess anda har påven
sedan 1986 vid fyra tillfällen inbjudit världens religiösa
ledare till Assisi för att be för freden.
Bortom konferenserna
Samtidigt blossar nya konflikter upp. Kanske beror dessa inte på
religionsmotsättningar utan snarare på att man använder
religionen som identitetsmarkör, t.ex. i Nordirland och i de jugoslaviska
krigen 1991–99.
Det pågår heta diskussioner om vad som är den egentliga
drivkraften bakom de pågående islamistiska krigen, samtidigt
som buddistiska regimer bekämpar kristna i sydöstra Burma
och muslimer i södra Thailand. I Sri Lanka organiserar buddistmunkar
pogromer mot muslimer och kristna. Islamister i Mali har förstört
bokskatter i Timbuktu, som i hundratals år varit centrum för
en tolerant form av islam, medan man i Japan intar en mer synkretistisk
attityd. Där tillämpas shintoceremonier vid ett barns födsel,
men när det är dags för bröllop är det populärt
med en pseudokristen prägel i ett »kapell» på
ett hotell där vigselförrättaren, utstyrd med kors, läser
1 Kor. 13 och använder annan kristen rekvisita. När det blir
dags för begravning föredras dock i allmänhet en buddistisk
ceremoni. Är detta framtiden även i det individualistiska
och postmoderna väst?
Svenska initiativ
Efter andra världskriget kom judar till Sverige med de vita bussarna.
På sina håll uppstod religionsmöten. I Norrköping
kunde Hedvigs församling hjälpa några judiska kvinnor
med att upprätta en kibbutz i prästgården. I Stockholm
bildades 1979 samarbetsrådet för judar och kristna. Immigration
från framför allt muslimska länder har gjort religionsdialog
till en vardagsfråga även i Sverige. Ärkebiskop Anders
Wejryd arrangerade i november 2008 ett interreligiöst möte
kring klimatfrågan i Uppsala domkyrkan, som bl.a. ledde till att
han utnämndes till agronomie hedersdoktor vid Sveriges lantbruksuniversitet.
Wejryd tog även 2010 initiativ till att bilda Sveriges interreligiösa
råd.
I Göteborg bildade företrädare för olika religioner
2007 Göteborgs interreligiösa råd, som har sina rötter
i den judisk-kristna samtalsgrupp jag var med om att starta i början
av 1980-talet. Rådet stöds av Göteborgs kommun med 1
000 000 kr. per år. I Malmö har man organiserat s.k. kippavandringar
som motvikt mot den omfattande antisemitismen.
Men viktigare än organiserad religionsdialogisk aktivitet är
kanske de spontana möten som kan uppstå, t.ex. som när
moster får hjälp av en muslim från hemtjänsten
och denne förklarar att han går till moskén lika sällan
som moster går till kyrkan. Då kan de finna en gemensam
plattform.
Nu har något så ovanligt hänt som att en svensk teolog
disputerat på en avhandling om religionsdialog. Då finns
det skäl att läsa den, i synnerhet som författaren är
teologisk sekreterare till biskop Antje. Den avhandlingen ska vi granska
i nästa
nummer av SPT.
Publicerad
i SPT 11/2015