Torsdagen den 4 november 1999 samlades präster och diakoner i Växjö stift för att välja representanter till domkapitlet. Till ordinarie ledamot valdes kyrkoherde Magnus Lönnberg, Bankeryd. Till ersättare för biskop och domprost valdes teol. doktor, komminister Bo Johanneryd, Markaryd.
Det demokratiska valet utföll tydligen inte till biskopens belåtenhet. Följande dag skrev han nämligen följande brev:
ANDERS WEJRYD
BISKOP I VÄXJÖ STIFT
Magnus Lönnberg, Bankeryd
Bo Johanneryd, Markaryd
Kära Magnus och Bo!
I torsdags fick jag hälsa er välkomna till domkapitlet, men som jag sade till Bo, så var det med viss förvåning. Även ni var överraskade av utgången. Det kan hända omvälvande saker ganska snabbt. Det är många som har stort förtroende för er.
Dock fanns ytterligare skäl till förvåning. Är ni båda beredda att ge de kvinnliga prästerna full visshet om att ni erkänner dem som riktiga präster i kyrkan? Jag vill inte tillskriva er några uppfattningar. Dem ska ni själva uttrycka i ord och handling. Att ni ställde upp tyder i och för sig på att ni är fullt beredda att bekräfta de kvinnliga prästerna, men jag vet inte om ni verkligen har reflekterat över innebörden i den domkapitelsförsäkran som jag läste upp före valet.
I försäkran talas det om kyrkans ordning. Då menas Svenska kyrkan. När ni prästvigdes gällde fortfarande samvetsklausulen. Sedan dess har det blivit klart, att den som nu avlägger löften om att följa Svenska kyrkans ordning, gör det medveten om att detta innebär att man fullt ut är beredd att tjänstgöra med kvinnliga präster.
Till senaste kyrkomötet fanns en motion om att lekmannaledamöterna i domkapitlet skulle avlägga en förklaring om att man bekräftade de kvinnliga prästerna som präster. Den motionen avslogs. Man menade att en sådan försäkran borde gälla alla ledamöter, och att det bäst sköttes just genom domkapitelsförsäkran. Den som inte var beredd att ge en sådan bekräftelse kan inte avge försäkran. Detta informerade jag diakonerna om vid deras samling under hösten. Om sakläget kan ni säkert få information genom till exempel läronämndens sekreterare Klas Hansson eller rättschefen Lars Friedner.
Naturligtvis är det fullt möjligt att inte tillträda uppdraget om det kräver handlingar och ställningstaganden som inte är förenliga med ens övertygelse. Jag råder er att arbeta ordentligt med denna fråga, och sedan handla konsekvent, vilken väg ni än väljer, så att er heder inte sätts i fråga.
Med vänlig hälsning
Anders Wejryd
Får en statstjänsteman skriva på det sättet? Får en biskop förutsätta att välrenommerade präster saknar egen tankeförmåga? Är inte detta en kränkande behandling av dem som valts i demokratisk ordning?
Men det finns andra som kommer att kolla att de nyvalda domkapitelsledamöterna är politiskt korrekta. Förr gällde det att tända rökelse framför kejsarens bild. Nu gäller det att ta emot nattvarden av en kvinnlig präst. Då blir man godkänd. Läs själv följande pressmeddelande av den 8 novbember, måndagen efter valet, från Kyrkans Informationstjänst i Växjö stift:
PRESSMEDDELANDE
Årshögtid med
Forum för prästvigda
kvinnor i Växjö stift
Den 5 och 6 mars håller Forum för prästvigda kvinnor i Växjö stift, FPK, sin årshögtid på Kronobergs folkhögskola utanför Växjö. FPK inbjuder hela det då nytillträdda domkapitlet att närvara vid den mässa som enligt traditionen brukar hållas i samband med årsmötet. Biskop Anders Wejryd är tillfrågad och har lovat deltaga i gudstjänsten. Carina Samuelsson, stiftsadjunkt och lärare vid folkhögskolan är liturg i gudstjänsten som hålls den 5 mars kl. 16.00 i S:t Sigfrids kapell.
Inbjudan till domkapitlet skall ses mot bakgrunden av den nya situationen Svenska kyrkan befinner sig i, som bl.a. kommer till uttryck genom att varje domkapitelsledamot inför första sammanträdet avlägger följande försäkran:
"Jag NN lovar och försäkrar på heder och samvete att jag i trohet mot kyrkans lära och ordning efter bästa förstånd skall fullgöra det uppdrag som ledamot av domkapitlet vilket har anförtrotts mig och inte yppa något som förekommit vid domkapitlets överläggningar."
Med viljan att självklart lita på att var och en som avlägger denna försäkran verkligen menar vad man säger, vill FPK synliggöra och fira att det är samförstånd och mångfald som skall prägla kyrkans framtida situation.
Så yttrar sig alltså
"samförstånd och mångfald" när politrukerna talar.