Växjö stifts hembygdskalender 100 år

Johan Thelin (red.):  Hembygdskalendern 2009-

2010. 240 sidor. Boken kan beställas från Växjö

stifts hembygdskalender, Box 527, 351 06 Växjö.

 

Var kan man inom samma pärmar finna aKF:s

Johan Thelin (som redaktör), prosten Anders

Brogren i Falkenberg och Växjöbiskopen

Sven Thidevall? Namnen antyder spännvid-

den, fler kunde nämnas som tidigare bis-

kopskandidaten i Göteborg professor Bengt

Holmberg och prosten Alf Johansson. Svaret

är Jubileumsårgången av Växjös fristående

men halvt offciösa julbok Hembygdskalen-

dern 2009-2010.

 

Liksom flera av namnen knyter samman

Växjö, Kalmar och Göteborg så knyts de två

unga sydliga stiften samman av att ha bevarat

och fört vidare mest av både kyrklighet och

stiftsprofil av svenska kyrkans 13 nuvarande

stift. Växjöstiftet i sin nuvarande form är i

själva verket till och med yngre än sin julbok.

1915 lades det gamla Kalmarstiftet ned och

det nuvarande stiftet bildades. Julboken fyller

i år alltså etthundra år medan stiftet av allt att

döma kommer att göra detsamma år 2015.

Men speglar julboken verkligheten? Från

julboken har man inte kört ut dissidenterna på

samma sätt som man har gjort vid alla kyrko-

herdetillsättningar genom behörighetspröv-

ningen till exempel. De tar därför här fortfa-

rande en större plats, ja rentav dominerande

plats, och speglar i sin tur hur beroende stiftet

ofta varit i sitt arbete av sina kunniga och lärda

präster från det som ibland kallas det bekän-

nelsetrogna lägret: Professor  Oloph Bexell,

Dr Peter Bexell, Docent Christian Braw, Dr

Kjell Petersson, Docent Dag Sandahl med fe-

ra. Kanske speglar denna enhet inom bokens

två pärmar mera opponenternas kyrkolojali-

tet än kyrkans lojalitet gentemot dem?

 

Vare därmed hur som helst. Årets årgång

bjuder på mycket nyttig läsning varav här föl-

jer ett axplock. Biskop Sven Thidevall skriver

om kyrka och samhälle för 100 år sedan. Sven-

ska kyrkan kring sekelskiftet var i ett mycket

prekärt läge. Sedan dess har mycket vänt vil-

ket enligt biskopen bör ingjuta optimism och

arbetsvilja. För Gud är ingenting omöjligt,

menar Thidevall, utan att bygga några falska

luftslott. Han har en ganska realistisk uppfatt-

ning av Svenska kyrkans situation och läge i

dag menar jag.

 

Kalenderns historia liksom dess sex redak-

törer ägnas två artiklar. Oloph Bexell bidrar

med en skidring av gudstjänstlivets utveckling

under 1900-talet vad gäller liturgi, nattvards-

frande och framför allt högmässans utform-

ning. Här ger han bilden av Svenska kyrkan i

stort, men med exempel från Växjöstiftet.

Temat sekelskifte och kiliastiska förvänt-

ningar i samband med sådana utnyttjas i flera

av bokens artiklar. Så redaktören Johan Thelin

som i sitt bidrag Det sista året funderar över

att vi alltid lever i de yttersta av tider. Likaså

är det ett tema i det ovan nämnda kåseriet om

gångna och kommande sekelskiften av Anders

Brogren. Raden börjar här 1609 och slutar fu-

turologiskt med årsskiftet 2109.

 

Till den costaricanska lutherska kyrkan har

Växjö stift ett nära förhållande. Rodolfo Mena

Vargas medverkar med en artikel om sin egen

kyrka. De nio stegen – ett passionsdrama av

Johan Thelin skildrar det passionsspel från

fastlagssöndagen till långfredag i lyrik, prosa

och musik av Nybro församlings organist

Sten-Inge Petersson som Thelin skapat. Pas-

sionsdramat sändes även i Sveriges Radios P1

på gudstjänsttid långfredagen 2009.

 

Mönsterås kyrkoherde Mattias Rosenquist

skriver om sin kyrkas hundraårsjubileum. I

Minnen från Nygatan och domkyrkan berättar

Sven Adamsson för den gamle Växjöjournalis-

ten Rolf Wenander. Sven Adamsson var kyrk-

väktare i Växjö mellan åren 1947 och 1987.

 

Professor Bengt Holmberg skriver mycket

intressant om hur Jesus förkunnats i Sverige

de senaste hundra åren. Internationell påver-

kan och inhemska drag belyses. Han slutar sin

artikel med dessa kloka ord: ... uppgivenheten

och eftergivligheten för tidens opinionstryck är

alldeles fel svar på omvärldens fördömande [av

Jesus], om kyrkan verkligen vill vara Kristi kyr-

ka. Jesus»förkunnelsen» från dem som är och

vill vara trons fender är tvärtom en utmaning

till kyrkan och de kristna. Sådana utmaningar

är till för att besvaras och mötas med den egna

övertygelsens kraft, som därmed djupnar och

befästs. De kristna kan och ska inte nöja sig

med konventionella uppskattningsfraser om

Jesus och inte komma med generade försvar

för hans idéer och beteende – de är ju normen

för oss, inte något som skall bedömas efter våra

normer. Kyrkans förkunnare tvingas i dag av

en nyvaknad aktiv ateism att själva tänka dju-

pare och sannare om varför Jesus är som han är,

med vilken auktoritet han innerst inne handlar,

och med vilken rätt han kan hävda att andra

människor inte kan göra någonting bättre än

att följa, lyda och älska honom.

 

Konstvetaren och docenten Hedvig Bran-

der Jonsson, Uppsala, skriver om Småländsk

kyrkokonst i ett hundraårsperspektiv.

Makarna Kristina och Anders Göranzon

skriver engagerat om missionen, som de ser

som kyrkans övergripande uppdrag och inte

som det står i kyrkoordningen »en av fyra di-

mensioner» på kyrkans arbete.

 

Det är ännu en del som inte blivit nämnt,

nämligen en stiftskrönika och porträttserier

på avlidna och nyvigda. 

 

Gustaf Björck